16 - 01 - 2020
رمزگشایی جعبه سیاه از ۴ روز دیگر
گروه حملونقل- با تشکیل جلسه کمیسیون سه ملیتی برای بررسی حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی پرونده این فاجعه وارد مرحله جدیدی شد. به تازگی کارشناسان کانادایی از محل سقوط هواپیما بازدید کردند و قرار است رمزگشایی جعبه سیاه در چهار روز آینده آغاز شود. رییس یک مرکز مطالعاتی در اوکراین عنوان کرد که یک گروه متخصص بینالمللی از چهار روز دیگر رمزگشایی جعبه سیاه هواپیمای سانحهدیده اوکراینی را آغاز میکنند. الکساندر رووین، رییس مرکز مطالعات علمی تخصصهای رسمی و قانونی اعلام کرد یک گروه از متخصصان بینالمللی قرار است روز ۲۰ ژانویه یعنی پنج روز دیگر کار رمزگشایی از جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی که در ایران سقوط کرده است را آغاز کند.
او تاکید کرد: که جعبه سیاه این هواپیما قرار است در اوکراین رمزگشایی شود. امروز رییس سازمان هواپیمایی کشوری ایران با تمام متخصصان به اوکراین سفر خواهند کرد و رمزگشایی جعبه سیاه از روز ۲۰ ژانویه آغاز خواهد شد. این مقام اوکراینی میگوید: کار تا زمانی که تمام قربانیان این حادثه شناسایی شوند ادامه خواهد یافت.
به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران جلسه سه انبه کارشناسان ایران – اوکراین – کانادا نیز برای بررسی سانحه پرواز ۷۵۲ تشکیل شده و کارشناسان کانادایی پس از این جلسه بازدید تخصصیای از محل سقوط هواپیمای اوکراینی داشتند.
ساعت ۶:۱۸ صبح چهارشنبه هفته گذشته هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ خطوط هوایی اوکراین که فرودگاه امام خمینی تهران را به مقصد کییف ترک میکرد، حوالی این فرودگاه سقوط کرد و پس از سه روز بر اساس اعلام ستاد کل نیروهای مسلح مشخص شد که اشتباه سهوی پدافند ایران عامل آن بوده است. در پی بروز این سانحه ناگوار نمایندگان اوکراینی به ایران آمدند و به گفته حسن رضاییفر رییس کمیسیون بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری مقرر شد جعبه سیاه این هواپیما برای بازسازی و خواندن به اوکراین برود.
رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری میگوید: با ورود کارشناسان بررسی سانحه کانادایی دیروز اولین جلسه سهجانبه با حضور کارشناسان سه کشور در سازمان هواپیمای کشوری تشکیل شد و در این جلسه روند بررسی سانحه در روزهای گذشته مرور شد و مورد بررسی مجدد قرار گرفت.
او با بیان اینکه برنامهریزیهای لازم برای استمرار روند بررسی سانحه انجام شده است، میگوید: سازمان هواپیمایی کشوری ایران از همان دقایق اولیه بعد از بروز سانحه پرواز ۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراینی برای حضور نماینده کشورهای طراح، سازنده، بهرهبردار و کشورهایی که شهروندان آنان در این پرواز حضور داشتند، اعلام آمادگی کرده بود که هماکنون نمایندگان کشورهای کانادا و اوکراین در ایران حضور دارند.
جعفرزاده با اشاره به اینکه شفافیت و رعایت قوانین بینالمللی در بررسی سانحه، محور اساسی بررسیهای سازمان هواپیمایی کشوری است، میگوید: این سازمان از حضور هیاتهای نمایندگی از دیگر کشورهای ذینفع در روند بررسی سانحه استقبال میکند.
رد امکان سانسور در گزارش
رییس کمیسیون بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی نیز با بیان اینکه تکمیل و اعلام گزارش سانحه بوئینگ ۷۳۷ احتمالا یک سال زمان میبرد، گفت: امکان سانسور در گزارش وقوع سانحه هواپیمای اوکراین وجود ندارد.
حسن رضاییفر در گفتوگو با ایلنا با اشاره به تشکیل جلسه سهجانبه ایران- اوکراین- کانادا برای بررسی سانحه بوئینگ ۷۳۷ اظهار داشت: برای ادامه روند بررسی سانحه تصمیماتی اخذ شده است که این تصمیمات را به دولت و دستگاههای مربوطه ارائه کردهایم. وی تاکید کرد: از آنجا که هواپیمای اوکراینی بوئینگ ۷۳۷ هواپیمای جدیدی است، در ایران نه لابراتوار و نه تجهیزات مورد نیاز در اختیارمان نیست، با اوکراینیها توافق شده است که نرمافزار مورد نظر را در ایران مورد استفاده قرار دهیم و بتوانیم از تجهیزات در داخل برای بازسازیها استفاده کنیم. درباره این موضوعات در حال مذاکره با متخصصان داخلی هستیم و تصمیمات به مقامات بالاتر ارائه شده است.
رییس کمیسیون بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی در پاسخ به این سوال که نماینده معرفی شده از سوی آمریکا وارد بررسی سانحه در ایران میشود، گفت: «نفر پاسخگو» آمریکایی قرار نیست به ایران بیاید.
رضاییفر با بیان اینکه جعبه سیاه هنوز باز نشده است، اظهار داشت: تیم بررسی سانحه باید همه جوانب را مورد بررسی قرار دهد که قاعدتا این فرآیند زمانبر خواهد بود و تکمیل گزارش سانحه احتمالا یک سال زمان میبرد.
وی ادامه داد: علت وقوع این سانحه باید ریشهیابی شود تا اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه در دستور کار دستگاههای مختلف قرار گیرد.
رییس کمیسیون بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی تاکید کرد: باید بدانیم در جریان وقوع این سانحه چه بخشی کمبود داشته و کجا مورد دستکاری قرار گرفته است. این اقدامات کارشناسانه زمان میبرد و در اینباره عجله نمیکنیم.
رضاییفر افزود: در گزارشهای بعدی سازمان این جزئیات منتشر میشود و سایر گزارشها هم مانند گزارش اولیه به صورت عمومی منتشر خواهد شد.
رییس کمیسیون بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی در پاسخ به این سوال که اظهارات ضد و نقیض درباره علت وقوع این سانحه چه آثاری بر اعتبار کمیسیون بررسی سوانح سازمان هواپیما در مجامع بینالمللی میگذارد، گفت: کانادا، آمریکا و اوکراین در سایتهای مرتبط اعلام کردهاند که تاکنون بررسی سوانح در ایران مطابق با تمام استانداردها بوده است.
وی با بیان اینکه تیم بررسی سانحه باید این اتفاق را به طور همهجانبه بررسی کند و تا زمانی که تمام عوامل و اطلاعات کامل نشود، هیچ تصمیمی نمیگیریم، افزود: پرونده آموزش خلبان را نداریم و در حال دریافت مدارک هستیم. هنوز مدارک هواپیما به دست ما نرسیده است. بخشی از این مدارک را اوکراین و بخشی دیگر را بوئینگ باید به کمیسیون بررسی سانحه ارائه کند.
رضاییفر گفت: در هیچ یک از گزارشهای سوانح قبلی سانسور نداشتیم. در بررسی سانحه بوئینگ ۷۳۷ هم نمایندگان اوکراین، کانادا و بازپرسان ویژه حضور دارند و از تمام موضوعات مستندبرداری میکنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد