1 - 12 - 2022
رقیب بنزین سوخت
گروه انرژی- صفهای طولانی در مقابل جایگاههای سوخت CNG و خبر قطعی گاز این جایگاهها چند سالی است که به مسالهای تکراری تبدیل شده است. این وضعیت باعث شده تا جایگزینی مصرف بنزین با CNG در عمل با چالشی اساسی مواجه شود و این طرح تنها روی کاغذ باقی بماند.
هر چند از CNG به عنوان رقیب بنزین در سبد سوخت خودروها یاد میشود اما توسعه لاکپشتی این صنعت پاک و عدم مشارکت بخشخصوصی به دلیل پایین بودن تعرفههای فروش گاز منجر به تعطیلی و کسری شدید جایگاه گاز در کلانشهرهای کشور شده است. هماکنون مهمترین پاشنه آشیل توسعه این صنعت پاک، نبود یک چشمانداز و برنامه جامع به منظور توسعه صنعت CNG و تکمیل زنجیرههای ارزش آن است.
رییس هیاتمدیره انجمن صنفی CNG کشور در مورد علت توقف رشد جایگاههای CNG با اعلام اینکه عدم تدوین برنامه چشمانداز موجب شده که در کلانشهرهای کشور با کسری شدید جایگاه CNG روبهرو شویم، تصریح کرد: هماکنون در شهر تهران با کسری ۱۶۰ باب جایگاه CNG و در سایر کلانشهرهای کشور همچون اصفهان، مشهد و تبریز با کسری ۱۰۰ جایگاه CNG دست و پنجه نرم میکنیم.
دادرس با بیان اینکه در طول سه سال گذشته تاکنون مصرف و تقاضای CNG رشدی ۱۸۰ درصدی و ساخت جایگاه با رشد منفی ۱۲۰ درصدی روبهرو بوده است، اظهار داشت: از این رو هماکنون توسعه صنعت CNG رشد منفی حدود ۳۰۰ درصدی را تجربه میکند.
وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی بخشخصوصی انگیزهای به منظور سرمایهگذاری و مشارکت در ساخت و توسعه جایگاههای CNG ندارد، اظهار داشت: عدم ابلاغ کارمزد، نبود طرح درجهبندی جایگاهها و مشکلات شدید مالی منجر به تعطیلی و ورشکستگی بخش عمدهای از جایگاههای CNG کشور شده است.
دادرس از تعطیل شدن بیش از ۱۵۰ جایگاه CNG در استانهای سراسر کشور خبر داد و افزود که هماکنون صنعت CNG ایران وارد مرحله اورژانسی شده است.
رییس هیاتمدیره انجمن صنفی CNG کشور با یادآوری اینکه در حال حاضر بیش از ۵/۳ میلیون دستگاه خودرو دوگانه سوز در کشور تردد میکند، تاکید کرد: با توجه به ساخت حدود ۲۰۷۰ جایگاهCNG با کسری حدود ۱۵۰۰ جایگاه در کل کشور و به ویژه کلانشهرها روبهرو هستیم.
این مقام مسوول با بیان اینکه امسال مهلت تست و بازرسی بیش از سه میلیون دستگاه خودرو گازسوز فراهم میشود، تبیین کرد: با وجود این هنوز مشخص نیست متولی اجرایی تست و بازرسی این خودروهای گازسوز چه دستگاه یا نهادی است.
وی همچنین از تاخیر در مراحل استانداردسازی، ارتقای کیفیت و ایمنی جایگاههای گاز خبر داد و خاطرنشان کرد: به دلیل مشکلات مالی و عدم تعیین کارمزد جدید، جایگاهداران منابع مالی کافی برای توسعه کمی و کیفی جایگاههای موجود CNG را در اختیار ندارند.
در حال حاضر به طور متوسط روزانه بیش از ۷۵ میلیون لیتر بنزین معمولی و سوپر و بین ۱۹ تا ۲۰ میلیون مترمکعب CNG در کشور مصرف میشود به طوریکه اگر صنعت CNG از ابتدای برنامه چهارم توسعه تاکنون توسعه نمییافت هماکنون متوسط مصرف روزانه بنزین ایران به مرز ۱۰۰ میلیون لیتر در روز میرسید.
بیژن زنگنه، وزیر نفت هم در تشریح سیاستهای وزارت نفت در دولت تدبیر و امید در بخش ساخت و توسعه جایگاههای CNGگفته است: باید متوسط عرضه روزانه این انرژی پاک از حدود ۱۹ تا ۲۰ میلیون متر مکعب فعلی به بیش از ۳۰ میلیون لیتر
افزایش یابد.
از این رو یکی از برنامههای کلان دولت به منظور مدیریت مصرف بنزین در کشور توسعه صنعت CNG بوده اما از ابتدای سال گذشته تاکنون روند ساخت و توسعه جایگاههای CNG با روندی تاخیری همراه بوده است.
براساس اهداف کلان توسعه صنعت CNG باید تا اسفندماه سال گذشته و با وجود چند مرحله تاخیر، تعداد کل مجاری عرضه گاز طبیعی فشرده کشور به دو هزار و ۵۵۰ باب افزایش مییافت که با گذشت حدود شش ماه از آغاز سال جدید هنوز تعداد کل جایگاههایCNG حتی به مرز دوهزار و ۲۰۰ باب هم نرسیده است.
به گزارش مهر، مدیریت طرح توسعه CNG شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در آخرین گزارش رسمی خود درباره آخرین وضعیت ساخت و توسعه جایگاههای CNG، اعلام کرد: تا ۳۰ شهریورماه سالجاری تعداد کل جایگاههای CNG به دو هزار و ۷۴ باب رسیده است.
از این رو تاکنون حدود ۱۱ هزار و ۹۰۰ نازل عرضهCNG در کل کشور طراحی و راهاندازی شده و ظرفیت عرضه CNG در جایگاهها به بیش از دو میلیون و ۲۷۰ هزار مترمکعب در ساعت رسیده است.
با وجود این در شرایط فعلی کشور با کسری شدید جایگاههای CNG روبهرو بوده به طوریکه به دلیل عدم انجام یک آمایش سرزمینی کارشناسیشده مردم در شهرهای کوچک و مسیرهای بینراهی با انبوه جایگاه گاز و در کلانشهرهای کشور با کسری شدید جایگاه CNG روبهرو هستیم.
این در حالی است که در حال حاضر ایران از نظر تعداد خودروهای دوگانهسوز جایگاه دوم جهان را در اختیار دارد که با ساخت جایگاههای جدید و افزایش سهمCNG در سبد سوخت به زودی ایران به بزرگترین دارنده شبکه CNG جهان تبدیل میشود.
به عبارت دیگر، پس از اوجگیری ساخت جایگاههایCNG در دولت نهم در دو سال گذشته تاکنون ساخت و راهاندازی این نسل جدید عرضه انرژی پاک روندی نزولی را تجربه کرده است به طوریکه هماکنون پس از پاکستان، چین و آرژانتین، مقام چهارم جهان را در اختیار دارد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد