22 - 07 - 2023
رقابت نفسگیر غولهای فناوری
«جهانصنعت»- شرکت اپل در حال ایجاد مدل زبانی بزرگ خود برای رقابت با مدلهای ۳ -GPTو ۴ -GPT از شرکت OpenAI، مدلهای Bert و LaMDA از گوگل و مدلهای۱-LLaMa و
۲ -LLaMa از شرکت متا است. هر زمان که اپل محصول جدیدی را روانه بازار میکند، چشم رقبا، توسعهدهندگان و مصرفکنندگان را خیره میکند. اکنون با توجه به پیشرفت و گسترش ابزارهای هوش مصنوعی، همه منتظر پردهبرداری این شرکت از ابزار مخصوص خود هستند و دیگر زمان آن رسیده است که شرکت خالق آیفون چیزی انفجاری ارائه دهد. طبق گزارش بلومبرگ، اپل یک سرویس چتبات مشابه با ChatGPT ایجاد کرده است که خودیهای شرکت، آن را
«Apple GPT» مینامند و بر روی یک چارچوب مدل زبانی بزرگ به نام «آژاکس» (Ajax) اجرا میشود. به گفته منابعی که این اطلاعات را در اختیار بلومبرگ قرار دادند، این شرکت سال گذشته پروژه توسعه یادگیری ماشینی خود را به نام «آژاکس» راهاندازی کرده است.
large language model یا به اختصار LLM، یک مدل زبانی متشکل از یک شبکه عصبی با پارامترهای زیاد است که بر روی مقادیر زیادی متن بدون برچسب با استفاده از یادگیری خود نظارتی یا یادگیری نیمهنظارتی آموزش داده میشود. مدلهای زبانی بزرگ حدود سال ۲۰۱۸ ظاهر شدند و در گستره وسیعی از وظایف، عملکرد بالایی دارند.
آزمایش «Apple GPT»
در حال حاضر، چتبات یا روبات گفتوگوگر اپل درون این شرکت توسط کارمندانش برای نمونهسازی از محصولات استفاده میشود. گفته میشود این روبات میتواند متون را خلاصه کند و براساس دادههایی که روی آنها آموزش دیده است به سوالات پاسخ دهد. رونق جدید هوش مصنوعی زمانی آغاز شد که شرکت OpenAI سال گذشته چتبات هوشمند خود موسوم به ChatGPT را عرضه و دنیا را منفجر کرد. پس از آن بود که تقریبا هر شرکت فناوری بزرگی نسخه چتبات و مدل زبانی بزرگ خود را راهاندازی کرد.
اکنون برخی ممکن است استدلال کنند که اپل درست مانند معرفی نخستین هدست واقعیت مجازی و افزوده خود موسوم به
Pro Vision که شرکت متا سالها قبل از آن پیشرفت قابلتوجهی را در این حوزه از خود نشان داده بود، دیر به این جمع پیوسته است. این در حالی است که اپل در سال گذشته حدود ۳۲۰ میلیارد دلار درآمد داشته و اگر این غول فناوری با پیشرفتهای هوش مصنوعی همگام نشود، درآمد آن میتواند ضربه بزرگی را متحمل شود.
احساس فشار «اپل»
گزارش بلومبرگ همچنین میگوید که اپل به شدت روی هوش مصنوعی متمرکز شده است و چندین تیم از آن در این پروژه همکاری میکنند، اما اپل اولین شرکتی نیست که این فشار را احساس میکند و تسلیم میشود. گوگل نیز در این جایگاه بوده است، چراکه در عرض دو هفته پس از عرضه ChatGPT، گوگل یک کارگروه برای شروع ساخت محصولات هوش مصنوعی خود ایجاد کرد تا هرچه سریعتر بتواند هوش مصنوعی خود را روانه بازار کند. این عجله به حدی بود که منجر به اشتباهی فاحش از سوی روبات معرفیشده آن در مراسم رونمایی از آن شد و با انتقادات فراوانی از جمله کارمندان خود گوگل مواجه شد. اکنون شایعات در مورد Apple GPT دو ماه پس از آن منتشر شده که «تیم کوک» مدیرعامل این شرکت اشاره کرد این شرکت در حال «ادغام هوش مصنوعی در محصولات آینده» است.
اپل در حال حاضر ویژگیهای هوش مصنوعی را در محصولات خود دارد، مانند تشخیص سقوط در ساعتهای هوشمند خود و البته دستیار صوتی هوش مصنوعی خود که Siri نام دارد. برخی از مدلهای آیفون و اپلواچ نیز دارای قابلیت تشخیص تصادف هستند، در حالی که ساعتهای هوشمند اپل دارای عملکرد نظارت بر قلب یا همان نوار قلب(ECG) هستند که زمان و شدت سیگنالهای الکتریکی مسوول ضربان قلب را ثبت میکند. اپل با اتخاذ رویکردی محافظهکارانه نسبت به هوش مصنوعی، همچنان در حال کار روی هوش مصنوعی مولد خود است و تلاش میکند تا نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی مرتبط با این فناوری را برطرف کند؛ چیزی که سایر شرکتهای هوش مصنوعی مانند OpenAI نیز به آن اشاره کردهاند. با وجود اینکه اپل برای ورود به عرصه هوش مصنوعی مولد، تاخیر قابل توجهی داشته، اما بدون شک اکنون کنجکاوی همگان را برانگیخته است.
«ChatGPT» با ویژگی جدید خود میتواند کاربران را به یاد بیاورد
از سوی دیگر جدیدترین ویژگی ChatGPT که «دستورالعملهای سفارشی» نامیده میشود، به طور بالقوه باعث خواهد شد تا کمی کمتر تایپ کنید و با وجود آن، چتبات OpenAI میتواند برخی اطلاعات شما را برای همیشه به یاد داشته باشد. ویژگی جدید هماکنون به صورت بتا ارائه شده و مشترکین سرویس ChatGPT Plus در همه جا به جز بریتانیا و اتحادیه اروپا به آن دسترسی دارند. «جوآن جانگ» که در OpenAI روی رفتارهای مدل و محصول کار میکند، برای «ورج» توضیح میدهد: «درحالحاضر اگر ChatGPT را باز کنید، چیز زیادی درباره شما نمیداند. اگر یک موضوع جدید را آغاز کنید، تمام چیزهایی که تاکنون در مورد آن صحبت کردهاید را فراموش میکند، اما مواردی نیز ممکن است در تمام مکالمات وجود داشته باشند.»
«جانگ» به چند مثال اشاره کرده است. به عنوان مثال اگر معلم هستید، میتوانید عبارت «من کلاس سوم را تدریس میکنم» را در دستورالعملهای سفارشی خود قرار دهید تا هر بار که به دنبال حقایقی درباره ماه هستید، روبات بتواند پاسخهای خود را برای گروه سنی دانشآموزان شما تنظیم کند یا اگر همیشه برای یک خانواده شش نفره آشپزی میکنید، میتوانید آن را در دستورالعملهای سفارشی خود قرار دهید تا اطمینان پیدا کنید که ChatGPT میزان مناسبی از مواد را به شما پیشنهاد میکند. به بیان سادهتر، با وجود این ویژگی میتوانید همیشه نوعی مقدمه دائمی برای سوالات خود داشته باشید تا بهجای ایجاد یک سوال طولانی با تمام زمینهها و اطلاعات موردنیاز، فقط نکات اصلی را از ChatGPT سوال کنید.
البته همانطور که در ادامه این گزارش اشاره شده، افزودن این دستورالعملها باعث افزایش پیچیدگی درخواست شما خواهد شد که این امر میتواند ابزاری مانند ChatGPT را بیشتر مستعد اشتباه یا ساخت اطلاعات نادرست کند. «جانگ» اشاره میکند که با وجود این ویژگی، ChatGPT قادر خواهد بود راحتتر با شما آشنا شود و میتواند یک دستیار مجازی بسیار سریعتر و مفیدتر باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد