28 - 02 - 2018
رفیق!کجایتان را گل بگیرند
گروه فرهنگ- «حضرتش در یک روز در بهترین سینمای پایتخت طی شش سانس فقط دو بلیت فروخته. یعنی پنج سانس حتی یک تماشاچی هم نداشته. رفیق کجایت را گل بگیرند؟» این واکنش غلامرضا موسوی، تهیهکننده سینما به عضو شورای عالی سینما در دوره ریاست جمهوری احمدینژاد است که در اقدامی عجیب در اعتراض به اکران فیلمش درب شماره دو خانه سینما را که شورای صنفی نمایش در آن مستقر است را با گِل پوشاند. اقدامی که اعتراض بسیاری از سینماگران را برانگیخت و برخی در امور صنفی او را با احمدینژاد مقایسه کردند؛ از جمله منیژه حکمت که در صفحه اینستاگرامش نوشت: «جناب آقاى احمدنجفى! شما هشت سال در این مملکت را گِل گرفتید. یادتونه روزى که رییسجمهور وقت، ملت ایران را خس و خاشاک خطاب کرد شما پشت سر ایشان نیشخندتان تا بناگوشتان باز بود؟ یادتونه هشت سال ما را خانهنشین کردید؟» در واکنشهای رسمی به این حرکت هم مدیرعامل خانه سینما و محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفهای وزارت ارشاد هم با حضور در جلسه شورای صنفی نمایش، از این شورا تقدیر کردند.
شب گذشته احمد نجفی با حضور عکاسان و خبرنگاران درِ ساختمان شماره ۲ خانه سینما را که محل استقرار شورای صنفی نمایش بود، با گِل پوشاند و به اصطلاح خودش «گل گرفت». اما ماجرا از چه قرار بود؟ فیلم «من یک ایرانیام» به تهیهکنندگی احمد نجفی قرار بود قبل از جشنواره فیلم فجر اکران شود که او در اعتراض به شرایط اکران دو هفته از نمایش آن جلوگیری کرد. این فیلم بعد از جشنواره روی پرده رفت و فروشی نداشت و شکست خورد. نجفی که تنها مقصر شکست فیلمش را شورای صنفی نمایش و نه کیفیت پایین فیلم میدانست، در اقدامی نمادین دست به این حرکت زد. این اقدام اگرچه واکنشهای بسیاری را برانگیخت اما غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش میگوید تاکنون نجفی اعتراضی به این شورا نکرده و این اقدام او ناگهانی بوده است. «شورای صنفی نمایش باید در مورد مسالهای اظهارنظر کند که در مورد آن طرح دعوا شده که در این مورد هیچ طرح موضوعی از سوی پخشکننده فیلم نداشتیم و هیچ اعتراضی هم از سوی احمد نجفی به شورا ارائه نشده است. شورای صنفی، سالن سینمایی در اختیار ندارد که آن را به فیلمساز یا تهیهکنندهای بدهد بلکه فقط توافقاتی که بین فیلمسازان، تهیهکنندگان و پخشکنندگان با سینماداران منعقد میشود، در شورا ثبت میشود و ما میتوانیم به شکایتهایی که مطرح میشود، رسیدگی کنیم.»
واکنش سینماگران
پس از انتشار عکسها و ویدئو نجفی اغلب سینماگران در صفحات شخصیشان در فضای مجازی در تقبیح عمل نجفی گفتهاند و نوشتهاند.
منیژه حکمت کارگردان و تهیهکننده سینما هم در اینستاگرام با انتشار عکسهای احمد نجفی در کنار احمدینژاد، سعید مرتضوی و محمد رویانیان نوشته است: «جناب آقاى احمد نجفى! شما هشت سال در این مملکت را گِل گرفتید. یادتونه روزى که رییسجمهور وقت، ملت ایران را خس و خاشاک خطاب کرد شما پشت سر ایشان نیشخندتان تا بناگوشتان باز بود؟ یادتونه هشت سال ما را خانهنشین کردید؟ یادتونه شما تئوریسین فرهنگى دولت آقاى احمدىنژاد بودید و با کمال بیشرمى ما را تحقیر میکردید و ما مردم، نگرانى و دلهرههامون رو با هم تقسیم میکردیم، یادتون هست؟ ما خوب یادمون هست، بهتر است ذهن و مغزتان را گِل بگیرید و لطفا و خواهشا فرصتطلبى نکرده و روى موج اعتراضى سینماى مستقل نسبت به شرایط موجود سوار نشوید.»
سیدمحمود رضوی تهیهکننده سینما در واکنش به اقدام نامتعارف احمد نجفی در توئیتی نوشت: پیشکسوت محترم آقای نجفی بزرگوار، کاش وقتی در عصبانیت و به تحریک دیگران به عنوان یک هم صنف حرمت نگاه نداشتید و درب بخشی از صنف را گِل گرفتید، به تبعات آن هم فکر میکردید که شاید روزی همان دیگران دهان همه ما را گل بگیرند.
غلامرضا موسوی تهیهکننده سینما هم گفته است: رفیق عزیزمان ظاهرا مثل مرشدش دچار مشکل فراموشی شده است. حضرتش در یک روز در بهترین سینمای پایتخت طی شش سانس فقط دو بلیت فروخته یعنی پنج سانس حتی یک نفر تماشاچی نداشته، رفیق کجایت را گل بگیرند؟
مجید توکلی (کارگردان فیلم متولد ۶۵) در واکنش به اقدام احمد نجفی در استوری اینستاگرام خود چهار عکس قرار داد که در آنها احمد نجفی با احمدینژاد، مشایی، رویانیان و سعید مرتضوی در حال حرف زدن است و تیتر این عکس را نوشت: محصول دوران.
سید رضا صائمی (منتقد سینما هم در این باره در اینستاگرامش نوشت: روزهای ذلت و خواری آنهایی فرا رسیده که دیروز در دامن آلوده قدرت، همراه و همدست مردی بودند که دروغ مطلق بود… فریب مطلق بود!… گِل گرفتن در البته مسدود کردن آن است نه گِل مالی!… فیلم شما نمیفروشد و هیچ ربطی به شورای صنفی نمایش با هم نقدهایی که بر آن وارد است ندارد… رمز فروش در درون فیلم است، در قابلیتهای آن، به زور نمیتوان آن را به فروش کرد… درست مثل خودتان که به زور نمیتوانید محبوب باشید… احمدینژاد درونتان را گل بگیرید.
بررسی ۲۴ ساعته و شفافسازی افکار عمومی
با همه اینها مدیرکل سینمای حرفهای از دستور رییس سازمان امور سینمایی برای شفافسازی در خصوص روند اکران فیلم «من یک ایرانیام» خبر داد. غلامرضا فرجی در این باره گفت: «در پی این اتفاق، مهندس حیدریان طی دستوری به اینجانب خواست ضمن بررسی مساله مطرح شده توسط احمد نجفی، روند اکران فیلم «من یک ایرانیام» را در راستای شفافسازی افکار عمومی ظرف ۲۴ ساعت در اختیار رسانهها قرار دهم.»
کیفیت فیلم یا شورای اکران؛ چه کسی مقصر است؟
احمد نجفی در حالی درب شورای صنفی نمایش را به اصطلاح خودش گل گرفت و در سخنانش مشخصا علی سرتیپی را مقصر اکران ناموفق فیلمش دانست که در سالجاری فیلمهایی که داشتیم که در فصلهای که به گمان بسیاری از صاحبان پخش فصلهای خوبی نبود اکران شدند اما با اقبال خوب و گسترده مخاطب مواجه شدند. فیلم سینمایی «قهرمانان کوچک» نمونه بارز و مثالزدنی است. این فیلم در ۱۲ مهرماه اکران شد زمانی که اکثر خانوادهها درگیر بازگشایی مدارس هستند و کمتر فرصت مراجعه به سینما با کودکان را دارند اما این فیلم بیش از سه میلیارد در سینما با وضعیت نامناسب اکران فروش داشت. این فیلم قرارداد چهارهفتهای با سرگروه آزادی بسته بود اما تا هفت هفته توانست در سرگروه باقی بماند و اگر در نیمه اول سال اکران میشد میتوانست تا ۱۰ هفته اکران باشد.
اما فیلمهایی در سینمای ایران در سالجاری داشتیم که با اقبال در جشنواره فیلم فجر مواجه شد و اما نتوانست در گیشه موفق شود نمونه بارز آن فیلم «تابستان داغ» یا «سد معبر» است هر دو در زمانهای مناسب اکران شدند اما نتوانستند با اقبال مواجه شوند. اینکه مخاطب نتوانسته با فیلم ارتباط برقرار کند هیچ ربطی به سینمادار و شورای صنفی نمایش ندارد از سوی دیگر وقتی فیلم با مخاطب ارتباط برقرار میکند به نفع هم سینمادار و هم شورای صنفی نمایش است.
از سوی دیگر خبرگزاری فارس از تعدادی از سالنداران سینمای نمایشدهنده فیلم «من یک ایرانیام» خب داده و گفته برخی از سالنها در یک سانس فروش یک بلیت سینما به صورت اینترنتی داشتند و فردی که بلیت را خریداری کرده است به سالن مراجعه نکرده است. یا در یک سالن نمایشدهنده فیلم تنها دو بلیت توسط مدیر سینما باطل شده است البته کار غیرقانونی است اما سینمادار هم به وضعیت سینمای خود و این که در چند روز یک بلیت هم برای فیلم نفروشد در دریافت فیلمهای بعدی دچار مشکل میشود توجه داشته است.
در بهترین سالن سینمای کشور شش سانس چرخشی برای فیلم «من یک ایرانیام» در نظر گرفته شده است اما تعداد بلیتهایی که فروخته شده به تعداد انگشتهای دو دست نمیرسد. حال با این وضعیت چگونه باید رفتار کرد.
واقعیت در سینمای ایران ارتباط مخاطب با یک اثر هنری است وقتی این ارتباط شکل نمیگیرد نمیتوان دیگران را مقصر دانست. شورای صنفی نمایش مانند هر نهاد صنفی دچار ضعفها و قوتهایی است که باید اصلاح شود اما به نظر میرسد این حرکت نمادین (گل گرفتن در شورای صنفی نمایش) نه تنها شرایط را برای سینمای ایران هموار نمیکند بلکه دشمنیها و کینهها را بیش از پیش در این فضا گسترش میدهد. جمع کردن عکاسان و تصویربرداران و ایجاد خوراک برای شبکههای مجازی نمیتواند کاری از پیش ببرد.
سینمای نحیف ایران در شرایط فعلی بیش از هر چیزی به آرامش نیاز دارد وقتی اهالی سینما حرمت این سینما را نگه ندارند نباید توقع داشت که مخاطب برای یک اثر هنری احترام قائل شود و آن را در سالن سینما به تماشا بنشیند. تجربه در این سالها ثابت کرده است که تنش در سینمای ایران باعث کاهش مخاطب در سالنهای سینما شده است زیرا مخاطب سینمای ایران در سالهای اخیر به دلیل دسترسی آسان به آثار متنوع سینمای دنیا و شبکه نمایش خانگی کمتر از سالن سینما استقبال کرده است گواه این مدعا کاهش مخاطب سالنهای سینما در ماههای ابتدایی سال ۹۶ است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد