25 - 11 - 2020
رصد پایشگر هوشمند
«جهانصنعت»- مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرده است که دو هزار و ۸۵۰ کسبوکار اینترنتی متخلف شناسایی شدند. به گفته مدیر سامانه پایشگر این مرکز، دو هزار و ۸۵۰ کسبوکار اینترنتی متخلف در شش ماهه اول سال جاری از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی شناسایی شدهاند و نماد اعتماد هزار و ۲۶۶ کسبوکار اینترنتی لغو شده است. یکی از مشکلات و انتقادات اصلی فعالان اکوسیستم استارتآپی کشور این بود که این مرکز تنها یک لوگو در اختیار استارتآپها قرار میدهد اما به شیوه فعالیت آنها، تخلفات و کارکردشان نظارتی ندارد. اکنون با اعلام این خبر دارندگان استارتآپها امیدوار شدهاند اما به گفته آنها نظارت به تنهایی کافی نبوده و اینماد باید با متخلفان برخوردهای اجرایی داشته باشد. به اعتقاد فعالان اکوسیستم استارتآپی، اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی نباید تمامی فعالان کسبوکارهای اینترنتی را تحت نظارت بگیرد چراکه بسیاری از فعالان سنتی نیز برای بهبود فعالیت خود، سایت و فروشگاه اینترنتی راهاندازی کردهاند و نظارت این اتحادیه به مانند آن است که اتحادیه صنفی تلفن همراه بر همه دارندگان تلفن همراه نظارت کند چراکه از موبایل استفاده میکنند. به هرروی به اعتقاد مدیران استارتآپها این نظارتها و برخوردها با متخلفان اقدام مثبتی است که باید مدتها پیش از این انجام میشده و بسیار به تاخیر افتاده است. بسیاری از مشتریان فروشگاههای اینترنتی از خریدهای اینترنتی خود ناراضی هستند اما شکایتهایشان تاکنون به نتیجه نمیرسیده است. برخی از فروشگاههای اینترنتی کالای خریداری شده را با وجود دریافت هزینه، تحویل نمیدادند، برخی دیگر به هدف فیشینگ راهاندازی شده بودند و البته بسیاری نیز با صداقت و درستی فعالیت میکردند.
این نظارتها برای فعالان درستکار و منصف بسیار خوب و مثبت است.
رصد پایشگر هوشمند
سارا جامی مدیر سامانه پایشگر هوشمند مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اعلام این خبر گفت: هماکنون اطلاعات بیش از ۱۰۰ هزار کسبوکار اینترنتی روی سامانه نماد اعتماد الکترونیکی وجود دارد و رصد پایشگر هوشمند روی این پایگاه داده صورت گرفته است.
او با اشاره به اینکه در شرایط فعلی پایش فقط روی پایگاه دادهای نماد اعتماد صورت گرفته است، افزود: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در نظر دارد به زودی امکان پایش تمامی دامنههای کسبوکار در فضای مجازی را از طریق سامانه پایشگر هوشمند ایجاد کند. طبق گفته او این پایش از طریق هشت سناریوی تعریف شده از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی روی ۳۲۵ هزار کسبوکار صورت گرفته است.اسفند ماه سال گذشته مدیر سامانه پایشگر هوشمند اعلام کرد که این سامانه در بررسیهای خود دو هزار کسبوکاری که فعالیت آنها به دلیل ارائه کالا و خدمات ممنوعه، جعل لگوی نماد اعتماد الکترونیکی یا درگاههای پرداخت بدون مجوز فعالیت مشکوک بود، را شناسایی کرد و تذکرهای لازم به آنها داده شده است.
برای اولین بار شهریور ماه سال ۹۸ سه هزار و ۵۰۰ وبسایت دارای نماد اعتماد توسط سامانه پایشگر هوشمند نظارت سیستمی بر کسبوکارهای اینترنتی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت که در نهایت ۵۸۰ تخلف در فضای مجازی کشف شد. در آن زمان سناریوهای مطرح شده برای بررسی تخلف در فضای مجازی به سه سناریو محدود بود. حال به نظر میرسد با تغییراتی که روی این سامانه صورت گرفته امکان پایش دقیقتری روی کسبوکارها فراهم شده است.
طبق اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تخلفهایی مانند ارائه کالا و خدمات ممنوعه، فعال بودن درگاه پرداخت کسبوکارهای فقد نماد اعتماد الکترونیکی یا نمادهای تعلیق شده، جعل نماد اعتماد الکترونیکی، عدم بارگذاری وبسایت کسبوکارها، انتقال وبسایت کسبوکارهای بدون نماد اعتماد الکترونیکی روی وبسایت کسبوکارهای نماددار، فیشینگ در کسبوکارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی، تطابق نداشتن کالا و خدمات ارائه شده با اظهار طبقهبندی مورد نظر کسبوکار و همچنین تطابق نداشتن شخصیت حقیقی یا حقوقی اظهارشده با شخصیت ارائهشده در وبسایت کسبوکار از جمله مواردی است که از سوی سامانه پایشگر هوشمند مورد بررسی قرار گرفته است.
طبق گفته جامی، پرونده کسبوکارهایی که اقدام به جعل نماد اعتماد الکترونیکی کرده بودند، در صورتی که طبق اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، نماد اعتماد را از روی سایتشان حذف نکرده باشند با همکاری پلیس فتا پروندهشان به قوه قضاییه ارسال میشود.
لوگوهای مجعول
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، فروردین ماه ۹۹ اعلام کرد که ۱۹۱ وبسایت را با لوگوی نماد مجعول از طریق پایشگر سیستمی هوشمند و گزارشهای مردمی و دستگاههای نظارتی شناسایی کرده و اخطارهای لازم به این سایتها ابلاغ و مهلتهای زمانی مشخصی جهت رفع مشکل به آنها داده شده است. در نهایت از این تعداد ۲۹ سایت اقدام به حذف لوگوی جعل شده نکردند که آنها نیز پس از طی مراحل قانونی فیلتر شدند. علی رهبری رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، نیز چندی پیش در مورد نحوه برخورد با سایتهایی که نماد اعتماد را جعل میکنند گفته بود: در مرحله اول کسبوکارها اخطار دریافت میکنند و در صورتی که به این اخطار توجه نکنند، از طریق دستگاههای نظارتی و قضایی با آنها برخورد خواهد شد.
طبق گفته مدیر سامانه پایشگر هوشمند مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، با تغییراتی که روی سامانه پایش هوشمند صورت گرفته علاوه بر اینکه امکان شناسایی بیشتر تخلفههای مختلف فراهم شده، میزان خطا در این سامانه نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است.
فروشگاههای اینترنتی باید تامین کالا کنند
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد: کسبوکارهای اینترنتی دارای «اینماد» (نماد اعتماد الکترونیکی) در زمان اعمال محدودیتهای کرونا موظف به اعلام وضعیت تامین کالا در سایتهای خود هستند.
یکی از مسائلی که خرید اینترنتی را تحتالشعاع خود قرار میدهد و معمولا به ثبت شکایت از کسبوکار منجر میشود، عدم تامین کالا توسط سایتهاست.
برخی از سایتهای فروش کالا در اینترنت برای کسب سود بیشتر، دست به کارهایی میزنند که یکی از آنها فروش کالایی است که در انبار ندارند. این کار سبب میشود فرد خریدار پول را واریز کند اما کالا در زمان معین به دست او نرسد.
از طرف دیگر گاهی اوقات به دلیل بالا رفتن قیمت ارز و به تناسب آن بالا رفتن قیمت کالای فروخته شده، سایتها کالایی که روز قبل فروختهاند را ناموجود میکنند و از خریدار میخواهند مابهالتفاوت آن را پرداخت کنند.
این قبیل مسائل باعث شد امروز مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اطلاعیهای صادر کند. در این اطلاعیه آمده است: با توجه به اعمال محدودیت در فعالیت کسبوکارها توسط ستاد ملی مقابله با کرونا از اول آذرماه، ضروری است کسبوکارهای اینترنتی دارای اینماد، نسبت به موجود بودن کالا یا امکان تامین آن کاملا مطمئن باشند و در صورت عدم تامین کالا مطابق با ماده ۳۹ قانون تجارت الکترونیکی رفتار کرده و امکان فروش کالاهای فوق را در وبسایت خود غیرفعال کنند. همچنین اگر این محدودیتها بر ساعات پاسخگویی یا ارسال کالا تاثیرگذار بوده در وبسایت خود تغییرات جدید را به اطلاع مصرفکنندگان برسانند.
قدم مثبت برای استارتآپها
فعالان اکوسیستم استارتآپی معتقدند اینماد تاکنون فعالیتهای نظارتی و اجرایی نداشت و اگر در حال نظارت است بسیار قدم مثبتی است به شرط آنکه اقدامات اجرایی نیز انجام دهد و با متخلفان برخورد کند.
محمود محمدی مشاور و فعال در زمینه کسبوکارهای اینترنتی در گفتوگو با «جهانصنعت» اظهار کرد: برخی از سایتهای اینترنتی عکس اینماد را میگذاشتند و مدعی میشدند که اینماد گرفتهاند. اما به طور کلی زمانی که روی عکس کلیک کنید لینکی باز میشود و اسم و تاریخ گرفتن اعتبار و پایان اعتبار مشخص میشود.
اینماد نظارت نداشت
محمدی افزود: مشکل اصلی این بود که نظارت چندانی وجود نداشت. حال اینکه فعال شدهاند و متخلفان را شناسایی میکنند اتفاق خوبی است. باید دید چقدر قدرت اجرایی دارند.محمدی تاکید کرد: ایراد اصلی اینماد عدم نظارت است و بدون نظارت فایدهای ندارد. اگر قدرت نظارتی را فعال کنند و ابزارهای نظارتی داشته باشند بسیار خوب است و میتوان به اینماد اعتماد کرد.به گفته او شناسایی و برخورد با متخلفان به کسبوکارهایی که صادقانه و متعهدانه فعالیت میکنند کمک میکند.
محمدی گفت: قبول ندارم که اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی همه کسبوکارهای اینترنتی را تحت نظارت خود بگیرد. مانند این است که بگوییم اتحادیه تلفنداران تمامی دارندگان تلفن را تحت نظارت خود بگیرد.
به اعتقاد او اگر اینماد ابزارهای کاربردی ایجاد کند، با متخلفان برخورد قانونی و اجرایی داشته باشد و به شکایات رسیدگی کند، به ویژه در حوزه فروشگاههای اینترنتی میتوان به آن اتکا کرد و برای استارتآپها قدم مثبتی به شمار میرود.
استارتآپها موظف به فعالیت هستند
در این میان با وجود محدودیتهای کرونایی دولت استارتآپها و فروشگاههای اینترنتی را موظف به فعالیت و تامین کالا برای مشتریان کرده است اما فعالان و کارمندان این فروشگاهها نیز ممکن است در خطر باشند و به کرونا مبتلا شوند و باید پروتکلهای بهداشتی و محدودیتها برای آنها نیز در نظر گرفته شود. از سوی دیگر با وجود نظارتهای اینماد مشتریان با اعتماد بیشتر و تخلفات کمتری از سوی فروشگاههای اینترنتی میتوانند از فروشگاههای اینترنتی خرید کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد