14 - 04 - 2017
رد دیون، خصوصیسازی نیست
رییس سازمان خصوصیسازی در مورد سهام عدالت گفت: به عنوان رییس کل سازمان خصوصیسازی به موجب قانون حق هیچگونه جابهجایی ورقه سهمی را ندارم، ما تنها مجری هستیم و اختیاری از خود نداریم. به گزارش فارس، پوریحسینی، رییس سازمان خصوصیسازی، شقاقی کارشناس اقتصادی و سلاح ورزی نایب رییس اتاق ایران در برنامه تیتر امشب در مورد روند خصوصیسازی و موانع موجود بر سر راه به بحث و گفتوگو پرداختند. سیدعلی اشرفعبداله پوریحسینی، رییس سازمان خصوصیسازی گفت: هیچ کسی در ظاهر با خصوصیسازی مخالف نیست و بعضا بیشتر کسانی که در دل با آن مخالف هستند، بیش از همه دلسوزی میکنند ولی در عمل از مخالفان سرسخت آن هستند. وی افزود: کسانی با خصوصیسازی مخالف هستند که با خصوصیسازی، منافعشان به خطر میافتد و با نام دفاع از خصوصیسازی تیشه به ریشه خصوصیسازی میزنند. وی گفت: به عنوان رییس کل سازمان خصوصیسازی به موجب قانون حق هیچگونه جابهجایی ورقه سهمی را ندارم، ما تنها مجری هستیم و اختیاری از خود نداریم، البته کسی به ما تهمت نمیزند ولی جمع میبندند که سازمان خصوصیسازی کم کاری میکند که واقعیت ندارد. پوریحسینی گفت: سازمان خصوصیسازی اختیارات محدودی دارد، این سازمان کاملا سالم و کار بلد است و در نتیجه برای هیات نظارت کاملا مورد وثوق است. رییس سازمان خصوصیسازی افزود: هیات واگذاری که گفته میشود کارایی ندارد، متشکل از چهار نفر است که دو نفر نماینده دولت و دو نفر هم نماینده بخشخصوصی هستند، جالب آنکه نماینده بخشخصوصی در این اتاق مطالباتشان را مطرح نمیکنند. وی افزود: نماینده بخشخصوصی فاقد شجاعت لازم است، در این شرایط چطور میتوان به بخشخصوصی کمک کرد؟ وی گفت: اینکه گفته میشود سرعت واگذاریها مطلوب نیست، کاملا روشن است به چه علت! زیرا موفقیت در مزایدهها بسیار کم است که آن هم به قیمت پایه مزایدهها میشود که بسیار بالاست، متاسفانه هیات چهار نفره کاملا محافظه کارند. وی گفت: رد دیون به معنای خصوصیسازی نیست، در سالهای گذشته ۱۶۲ هزار میلیارد تومان مصوبه تولید شده بود تا سهام دولت برای رد دیون به طلبکاران پرداخت شود که با آمدن دولت یازدهم این روند متوقف شد و آن ۱۳ هزار میلیارد تومان به مصوبات دولت دهم باز میگشت وگرنه در طول این سه سال و اندی هیچ رد دیونی صورت نگرفته است. وی افزود: ما در کشورمان از بخشخصوصی و پر و بال گرفتن آن هراس داریم تا مبادا بعدها متهم شویم، ما باید با بخشخصوصی آشتی کنیم اگرچه فساد در آن هست همانند بخش دولتی اما نباید در مقابل آن ایستاد.
انتقاد از واگذاریها
شقاقی کارشناس اقتصادی دیگر مهمان برنامه تیتر امشب گفت: در سال ۸۴ سیاست اصل «۴۴» ابلاغ شد و اکنون حدود ۱۱ سال از اجرای آن گذشته است. وی با اشاره به اینکه ۱۵ درصد واگذاریها بخشخصوصی واقعی است، گفت: وقتی از اقتصادی دولتی به سمت خصوصیسازی حرکت میکنیم، منافع نانوشته و غیرعلنی وجود دارد که مانع از روند انجام این کار میشود. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اجرای سیاستهای اصل «۴۴» قانون اساسی باید آسیبشناسی شود، افزود: این اصل ۵ بند اصلی داشت که همه آنها در بند «ج» خلاصه میشد و قرار بود از بزرگ شدن دولت جلوگیری شود، اما روز گذشته با تاسیس شرکتهای دولتی جدید عملا دولت بزرگتر شده است. وی گفت: باید جلو ذینفعان و مانع تراشان اجرای خصوصیسازی و واگذاریها ایستاد و باید اصل خصوصیسازی با رویکرد فعال کردن بخشخصوصی و مردمی باید در مسیر درستی پیش رود. شقاقی افزود: روش مذاکره و توسعه بورس از جمله روشهای توسعه بخشخصوصی است. افزایش تولید و اشتغال با مکانیزم جلوگیری از گستردگی دولت و رونق تولید بخشخصوصی امکانپذیر است. او گفت: از واگذاری مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش سهام دولتی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان باقی مانده است که آن هم مربوط به بنگاههای بسیار نامناسب و ورشکسته است که هنوز باقیمانده و واگذار نشده است. وی افزود: بهبود سازمان کارآمد و بخشخصوصی و مشارکت مردمی هدف اصلی اصل «۴۴» قانون اساسی بود اما سیستم غیردولتی و شبه دولتی مانع این کار میشود از طرفی وقتی بخشخصوصی نتواند با نداشتن مشکل نقدینگی و سود بانکی به تولید و اشتغال برسد، کارایی چندانی نداشته است. شقاقی گفت: ۲۵ درصد از واگذاریها سهام دولتی رد دیون بوده و این خلاف واگذاری سهام دولتی به مردم و بخشخصوصی است و پرداخت دیون در تعهد دولت بوده است. وی با انتقاد از واگذاری سهام عدالت و ناکارآمدی آن افزود: ۴۰ درصد از سهام دولتی در قالب سهام عدالت بین ۴۰ میلیون نفر واگذار شد که هنوز شرکت و مقدار سهم مشخص نیست از طرفی شرکتهای رده سوم و چهارم مشکلدار باقی مانده است. حسین سلاح ورزی، نایب رییس اتاق ایران در ارتباط تلفنی با برنامه تیتر امشب گفت: بخشخصوصی کماکان معترض فرآیند خصوصیسازی و واگذاریها است. او افزود: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری سیاستهای اصل «۴۴» را ابلاغ فرمودند همه ما منتظر رخ دادن انقلابی در اقتصاد کشور بودیم اما روز گذشته شاهد روند کند خصوصیسازی و واگذاریها هستیم با توجه به اینکه نصف این واگذاریها در سالهای ۸۴ تا ۹۴ از طریق مزایده، ۱۰ درصد از طریق بورس و ۲۵ درصد فرا بورس و ۱۵ درصد هم از طریق مذاکره انجام شد. نایب رییس اتاق ایران گفت: هنوز از نظر فرهنگی در بدنه دستگاهها نپذیرفتهایم که موضوع خصوصیسازی راه حل نجات اقتصاد کشور است ولی با دیده تردید به این موضوع نگریسته میشود و با بررسی اجمالی روی تصمیمات هیات واگذاری طبق بررسی دانشگاه صنعتی شریف نشان میدهد واگذاریها به درستی انجام نشده است. سلاح ورزی با اشاره به فلسفه درست واگذاری گفت: در همه جای دنیا زمانی واگذاری منجر به شکوفایی میشود که همراه با اصلاح ساختار باشد و باید مشخص شود چه میزان از واگذاریها واقعا به بخشخصوصی واگذار شده و چه میزان بابت رد دیون واگذار شده است؟ وی افزود: واگذاریها باید توجیهپذیر و با قیمت واقعی باشد تا منجر به بازگشت شرکتها به عرصه فعالیت و اقتصاد شود و در این راستا هم باید دستگاههای نظارتی با نگاه توسعهیافتهتری با موضوع خصوصیسازی و واگذاریها برخورد کنند و واگذاریها سرعت بیشتری به خود بگیرند همچنین تعداد شرکتهای بیشتری در فهرست واگذاری قرار گیرند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد