30 - 01 - 2017
راه جدید دورزدن قانون!
گروه فناوری- داستان ارسال پیامکهای تبلیغاتی به مردم باوجود اقدامات انجام شده دولتیان همچنان ادامه دارد.
بحث دریافت پیامکهای تبلیغاتی موضوعی است که برای تمام مشترکین موبایل قصهای غمانگیز و قدیمی بهشمار میرود. در این میان طی این سالهای مراجع مختلفی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته تا شورایعالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درگیر این موضوع شدهاند تا ارسال این پیامکها ساماندهی شوداما متاسفانه عدهای با دور زدن تمهیدات دولتیان به جای ارسال پیامک از کدهای چند رقمی خاص از سیمکارتهای شخصی که اکثرشان مجهولالهویه هستند، استفاده میکنند.
بحث نظارت بر محتوای پیامکهای انبوه از مدتها پیش در مراجع مختلف دنبال شده، اما متاسفانه همچنان راههای فراری نیز برای این موضوع وجود دارد.
ارسال با شمارههای شخصی
اما پس از به کارگرفتن تمهیدات مختلف در این زمینه و تلاش برای ارائه راهکارهایی به مشترکین برای حذف تمام پیامکهای تبلیغاتی، عدهای مسیرقانون را با شیوهای جدید دور زدهاند و این بار به ارسال پیامکهایی از طریق سیمکارتهای شخصی پرداختند تا به این ترتیب برخلاف گذشته که پیامکهای تبلیغاتی با کدهای چند رقمی خاص ارسال میشدند، اکنون در موارد متعدد مشترکین شاهد پیامکهایی باشند که با شمارههای شخصی ارسال شده و دایره هدف آنها مشترکینی هستند که بهطور اتفاقی انتخاب میشوند.
محتوای غیراخلاقی برخی پیامکهای تبلیغاتی
نکته قابل توجه آنکه در بسیاری مواقع محتوای این پیامکها به گونهای است که از دایره اخلاق به شدت خارج شده و حتی به تبلیغ سایتها و محصولات جنسی و غیراخلاقی معطوف میشود.
پیش از این در پیگیری این موضوع از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، حسین فلاح جوشقانی به ارائه توضیحاتی پرداخت و تاکید کرد: اپراتور و سازمان تنظیم مقررات تنها در حد پروانه ارائه شده، میتوانند در این عرصه ورود کنند و پیگیری این موضوعات به مراجع قضایی مربوطه برمیگردد.
سرپرست معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات در توضیح بیشتر این مطلب عنوان کرد: پیش از این مشترکین پیامکهای مختلف تبلیغاتی و ارزشافزوده را دریافت میکردند اما پس از مدتی با ابلاغ مصوبه ۱۴۷ سازمان تنظیم مقررات رادیویی تمام اپراتورها موظف شدند پیش از ارسال پیامکهای انبوه در خصوص محتوای آنها از مراجع ذیصلاحی مانند وزارت ارشاد یا در مورد محصولات پزشکی، وزارت بهداشت تاییدیه لازم را دریافت و سپس اقدام به ارسال پیامک کنند.
وی ادامه داد: پس از مدتی نیز سامانه ۸۰۰ راهاندازی شد تا با راهاندازی آن امکانی ایجاد شود که مشترکین تمام اپراتورها بتوانند از طریق تماس با یک شماره ثابت و واحد عدم علاقهمندی خود به دریافت پیامکهای تبلیغاتی و ارزش افزوده را اعلام کنند.
فلاحجوشقانی همچنین عنوان کرد: بر این اساس در مدتی نهچندان طولانی از میان مشترکین هر اپراتور حداقل سه، چهار میلیون نفر درخواست حذف این پیامکها را ارسال کردند و به این ترتیب جلوی بخشی از تبلیغات موبایلی گرفته شد. سرپرست معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات رادیویی افزود: بر این اساس پدیدهای رواج یافت که البته قبلا هم وجود داشت اما با قطع پیامکهای تبلیغاتی شدت گرفت و به این ترتیب عدهای اقدام به ارسال پیامکهای مختلف با شمارههای شخصی کردند که در این میان دایره محتوایی این تبلیغات از مواردی مانند تور کشورهای مختلف تا تبلیغ محصولات جنسی گسترده است.
ارسال برخی پیامکها اتفاقی است
فلاحجوشقانی با بیان اینکه در این شیوه عدهای تعدادی از مشترکین تلفنهمراه را بهطور اتفاقی انتخاب و پیامکهای خود را به جای شمارههای ارسال پیامک انبوه با شمارههای شخصی ارسال میکنند، گفت: برای مقابله با این موضوع از اپراتورهای مختلف خواستهایم در صورتی که این شرکتها با اپراتور فعالیت یا ارتباط کاری داشته و به عنوان مثال از دیتابیس اپراتور استفاده میکنند هرچه سریعتر این ارتباط قطع شود اما زمانی که ارسال این پیامکها به شیوه شخصی صورت گیرد، اپراتور یا سازمان تنظیم مقررات قادر به بررسی محتوای پیامکها و نظارت محتوایی بر آنها نبوده و نمیتواند در این عرصه ورود کند.
وی همچنین متذکر شد: البته براساس پروانهای که برای اپراتورها صادر شده نحوه رسیدگی به تخلفات دیده شده است اما با توجه به لزوم رعایت حقوق شهروندی اپراتور در موارد شخصی نمیتواند محتوای پیامکهای مشترکین خود را رصد کند. برهمین اساس اگر در این حوزه تخلفی شود، لازم است این مساله از سوی مراجع قضایی مربوطه پیگیری شود.
سرپرست معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه در زمان اجرای طرح احراز هویت مشترکین موبایل اینگونه عنوان شده بود که هدف اصلی این طرح جلوگیری از انجام جرائم با شمارههای تلفنهمراه است، حال چگونه همچنان در این فضا تخلفاتی صورت میگیرد و امکان مقابله با آن وجود ندارد، گفت: اجرای طرح احراز هویت با اهداف مختلفی دنبال شد تا به عنوان مثال موضوعاتی مانند تطبیق سن مالک با قوانین مالکیت سیمکارت یا هویت مالک قابل شناسایی و تشخیص باشد.
امان از سیمکارتهای مجهول
فلاحجوشقانی ادامه داد: با این وجود همچنان در موارد متعدد شاهدیم با سیمکارتهایی که احراز هویت نشده یا هویت جعلی دارند، تخلفات متعددی میشود.
برهمین اساس همچنان به مردم تاکید داریم که با مراجعه به سایت سازمان تنظیم مقررات از طریق سامانه در نظر گرفته شده تعداد سیمکارتهایی که به نام آنها ثبت شده را مورد بررسی قرار دهند که اگر سیمکارتی به نام آنها ثبت شده که از آن اطلاع ندارند، پیش از انجام سوءاستفادههای احتمالی آن را
حذف کنند.
وی در پایان درباره برخی سایتها که در قالب این پیامکها آدرس آنها داده میشود نیز تاکید کرد: اغلب این سایتها در خارج از ایران مدیریت و طراحی شدهاند و در داخل کشور مدیریت نمیشوند و حتی از دامنههای ir. که خاص سایتهای ایرانی است نیز بهره نمیگیرند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد