15 - 05 - 2022
رانت سرخطی؛ از شائبه تا واقعیت
یکی از انتقاداتی که در بازار سرمایه ما مطرح است، انتقاد به احتمال رانت در سرخطیها است. این انتقاد در روزهای مثبت بازار سرمایه افزایش یافته و عدالت در معاملات را زیر سوال میبرد. روحالله دهقان مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس در این خصوص بیان کرد: به طور خاص در بحث سرخطی زدن، تناسب بین استیشنها و کاربران برخط، در گذشته یک بار در روزهای اول و بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفته و آمارهای آن زمان نشان میدهند در سرخطیهای نمادهای پربیننده بازار، نسبت ایستگاههای معاملاتی به کاربران برخط تقریبا برابر است.
به گفته دهقان، بیش از ۱۴۰۰ ایستگاه معاملاتی در کارگزاریها وجود دارد و تفاوت این ایستگاهها با آنلاین در این است که کاربران برخط فقط برای یک کاربر ثبت سفارش انجام میدهند و در استیشنها میتوان برای تمام مشتریان ثبت سفارش انجام داد. او در گفتوگو با بورسنیوز اظهار کرد: انتقاد به رانت سرخطیها در ایستگاههای معاملاتی منطقی نیست، چراکه استیشنها برای مشتریان کارگزاریها ثبت سفارش انجام میدهند و مشتریان میتوانند از کارگزاری خود چنین تقاضایی داشته باشند. مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس در ادامه عنوان کرد: درمورد سرخطی در ایستگاههای معاملاتی اتفاقا تلاش شده تا عدالت بیشتری برقرار شود؛ چراکه تمام سفارشهای ابتدای صبح از ایستگاههای معاملاتی سراسر کشور جمعآوری شده و در سیستمی رندومسازی میشود و سفارشات توسط سیستم به سامانه معاملاتی ارسال میشود. وی افزود: با این کار حساسیت زمان از سفارشات گرفته میشود. اما در سیستمهای آنلاین به هر دلیلی یا روشی ممکن است معاملهگر در ابتدای صبح اقدام به ثبت سفارش کنند.
راهکار ایجاد عدالت در معاملات
مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس ادامه داد: برای رعایت عدالت در سیستمهای برخط از آنجا که شرکت مدیریت فناوری بورس متولی نیست، طبیعتا ممکن است هر کارگزاری از سیستم برخط خاصی استفاده کند. در سیستمهای برخط برای رعایت عدالت، استانداردسازی روشهای ارتباطی با سامانه معاملات پیشبینی شده است. دهقان افزود: در اینجا لینک ارتباطی که در اختیار همه قرار دارد، مشخصات یکسانی دارد. ارتباطات مخابراتی، پهنای باند و… بنا به تعداد کاربری که شرکت کارگزاری دارد، نرمال شده که همه برای ارسال سفارشات به سامانه معاملات به امکانات یکسانی دسترسی داشته باشند. وی عنوان کرد: این حد از اقدامات توسط شرکت مدیریت فناوری بورس انجام شده تا عدالت رعایت شود. گرچه شاید ادعای رعایت ۱۰۰ درصدی عدالت، ادعای بیجایی باشد. به هر حال هر سیستمی، نقطه ضعفهایی دارد که شاید بتوان از آن سوءاستفاده کرد. ولی با امکانات موجود این اقدامات در راستای اجرای عدالت در معاملات هم در سطح ایستگاههای معاملاتی و هم در رشته ارتباطات شرکتهای آنلاین با سامانه معاملات انجام شده و رقابت این دو با یکدیگر نشان میدهد که تقریبا سهم یکسانی از سفارشهای سرخطی دارند. مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تصریح کرد: اما معتقدم معضل تمایل به سرخطی زدن، به وجود محدودیت دامنه نوسان برمیگردد. وی افزود: مادامی که دامنه نوسان محدوده وجود داشته باشد، افراد در زمان با یکدیگر رقابت میکنند. اگر دامنه نوسان افزایش یابد، رقابت روی قیمت سهم خواهد بود، نه زمان و عملا موضوع رانت سرخطی منتفی است. دهقان عنوان کرد: در دامنه نوسان بازتر معاملهگران با احتیاط بیشتری اقدام به ثبت سفارش میکنند و تمایل به چسبیدن به سقف چه در سمت منفی و چه در سمت مثبت کاهش پیدا میکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد