1 - 08 - 2022
دیر بجنبیم بازار از دست میرود
در این چند ماه اخیر برخی کارشناسان اقتصادی نسبت به نحوه کار مناطق آزاد هشدارهایی را دادند و از این مناطق به عنوان جولانگاه قاچاقچیها نام بردند. در همین راستا، رییس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد از ایجاد سه منطقه آزاد جدید دیگر در کشور خبر داد و گفت: منطقه آزاد مهران به عنوان سکوی صادراتی به عراق، اردبیل برای کار با آذربایجان و اینچهبرون برای ترکمنستان و قزاقستان ایجاد میشوند.
اکبر ترکان که در همایش تخصصی حملونقل صادراتی صحبت میکرد، در مورد وضعیت مناطق آزاد گفت: آنچه امروز به عنوان انتقال از مناطق آزاد کشور مطرح میشود، همان سیاستهایی است که رییسجمهور دو سال قبل برای روند کار مناطق آزاد آن را برای اجرا ابلاغ کرده بود.
وی اضافه کرد: امروز دستاوردهای متعددی در حوزه مناطق آزاد به دست آمده که امیدواریم با سیاستهای ابلاغی رییسجمهور بتوانیم سرانجام خوبی را برای مناطق آزاد رقم بزنیم و این در شرایطی است که طی دو سال گذشته مناطق آزاد به ریل اصلی خود بازگردانده شده است.
ترکان سیاست جدی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه کشور را ایجاد سکوهای صادراتی عنوان کرد و افزود: امسال دو سکوی صادراتی شلمچه و ماکو افتتاح شدهاند و پایانه صادراتی سرخس در دست ساخت بوده و منطقه آزاد ارس نیز در حال توسعه پایانه صادراتی خود است.
وی در ادامه به انتخاب مناطق جدید آزاد در کشور اشاره کرد و گفت: انتخاب این مناطق براساس رویکرد صادرات به کشورهای همسایه است چراکه فرآوردههای نفتی و پتروشیمی بازارهای جهانی دارند و برای صادرات کالا ما باید در کشورهای همسایه بازارسازی کنیم چراکه بازار کمی نیستند.
به گفته رییس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، منطقه آزاد مهران قرار است، به عنوان سکوی صادراتی به عراق تعیین شود ضمن اینکه منطقه آزاد اردبیل برای کار با آذربایجان و اینچهبرون برای ترکمنستان و قزاقستان ایجاد میشوند.
وی همچنین منطقه آزاد جاسک را پایانه صادراتی کشور برشمرد و افزود: با نظر رییسجمهور قرار است این منطقه تجارت در دریای عمان را ساماندهی کند.
رییس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد سهم مناطق آزاد و ویژه را از کل صادرات کشور ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت: در ۱۰ سال اخیر چندین فرودگاه و بندر خشک در مناطق آزاد ساخته شده و توسعه بندر و فرودگاه در نقاط مختلف همچنان ادامه دارد.
وی در مورد جزییات بیشتر ساخت فرودگاه و پایانه صادراتی گفت: ساخت پایانه صادراتی ماکو به اتمام رسیده، در هندورابی یک فرودگاه و بندر در دست ساخت است و همچنین در قشم بندر توسعهای در دست ساخت است که میتواند تحولآفرین باشد.
رییس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: همچنین بندر کاوه در خلیج فارس از قبل در دست ساخت بوده و در کیش نیز ساخت بندر ۳۷ هزار تنی از ابتدای دولت یازدهم آغاز شده است، در عین حال غیر از فرودگاه کنارک در چابهار، فرودگاه مستقلی در داخل منطقه آزاد چابهار ایجاد میشود.
صادرات صفردرصدی سنگآهن
مشاور رییسجمهور گفت: اگر زمانی ۵/۱ میلیون تن سنگآهن صادر میکردیم، امروز به دلیل هزینه بالای حملونقل، صادرات این کالا به صفر رسیده و در عین حال باید به فکر احیای مسیر ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب کشور باشیم. اکبر ترکان به تاثیر بهروز کردن سیستمهای حملونقل صادراتی اشاره کرد و گفت: تا دو سال پیش ۵/۱ میلیارد دلار سنگآهن صادر میکردیم که اکنون این رقم به صفر رسیده است.
وی دلیل این امر را تغییر فناوری و تاثیر آن بر حملونقل دانست و افزود: زمانی بار با کشتیهای اندیماکس جابهجا میشد، اما اکنون برزیلیها کشتیهای ۴۰۰ هزار تنی ساختهاند که هزینه حملونقل هر تن سنگآهن را به هشت دلار رسانده است و استرالیاییها هم ۸۰۰ هزار تنی این کشتیها را ساختهاند، در حالی که ما فقط در زمینه نفت، این کشتیها را داریم اما برای کالاهای خشک از جمله سنگآهن نداریم و تا زمانی که از فناوری جا بمانیم، نتیجه همین میشود.
ترکان به آثار تحریم بر فناوری اشاره کرد و گفت: اگر شاهد کمپین نخریدن خودرو هستیم، به دلیل فاصله گرفتن خودروهایمان از فناوریهای روز است، حتی شاهدیم که در صنایع نساجی و پوشاک بهدلیل برخی اقدامات در فناوری، بازارمان توسط دیگران اشغال میشود و آنهایی که در فناوری جلو افتادهاند، بازار ما را میگیرند.
رییس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد همچنین به این نکته اشاره کرد که نباید به این راحتیها تعرفه واردات کالا برداشته شود و تصریح کرد: فکر نکنیم بدون تعرفه میتوانیم ادامه دهیم چراکه اگر تعرفهها را برداریم، آسیبهای سنگینی میبینیم و با برداشته شدن تحریم، سالها زمان میبرد تا بتوانیم به سمت اقتصاد بدون تعرفه برویم.
به گفته ترکان این حق تولیدکننده و صنعتگر ایرانی است که از تولیداتش حمایت کنیم و نباید بازار داخلی را بهدست دیگران دهیم.
وی به این نکته هم اشاره کرد که زمانی این بحث مطرح شد که علاوه بر کالا از خدمات هم عوارض و تعرفه دریافت کنیم تا جایی که زمانی برای ناوگان خارجی ۲۰ درصد عوارض مصوب شد تا از ناوگان ایرانی حمایت شود که امروز از این مصوبه استفاده نمیشود.
قیمت تمام شده کالا
وی قیمت تمامشده کالا را یکی از مسائلی عنوان کرد که باید به آن توجه ویژه کرد و افزود: بنگاههای کوچک ما برای تامین نیازشان باید فرآیندی را طی کنند که ممکن است یک بنگاه بزرگ برای تامین دو هزار تن کالا آن را طی کند و در این بین طراحی پارکهای لجستیکی میتواند بسیار موثر باشد.
وی گفت: سلفچگان، سیرجان و خط دوم بنادر از جمله بندر امام و شهید رجایی، پارک لجستیکی محسوب میشود.
به گفته مشاور رییسجمهور در حال حاضر پایانههای صادراتی نقش مهمی در کشور ایفا میکنند اما فقط زیرساختها و شبکههای آن را ساختهایم، ولی بنگاههایی نداریم که بازارها را احیا کنند که بخشی از آن ناشی از تحریمهاست که بازارها به روی این شرکتها گشوده نیست.
رییس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ارس و جلفا را دو منطقهای عنوان کرد که زمانی مهمترین کریدور ریلی کشور بوده که اکنون تبدیل به بنبست شده است و باید مواظب باشیم که با وجود موقعیت جغرافیایی مطلوب ایران، دیگران دالان رقیب برایمان درست نکنند.
وی به ساخت کریدور مهم در شرق و غرب ایران اشاره کرد و گفت: چینیها میخواهند در نقطه گوادر در پاکستان، قرقون و کاشقر چین ۴۶ میلیارد دلار سرمایهگذاری کنند که کل مسیر ۲۵۰۰ کیلومتر است و به نوعی کریدور رقیب ماست که ایران را دور میزند. در عین حال در منطقه فاو عراق کریدور دیگری در غرب در حال احداث است که بندر خورعبدالله با ظرفیت ۱۰۰ میلیون تنی ایجاد میشود و به نوعی کانال سوئز خشک محسوب میشود.
رییس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: عراق با احداث این بندر در فاو و اتصال آن به لاذقیه، کریدوری خواهد ساخت که موازی کانال سوئز است و اگرچه باز معتقدم که تمام اینها موقعیت شرق به غرب و شمال به جنوب ایران را نخواهد داشت اما به هر حال اگر دیر بجنبیم مسیرهای ترانزیتی رقیب خواهند شد و داستان سنگآهن که زمانی تا ۵/۱ میلیارد دلار صادر میکردیم و دیگر الان صادر نمیکنیم، تکرار خواهد شد.
ترکان افزود: که راهآهن چابهار ـ مشهد بهعنوان راه ریلی شرق کشور باید بهموقع ساخته شود و در عین حال صحبت از ساخت بنادر مادرپورت است که عمانیها به دنبال آن هستند و ما هم در سواحل مکران به دنبال ساخت اینگونه بنادر هستیم که نباید عقب بیفتیم.
مشاور رییسجمهور بر این نکته تاکید کرد که با وجود اینکه جمعیت کشور رشد کرده اما تنها دو درصد از جمعیت ایران از خرمشهر تا چابهار زندگی میکنند در صورتی که ۷۰ درصد جمعیت دنیا در کنار سواحل زندگی میکنند و باید اقتصاد سواحل را احیا کنیم.
مواد اولیه همچنان ارز مبادلهای میگیرند
همچنین رییس سازمان توسعه تجارت نیز در این همایش گفت: طبقات تعرفهای با مصوبه هیات وزیران در سال ۹۵ از ۱۰ به هشت طبقه کاهش مییابد و مواد اولیه تولید و کالاهای اساسی نیز ارز مبادلهای میگیرند.
ولیالله افخمیراد در مورد آخرین وضعیت تعرفه واردات کالا برای سال ۹۵، گفت: طبق مصوبه هیات وزیران تعیین تعرفه مشابه سالهای گذشته است و اگر کالایی در داخل تولید شود، برای واردات کالای مشابه افزایش تعرفه خواهیم داشت که البته این کار زماندار است تا زمانی که ثبات در تولید کالای داخلی ایجاد شده و به مرور این تعرفه کاهش مییابد.
وی اضافه کرد: برای سال آینده طبق مصوبه هیات وزیران تعداد طبقات تعرفهای از ۱۰ به ۸ طبقه کاهش خواهد یافت که سبب میشود در واردات شرایط مناسبتری بهوجود آید.
رییس سازمان توسعه تجارت همچنین در مورد آخرین وضعیت اختصاص ارز مبادلهای با توجه به وضعیت موجود گفت: کالاهای اساسی و مواد اولیه کالاهای صنعتی همچنان در سال آینده از ارز مبادلهای استفاده میکنند و تلاش ما بر این است که هرچه به سمت کالاهای ساختهشده حرکت میکنیم، این کالاها از ارز آزاد استفاده کنند.
کاهش صادرات
افخمیراد همچنین در مورد آخرین رقم آمار صادراتی کشور گفت: طی ۹ ماهه گذشته ۳۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتهای که در مقابل در همین مدت ۳۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار واردات داشتهایم که تراز تجاری به نفع صادرات مثبت است.
وی همچنین درمورد کاهش صادرات در کشور گفت: اگرچه آمار کلی صادرات غیرنفتی ۱۱درصد کاهش داشته است، اما در مقابل با کاهش ۲۲ درصدی در واردات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته روبهرو بودهایم.
وی تاکید کرد: بیشتر حجم کاهش صادرات مربوط به کاهش ۴۲ درصدی میعانات بوده است، اما منهای این صادرات غیرنفتی پنج درصد رشد داشته است.
وی درمورد دامپینگ برخی کالاها از جمله فولاد در بازار کشور توسط چینیها هم گفت: پایین آوردن قیمت لزوما به معنای دامپینگ نیست، بلکه به صرفهجوییهای ناشی از مقیاس برمیگردد که وقتی میزان تولید بالا میرود، هزینهها هم کاهش خواهد یافت.
افخمیراد در مورد تاثیر مشوقهای صادراتی بر قیمتهای تمامشده گفت: کمتر کشوری حاضر است که به صادرکننده به جایزه نقدی بدهد و تا حال مستندی پیدا نکردهایم که کشوری اینگونه به صادرکنندهاش جایزه بدهد.
وی به این نکته اشاره کرد که در کشور ما هم مالیات بر ارزشافزوده ۹ درصدی به صادرکننده مسترد میشود، اگرچه ممکن است این مساله با تاخیر مواجه شود.
افخمیراد در مورد ترکیب کالاهای وارداتی هم گفت: عمده این کالاها، کالاهای اساسی است که در ۱۰ قلم اول، گندم، روغن خام و سایر کالاهای اساسی قرار دارد که بنا بر مقتضیات کشور ما قادر به تولید آن نیستیم و ایرادی هم ندارد که اقدام به واردات آن کنیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد