21 - 06 - 2022
دور زدن ترکیه
ایران با همکاری شش کشور، کریدور جدید ترانزیتی به اروپای مرکزی راهاندازی میکند.
از سالهای گذشته ترانزیت میان ایران و اروپا از کشور ترکیه انجام شده و این مسیر اولویت اول کامیونهای ایرانی برای رسیدن به اروپاست به طوری که روزانه کامیونهای زیادی از مرز بازرگان وارد کشور ترکیه شده و همینطور از کشور ترکیه وارد ایران میشوند.
موقعیت خاص دو کشور موجب شده که حملونقل بینالمللی در مرز دو کشور رونق زیادی داشته باشد اما طی سالهای اخیر، کشور ترکیه به دنبال کاهش سهم ایران در حملونقل بینالمللی، محدودیتهایی را برای طرف ایرانی ایجاد کرده است که از جمله میتوان به تغییر در تعرفهها و بستن مرز رازی اشاره کرد.
همچنین کشور ترکیه در این سالها سعی کرد تا کامیونهای خود را از سوخت یارانهای ایران بیبهره نگذارد به همین دلیل بارها این موضوع به کشمکش میان دو کشور تبدیل شد و حتی کشور ترکیه از فروش سوخت به کامیونهای ایرانی خودداری کرد. از سوی دیگر، مشکلاتی که در مرز ترکیه از سوی افراد ناشناس برای کامیونها به وجود آمد هم از دیگر عواملی بود که رفتوآمد کامیونهای ایرانی را در مرز ترکیه مختل کرد.
در جریان حمله افراد ناشناس به کامیونها، یک راننده ایرانی کشته شد که همین موضوع منجر به این شد که مسوولان به مسافران هشدار دهند که از تردد غیرضروری از مسیر جاده به ترکیه خودداری و کامیونها هم فقط طی روز در این مسیر تردد کنند.
این مشکلات در مسیر ترانزیتی ایران به ترکیه موجب شد که مسوولان به دنبال راهاندازی مسیر جدیدی برای حملونقل بینالمللی کامیونهای ایرانی و ترانزیت کالا باشند به همین دلیل کریدور جدیدی از مسیر ایران به اروپا تعریف شده که در حال حاضر تفاهمهای اولیه هم میان ایران و این کشورها به امضا رسیده است.
کریدور جدید ترانزیتی ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، دریای سیاه، بلغارستان و یونان که ایران را به اروپای مرکزی متصل میکند با همکاری میان ایران و شش کشور تعریف شده و به تازگی هم قرارداد همکاری میان ایران و یونان در این رابطه بسته شد تا پس از بررسیهای اولیه این کریدور جدید راهاندازی شود.
بر این اساس کامیونها میتوانند با عبور از این کشورها به دریای سیاه رسیده و پس از آن با کشتیهای رو- رو به بلغارستان و سپس یونان بروند همچنین کامیونهایی که قصد سفر به ایتالیا را داشته باشند، میتوانند از بنادر جنوبی یونان دوباره با کشتی رو-رو (حمل ماشین) به ایتالیا برسند بنابراین این کریدور به عنوان یکی از راههای جایگزین برای رسیدن به اروپا مطرح شده است.
تعریف کریدور جدید موازی با مسیر ترکیه
در این خصوص محمدجواد عطرچیان با اشاره به ضرورت دسترسی زمینی به اروپای مرکزی و کشورهای اروپایی به مهر گفت: کریدور جدید تعریف شده و در این راستا هم مذاکراتی میان ایران و شش کشور انجام گرفته است که در آخرین مذاکرات هم با کشور یونان، مذاکراتی داشتیم. وی با بیان اینکه این کشورها موافقت اولیه خود را اعلام کردهاند، افزود: مقرر شده است که متن موافقتنامه را آماده کرده و برای شش کشور دیگر ارسال کنیم تا در سال آینده موافقتنامه احداث این کریدور جدید به امضای وزرای حملونقل کشورها برسد. مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانههای مرزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای ادامه داد: این کشورها علاقهمندی خود را برای پیوستن به این کریدور اعلام کردند بنابراین مقرر شده که برای کاهش هزینهها و استقبال کامیونها، شرایط تعرفهای خاص و تخفیفات مناسبی در نظر گرفته شود.
عطرچیان با بیان اینکه این مسیر موازی با مسیر ترکیه برای حملونقل بینالمللی مورد استفاده قرار میگیرد، افزود: در مورد هزینههای حملونقل و مدت زمان سفر کامیونها هنوز بررسی انجام نگرفته است و پس از امضای توافقنامه با شش کشور این موارد مورد بررسی قرار میگیرد. وی ادامه داد: کشتیهای رو- رو که کامیون بر هستند در دریای سیاه و جنوب یونان امکان حملونقل کامیونها را فراهم میکنند که تعداد این کشتیها و فراهم کردن زیرساختها هم مورد بررسی قرار میگیرد اما بهطور حتم شرایط طوری خواهد بود که حملونقل در این مسیر رونق پیدا کند.
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانههای مرزی با بیان اینکه امیدوارم سال آینده راهاندازی این کریدور به امضای وزرای حملونقل این کشورها برسد، گفت: با راهاندازی این کریدور، حملونقل بینالمللی میان ایران و اروپا توسعه بیشتری پیدا میکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد