27 - 11 - 2022
دفاع جانانه وزرا
گروه ایران- روز گذشته مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت نمایندگان پرداخت و وزرای پیشنهادی معرفی شده از سوی حسن روحانی، رییسجمهور در حوزههای آموزشوپرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، اقتصاد و دارایی و امورخارجه مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. اولین حرکت روز گذشته اعضای خانه ملت بررسی صلاحیت محمدعلی نجفی، وزیر آموزشوپرورش بود که البته بخشی از موافقت و مخالفتها در جلسه روز دوشنبه مطرح شد. علیرضا زاکانی، نماینده تهران اولین نمایندهای بود که در جلسه عصر دوشنبه به عنوان مخالف محمدعلی نجفی، وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش پشت تریبون قرار گرفت و نخستین دلیل خود برای این اعلام نظر را موضع اعتقادی نجفی بیان کرد.
وزیر آموزشوپرورش
نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه در نظام اسلامی تعلیم و تربیت پیشران تحول است و محور این تحول هم آموزشوپرورش است، گفت: بنده از این جهت با آقای نجفی مخالف هستم چراکه ایشان از بعد اعتقادی آن جامعیت لازم و اعتقاد لازم را نسبت به جایگاه آموزشوپرورش ندارد وگرنه در بعد فنی بنده ورودی ندارم و احترام کامل هم به آقای نجفی میگذارم. وی با بیان اینکه در برنامههای آقای نجفی این نکته دیده میشود، گفت: در واقع اولین بند این برنامه اختصاص به سند بنیادین دارد و در این برنامه وعده داده شده که شورایی تشکیل شود تا سند مصوب بنیادین را بررسی کند درحالی که این سند قبلا به تصویب رسیده و بخشهایی از آن هم در دولت دهم اجرایی شده است.
زاکانی به بازخوانی صحبتهای نجفی در دوره وزارت آموزشوپرورش پرداخت و گفت: آقای نجفی در سال ۸۹ طی مصاحبهای که با یکی از نشریات انجام داده بود میگوید که ای کاش آموزشوپرورش انسانی در تراز غربی تربیت میکرد که این نگاه وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش است.
نماینده مردم همچنین تاکید کرد: برخی از دوستان برای بنده شهادت دادند و گفتند در دورانی که انتخابات ریاستجمهوری بود از آقای نجفی سوال کردیم که چرا نامزد انتخابات نمیشوید؟ و آقای نجفی هم به کنایه گفتند کسی باید کاندیدا شود که به حکومت اسلامی اعتقاد داشته باشد!وی ادامه داد: نکته دوم شخصیت سیاسی آقای نجفی است که یک شخصیت معتدل برای اداره آموزشوپرورش نیست، اگر ما بحث فتنه را مطرح میکنیم، برای این است که فتنه یک ملاک و شاخص است. اگر ما راجع به فتنه صحبت میکنیم، برای این است که فتنه را باعث براندازی نظام میدانیم. این نماینده مجلس همچنین تاکید کرد: جناب آقای نجفی در همان دوران اقدام آقای کروبی را هم شجاعانه و هم خداترسانه برشمرده بود؛ آقای نجفی! بعدها از نظام و شهدا خجالت نکشیدید که اینگونه گفتید؟ شما در کمیسیون آموزش حتی میگویید که بحث فتنه را قبول ندارید؛ این همان فتنهای است که همه را زمینگیر کرد.
زاکانی گفت: همچنین آقای کیان تاجبخش برملا کرد و گفت که ما ۱۰ سال است که برای این کار برنامهریزی کردهایم اما آقای نجفی در بیانیهای که به مراجع داده بود، میگوید که «اسفبارتر اینکه دستگاههای امنیتی مصرانه در پی اثبات فرضیه خیالپردازانه و سراپا اشتباه خود برای معرفی فعالان بهعنوان عوامل وابسته به بیگانه و محرکان انقلاب مخملی هستند». بههرحال ما حق نداریم عنان کار را به دست کسانی بدهیم که این اتهامات را به نظام میزنند.
پس از زاکانی، محمدقسیم عثمانی به عنوان موافق نجفی گفت: فتنه جدیدی در راه است، فتنه جدید این است که میخواهند مجلس را در مقابل اراده ملت قرار دهند ولی مجلس عاقل و اعتدالگرا مطمئنا در این راه گام نخواهد گذاشت و با رای مردم همراهی خواهد کرد.
وی ادامه داد: یقینا هر کس جزو جریان فتنه بود، نه آقای روحانی که مورد تایید مقام معظم رهبری است در کابینه میآورند نه در مجلس به او رای میدهند، بنابراین بحثهایی که در مورد فتنه است بحثهایی است که میخواهد شکاف ایجاد کند که قطعا اتفاق نخواهد افتاد.
این نماینده موافق کابینه دولت روحانی به اهمیت پرورش معلم و نگهداری آن اشاره کرد و گفت: آقای نجفی در برنامههایش در مورد اینکه چه کسی معلم شود و هم اینکه معلم را چگونه باید حفظ کرد، برنامههای ویژهای دارد، من از مخالفان ایشان تعجب کردم در صورتی که همه نقاط قوت دکتر نجفی به عنوان نقاط ابهام اعلام شد.
عثمانی تصریح کرد: نمایندگانی که در مورد معیشت معلمان صحبت میکنند چرا در ۷-۸ سال گذشته صحبت نکردند، همین یک سال قبل معلمان بیشترین فشار را به خاطر تورم متحمل شدند ولی نمایندگان هیچ صحبتی نکردند. تنها وزیری که بعد از شهید رجایی جایگاه بالایی دارد کسی نیست جز دکتر نجفی، صدها پیامک به من داده شده تا از آقای نجفی حمایت کنیم نه به خاطر نجفی بودن بلکه به خاطر کشور و به خاطر جایگاه بلند معلمین حمایت از آقای نجفی را وظیفه خود میدانم.
احمد امیرآبادی، نماینده مردم قم نیز در مخالفت با محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش تضعیف و محدود کردن تربیت معلم را از اشتباهات دوران وزارت نجفی در آموزشوپرورش دانست.
وی افزود: نجفی نیز خود اعتراف دارد حتی یک روز معلم یا مدیر مدرسه نبوده و هیچ سمتی در بدنه آموزشوپرورش نداشته است اما در هشت سال وزارت ایشان بر آموزشوپرورش ایرادات و اشکالات زیادی وجود دارد که عدم تحول ساختاری و تغییر نظام آموزشی از جمله آنان است.
امیرآبادی خطاب به نجفی گفت که شما در انتخابات ۸۸ در ستاد موسوی فعالیت میکردید البته عضویت شما در ستاد موسوی جرم نیست اما شما بیاطلاع از وضعیت کشور نبودید و با سابقه طولانی مسوولیتی با قوانین کشور آشنا بودید و میدانستید امکان تقلب ۱۱ میلیونی وجود نداشت چرا آن گونه عمل کردید و خسارت به جان و مال مردم وارد کردید. غلام محمد زارعی مردم کهگیلویه و بویر احمد و دنا نیز به عنوان موافق با اشاره به سابقه نجفی در حوزه آموزشوپرورش گفت: آقای نجفی در ستاد کروبی نقشی نداشته و این یک اتهام است، اکنون که ملت به این دولت چشم دوختهاند و فضای مجلس را رصد میکنند حق بر این بوده که با سرعت و همکاری و تعامل رای گیری اتفاق بیفتد و این پیشنهاد برزخی برداشته شود تا هر چه سریعتر دولت تشکیل شود.
مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود نیز یکی دیگر از نمایندگان موافق گزینه پیشنهادی وزارت آموزشوپرورش بود که گفت: یکی از مخالفان نجفی گفت آموزشوپرورش از یادگاران شهیدان رجایی و باهنر است و در زمان تصدی نجفی در این پست به اهدافی که شهیدان رجایی و باهنر داشتند لطمه وارد شده است، در پاسخ میگویم فراموش کردند در زمان دولت شهیدرجایی، نجفی مورد تایید ایشان بود و به عنوان وزیر علوم فعالیت میکرد پس بیان این نکته صحیح نیست.
وی در پاسخ به این انتقاد که نجفی ارتباطی با حوزه ندارد، اظهار داشت: بررسی کنید در زمان نجفی بحث نماز در مدارس با همکاری آقای قرائتی پایهگذاری شد، دوستان نماینده بدون استناد قضاوت نکنند.
برخی بنزین روی آتش میریزند
محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش دولت یازدهم پس از شنیدن سخنان مخالف و موافق پشت تریبون قرار گرفت و سند تحول بنیادین و سیاستهای ابلاغی رهبری را دو سند مهم و مادر عنوان کرد و گفت: این دو سند باید طی ۲۰ سال آینده پایه و مبنای برنامههای آموزشوپرورش قرار گیرد. برای رسیدن به اهداف این دو سند باید نیروهای کارشناسی و توانمندی را استخدام کرد تا یک نقشه راه و یک برنامه عملیاتی تدوین شود. بنده مهمترین بخش برنامهام را روی این موضوع گذاشتهام، بسیاری گفتهاند که من درصدد تغییر محتوای سند هستم، به هیچ عنوان من قصد تغییر در محتوای سند تحول بنیادین را ندارم اما معتقدم باید مجمعی از نخبگان تشکیل و بار دیگر سند مورد بررسی قرار بگیرد.
نجفی درباره اینکه بسیاری گفتهاند معاونت پرورشی در زمان وزارتش در آموزشوپرورش منحل شده، گفت: والله این گونه نبوده، معاونت پرورشی شش سال بعد از آنکه وزارت من در آموزشوپرورش به اتمام رسیده بود منحل شد و این موضوع چه ربطی به من دارد.
وی با اشاره به اینکه تربیت باید به گونهای باشد که حیات طیبه که در سند تحول نیز به آن اشاره شده است به درستی درک شود، درباره تحصیل در آمریکا توضیح داد: من در یکی از معتبرترین دانشگاههای آمریکا تحصیل کردهاما تحصیلاتم را برای انقلاب نصفهونیمه رها کردم. بهترین پیشنهادهای کاری در آمریکا به من شد اما به عشق شهید چمران به ایران آمدم. عدهای گفتهاند من در جلسه اعلام کردم که علت کاندیدا نشدنم برای ریاستجمهوری آن است که حکومت اسلامی را قبول ندارم اما اینجا توضیح میدهم علت کاندیدا نشدنم این بود که معتقد نبودم بین مردم بروم و از خودم دفاع کنم در حال حاضر نیز که از فعالیتهایم در آموزشوپرورش دفاع میکنم به دلیل ۹ سال خدمت در این وزارتخانه بوده است.
وی تصریح کرد: به من میگویند معاونان من غربزده یا تحصیلکرده در غرب هستند این درحالی است که در دوران وزارتم سه نفر از روحانیون معاونان من بودند. نجفی درباره منحل شدن مراکز تربیت معلم در دورانی که وزیر آموزشوپرورش بوده است، گفت: این حرفها همه تهمت است حتی توصیه من به وزیر بعدی این بود که مراکز تربیت معلم با این حجم گسترده از فعالیتها در آموزش مستلزم برنامهریزی برای راهاندازی یک دانشگاه ویژه فرهنگیان است. موضوعی که ۱۶ سال پیش آن را مطرح کردم اما در سال ۱۳۹۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد حالا عدهای پز میدهند که دانشگاه فرهنگیان راه انداختهاند و من مخالف آن هستم.
وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش گفت: امروز عدهای میگویند که فرهنگیان به دلیل آنکه من حقوقشان را اضافه کردهام از من دفاع میکنند امروز میگویم حقوق تنها یکی از جنبههای رضایت شغلی فرهنگیان است. در دوران رضایتم فرهنگیان احساس میکردند که با آنها مشورت و مشارکت شده، کرامت آنها در دوران وزارتم احیا شد. دانش حرفهای و مهارت برای حضور در کلاس داشتند اما امروز معلم بدون اینکه آموزش لازم را ببیند به پایه ششم ابتدایی میرود و وقتی با سوال دانش آموز مواجه میشود نمیتواند پاسخ آن را بدهد که این در نتیجه منجر به پایین آمدن شأن معلم میشود. وی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره دیدارش با خانوادههای زندانیان سیاسی گفت: من عضو شورای شهر تهران بودم و به دیدار خانوادهای رفتم که شوهرش بیدلیل در نتیجه شلوغیهای سال ۸۸ فوت شده بود و تنها برای خرید دارو به داروخانه رفته و دیگر برنگشته بود اگر ما به آنان توجه نمیکردیم آنها به سمت رسانههای بیگانه پناه میبردند، حتی من گزارش دیدارهایم را به مقام معظم رهبری داده و ایشان موضوع را به شورای امنیت ملی ارجاع دادند.
نجفی درباره حضورش در فتنه ۸۸ توضیح داد: من جزو فعالان سیاسی در سال ۸۸ بودم حتی سهشنبه بعد از انتخابات از دفتر رهبری با من تماس گرفته و خواستند که در جلسهای حضور داشته باشم، ایشان از همه حاضران خواستند درباره تقلب و انتخابات، آزادانه صحبت کنیم اما در جمعبندی نهایی گفتند که ما نباید خلاف قانون عمل کرده و حرف شورای نگهبان فصلالخطاب است و ما نیز تبعیت کردیم.
نجفی با بیان اینکه در هیچ راهپیمایی در سال ۸۸ شرکت نکردهام، توضیح داد: اگر کسی عکس یا حتی شاهدی برای حضور من در راهپیمایی سال ۸۸ بیاورد من قبول میکنم که حتی راس فتنه هستم چون میدانم همه دروغ و تهمت است حتی ما تلاش کردیم آب روی آتش فتنه بریزیم، برخلاف افرادی که تلاش کرده و میکنند که بنزین روی آن بریزند.
وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش با اشاره به نامگذاری میدان ۹ دی و علت مخالفتش در شورای شهر تهران گفت: شما با این صحبتها امنیت روانی تصمیمگیری را به هم میریزید، اگر موضوع را بیان میکنید علت آن را نیز بگویید. قرار بود میدان حقشناس را میدان ۹ دی نامگذاری کنند من مخالفت کردم چراکه حقشناس از علمای سرشناس بوده و اعلام کردم که نام میدان دیگری را ۹ دی بگذارید، حق ندارید نام یک عالم برجسته را روی میدان گذاشته و بعد نام آن را تغییر دهید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
پس از نجفی موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پشت تریبون قرار گرفتند و نظرات خود را مطرح کردند در ابتدا بهروز نعمتی، نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: برنامهای که واعظی برای وزارت ارتباطات ارایه کردند دارای نقاط ضعف است و امیدواریم که با این مخالفتها برنامه مورد تجدیدنظر قرار گیرد.
وی با طرح چند سوال از وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: آقای واعظی شما به عنوان یک دیپلمات در مجامع بینالمللی و کشور شناخته شدهاید و شناختی که شما در دهه ۶۰ از مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دارید با امروز متفاوت است و ما فکر میکنیم باید بهگونهای رفتار شود که تحولات اساسی و جدی که در مجموعه وزارت ارتباطات ایجاد شده است را شما مدنظر قرار دهید.
نعمتی افزود: ضعف بعدی برنامههای شما این است که مرکز پژوهش و تحقیقات وزارت ارتباطات به عنوان یک مکان پژوهشگر و به عنوان یک مجموعه پر پتانسیل و توانمند و قانونی از مجموعه وزارت ارتباطات جدا شده است؛ مجموعهای که میتواند عصای دست شما باشد و به عنوان یک مبدا تحول در یکی از اساسیترین وزارتخانههای زیربنایی کشور مدنظر قرار گیرد شما در برنامههایتان هیچ اشارهای به این موضوع نکردید.
وی گفت: مطلب بعدی که حایز اهمیت است بحث سازمان فضایی است. مجلس شورای اسلامی به صورت قانونی به این مجموعه رای داده است که در زیرمجموعه وزارت ارتباطات باشد و به عنوان یک مجموعه سیاستگذار در آن مطرح باشد و شما در برنامه خود هیچ اشارهای به آن نداشتید، آیا یک مجموعه با این پتانسیل و با این ظرفیت که میتوان بخش عظیمی از برنامههای پیشنهادی شما را متحول کند نباید شما اشارهای در برنامهتان به آن میکردید؟
وی همچنین در مورد توسعه آیسیتی روستایی گفت: بیش از ۵۰ درصد کشور ما مردمانی هستند که در روستاها زندگی میکنند ما نمیتوانیم دلیلی بیاوریم که بخشخصوصی در روستاها سرمایهگذاری نمیکند پس این موضوع از ما ساقط است. روستایی که مولد است و بخش اثرگذار تولید کشور است مگر میتوانیم حذف کنیم و به آن توجه نکنیم، وظیفه دولت در این زمینه چیست؟
وی در ادامه ودیعههای میلیاردی مردم در نزد مخابرات را از دیگر مشکلات این وزارتخانه نام برد و گفت: این پول، پول حقالناس است، آیا ما میتوانیم پول مردم را نادیده بگیریم؟ این پول با سودش باید برگردد اما در برنامه شما هیچ اشارهای به آن نشده است.
نماینده مردم اسدآباد همچنین با اشاره به بحث اپراتورها تصریح کرد: آیا امروز ما به توسعه معتقد هستیم یا خیر؟ آیا معتقدیم که باید به صورت مدیریتی و حاکمیتی کار کنیم یا نه خودمان در مجموعه حضور داشته باشیم. اگر قرار است حاکمیت کنیم قطعا نیازمند وجود اپراتورهای دیگری هستیم، البته با اعمال حاکمیت از طرف دولت اما امروز اپراتورهای ما به صورت لجام گسیخته هستند و هیچ نظارتی روی آنان وجود ندارد و در این زمینه هم شما در برنامهتان به آن اشاره نداشتید.
وی همچنین در مورد سهام شرکت مخابرات و واگذاری آن به بخشخصوصی گفت: آیا شرکت مخابرات که واگذار شده است شما آن را محق میدانید؟ باید رسما اعلام کنید آیا سهامی که در اختیار شما هست به عنوان سهام مدیریتی آیا شما از این سهام ممتازه دفاع میکنید یا اینکه آن را به یک عده افراد واگذار میکنید که فقط برای خودشان کاسبی میکنند. غلامرضا کاتب، نماینده مردم گرمسار نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: اولین بار مجوز انتقال تلفن به روستاها در سال ۵۸ توسط آقای واعظی از مجلس اخذ و سال ۵۹ این موضوع از سوی وی دنبال شد بنابراین این موضوع نشان میدهد که بحث توسعه روستایی و مناطق محروم همواره به عنوان اولویت از سوی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دنبال شده است.
علیاصغر زارعی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با محمود واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آقای واعظی حدود هفت سال یعنی از سال ۶۸ تا ۶۵ در مخابرات بوده است ولی از سال ۶۵ تا ۹۲ امروز یعنی ۲۷ سال در مسایل روابط بینالملل و عرصه سیاسی بوده و تحصیلات تکمیلیاش در حوزه علوم سیاسی بوده است.
نماینده مردم تهران افزود: نتیجه این است که نه تخصص واعظی برای صنایع مخابرات و الکترونیک و نه تحصیلات قبل از انقلاب او اساسا کافی نیست. او آشنایی اولیه در عرصه مدیریت بر صنعت ندارد. امثال بنده و آقای واعظی قبل از انقلاب درس خواندهایم که شرایط با وضع کنونی بسیار متفاوت شده است. سیدباقر حسینی، نماینده دیگری بود که در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری سخن گفت و با اشاره به اهمیت و جایگاه وزارت ارتباطات و فناوری اظهار کرد: دکتر محمود واعظی دوره کارشناسی برق و همچنین کارشناسی ارشد را در دوره الکترونیک به اتمام رسانده و بعدها به خانواده مخابرات پیوسته است. معاون مخابراتی پست و تلگراف و تلفن بوده که در مدت حضورش تاثیرات مثبتی را در مخابرات ایجاد کرده است. وی با بیان اینکه واعظی در جهت هدایت و حمایت صنایع تولیدی اقدام کرده است، افزود: دکتر واعظی در دوران جنگ به پشتیبانی فعالیتهای مناسب و گذار از شبکه آنالوگ بر شبکه دیجیتال اقدام کرده است. حسینی در ادامه حضور واعظی در وزارت خارجه را برای احراز سمت وزارت ارتباطات مثبت ارزیابی کرد و گفت: حضور دکتر واعظی در وزارت خارجه و داشتن تجربه ایشان فرصتی است برای دفاع از حقوق کشور و استفاده از این تجربیات در جهت افزایش تعامل بینالمللی و ارتقای جایگاه کشور در زمینه فناوری است.
براساس قانون عمل میکنیم
محمود واعظی نیز پس از استماع موافقان و مخالفان در دفاع از برنامههای خود برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد نداشتن تخصص مرتبط و دور ماندن وی از حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات که از سوی یکی از نمایندگان مخالف مطرح شده بود، توضیح داد: با توجه به تخصص اصلی و تحصیلی که داشتهام همواره در این دوران که در کار سیاست خارجی بودهام سعی کردم از حوزه اصلی تخصص خود دور نباشم و بر این اساس مداوم آنچه در این بخش اتفاق افتاده را رصد کرده و آشنایی کامل با امور دارم.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به زمانی که مدیرعامل شرکت مخابرات ایران بود، گفت: در آن زمان به عنوان مدیرعامل مخابرات، وظیفهام حضور در مرکز مخابرات برای کار کارشناسی یا در بخش نگهداری و نصب شبکه نبود بلکه با آشنایی با کارشناسان متخصص و مرتبط برای تصمیمگیری و مدیریت در این بخش عمل میکردم.
واعظی با اشاره به برخی سوالات مطرح شده در مورد جدایی مرکز تحقیقات مخابرات و سازمان فضایی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز تاکید کرد: با مشورت با رییسجمهور و از آنجایی که ایشان معتقدند که هرچه قانون است به آن عمل میکنیم، این دو سازمان مصوبه مجلس بوده و اقدامی که دولت قبل با تصویب شورایعالی اداری برای جدایی این دو سازمان از وزارت ارتباطات انجام داده غیرقانونی است و این دو سازمان به صورت قانونی به جایگاه خود بازخواهد گشت.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه وضعیت نابسامان در دبیرخانه شورایعالی فضای مجازی مورد اعتراض نمایندگان است، گفت: براساس اظهارات رییسجمهور ساماندهی به این وضعیت را باید در اولویت کارها قرار دهیم.
وزیر اطلاعات
پس از اتمام سخنان واعظی نوبت به موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی اطلاعات رسید و بهرام بیرانوند، نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات پس از قرار گرفتن در پشت تریبون با بیان اینکه این وزارت دارای وظایفی بسیار تخصصی است، گفت: عدم تسلط بر وظایف تخصصی خسارتبار است. جریانهایی هستند از مسیر دشمنان عبور میکنند و درصدد آسیب رساندن به کشور هستند. اهمیت تخصص ارتباط وزیر با وزارت بسیار مهم است. این حوزه در اصل مسوول حفاظت از بقیه حوزههاست و اگر بگوییم این حوزه اهمیت ندارد پس چرا شنیدهها حاکی از این است در حوزه ریاستجمهوری قرار است معاونت سیاسی امینی تشکیل شود؟ اگر قرار باشد در حوزه ریاستجمهوری معاونتی شکل بگیرد شرح وظایف آن چگونه خواهد بود و این سوال پیش میآید کدام وظیفه بر زمینمانده وجود دارد که نیاز به وجود چنین معاونتی احساس شده است.
وی با بیان اینکه در صورت تشکیل چنین معاونتی باید حدود مرز و خطوط قرمز آن مشخص شود، افزود: با کدام قانون با آن برخورد خواهد شد؟ در مواردی که ریاستجمهوری قرار است تصمیمگیری کند از کدام نهاد کمک خواهد گرفت؛ وزارت اطلاعات یا معاونت که در اصل این خلاف است. بیرانوند در ادامه با اشاره به اینکه ما با خطمشیهایی که برادرمان آقای علوی اعلام میکنند مساله داریم، ادامه داد: یکی از آنها مساله زیرنویس شخصی ایشان است که با آن بحث جدی داریم برای نمونه در بند «۱۱» رویکرد و برنامهها آمده بازبینی در رویه بازنشستگی نیروهای مجرب و متخصص که به هر دلیل بازنشسته شدهاند.
وی ادامه داد: در این بند تلویحا اشاراتی به مدیران باتجربه همسو اشاره شده است. یعنی قرار است ضمن بازنشسته کردن مدیران و تعدادی از افراد سالهای قبل تعدادی هم از مجموعه بیرون بروند این یعنی درگیر کردن وزارت با مسایل درونی.
نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات به بند «۱۲» ارایهشده از سوی محمود علوی اشاره کرد و گفت: در این بند پالایش جامع پروندهسازیهای شکلگرفته بهانهای است که میخواهند به استناد به آن گنجینه کشور را نابود کنند. رضا عبداللهی، نماینده مردم ماه نشان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر اطلاعات پیشنهادی با بیان اینکه نماینده مخالف علوی مطالب سخت و سنگینی را بیان نکرد که من با آن مخالفت کنم، با اشاره به سوابق او گفت: شخصیت حوزوی و تحصیلات علوی به خوبی معرف او است. جواد هروی، نماینده قائنات در موافقت گفت: کسانی که میگویند رییس این وزارتخانه سابقه اطلاعاتی ندارد، کدامیک از وزرای پیشین در آغاز کار این تجربه را داشتهاند؟ علوی چهار دوره نماینده مجلس بوده است که این به تعامل جدی با مجلس کمک میکند.
حمید رسایی، نماینده مردم تهران در مخالفت با بیان اینکه علوی دو بار برای نمایندگی مجلس کاندیدا شد و هر دو بار صلاحیتش توسط شورای نگهبان رد شد، گفت: اگر بخواهیم در رد صلاحیت شورای نگهبان تردید کنیم پس باید در تایید صلاحیت این نهاد نیز تردید کنیم.
رسایی، عدم سابقه وزیر پیشنهادی در پستهای امنیتی را یکی از ایرادات وارده به علوی نام برد و گفت: در کلیات بسیاری از دوستان ما گفتند کابینه روحانی از بردارانی هستند که سابقه فعالیت در نهادهای امنیتی دارند اما سوال این است که چرا بعضی از این دوستان که سابقه و پیشینه دارند و این وزارتخانه را میشناسند برای این جایگاه معرفی نشدهاند اما آقای علوی که با این حوزه هیچ ارتباطی نداشته معرفی شده است.
نماینده مردم تهران افزود: در همین کابینه شخصیتی مانند پورمحمدی هست و اگر با توجه به سابقهای که دارند معرفی میشد ما مخالفتی نداشتیم. البته این به معنای این نیست که آقای پورمحمدی نسبت به علوی برتری دارند، آقای علوی هم فضایل زیادی دارد اما برای جاهای دیگر.
وی گفت: فردی که سابقه دارد و در پرونده مشهور شهرام کذا نقش داشته، آن فرد از عناصر مختلف حتی کسانی که مرتبط با ساواک بودند دعوت کرده و از آقای علوی هم در آن جلسه دعوت کرده بود و عکسهایش هم وجود دارد و وقتی که از ایشان در اینباره میپرسند میگوید من نمیشناختم بنابراین محل نزاع همین است، وزیر اطلاعات یعنی کسی که همه اینها را بشناسد و بداند. رسایی افزود: یکی از دوستانی که در کابینه است موردی داشت و دوستان ما نجابت کردند و نه گفتند و ایشان خودش هم پذیرفت که در یک جلسهای ایشان دچار خبطی شده و کلاه سرش رفته بود. وزیر اطلاعات خیلی باید حساستر و زرنگتر از این حرفها باشد. نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: این یک هشدار است. نمایندگان در آن زمان هیچ مخالفتی با وزیر اول وزارت اطلاعات خاتمی نکردند، نتیجهاش باعث شد که وزیر را دور زدند و قتلهای زنجیرهای تحقق پیدا کرد و مهمترین هدف قتلهای زنجیرهای ضربه زدن وزارت اطلاعات بود و تا حدودی هم موفق شدند البته از آن روز ۱۶ سال میگذرد و وزارت اطلاعات ما خیلی بازسازی شده است.
وی با بیان اینکه در این مدت دو برنامه از طرف علوی برای وزارت اطلاعات به نمایندگان داده شده است، گفت: اول یک برنامه به نمایندگان داده شد و دیروز یک برنامه جدید توزیع شد و بعد از آنکه ما پیگیری کردیم، گفتند آقای علوی اصلا برنامه اول را تایید نمیکند که بعضی از مواد آن واقعا نکته داشت. رسایی خطاب به علوی گفت: آقای علوی از همین الان دارند برای شما برنامه تدوین میکنند. آقای روحانی چه کسی این برنامه را اول داده که علوی میگوید مواردی از آن مورد تایید من نیست، وزیر باید برنامهاش را خودش بنویسد. هادی قوامی، نماینده اسفراین در موافقت گفت: در ارتباط با رد صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات در گذشته باید گفت که ایشان خود را وزیر نظام میداند و اگر آن اتفاق افتاد موضعی نگرفت که دشمن را شاد کند، بلکه موضعی گرفت تا نظام را شاد کند، البته ایشان پس از این موضعگیری به سمت امام جمعه اراک نائل میشوند. رییسجمهور که کابینه را تشکیل میدهد درخصوص چند وزارتخانه با رهبری مشورت میکند که یکی از این وزارتخانهها، وزارت اطلاعات است.
نسخه اشتباهی فرستاده بودم
پس از این نظرات، سیدمحمود علوی، وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات در دفاع از برنامههای خود اظهار داشت: آنچه ریاستجمهوری را واداشت تا من را به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی کند، استحضار از پیشینه من بود. عضویت در کمیسیون تدوین قانون وزارت اطلاعات در مجلس شورای اسلامی، مخبر و نایبرییس کمیسیون شوراها که کمیسیون تخصصی وزارت اطلاعات بود، نایبرییس کمیسیون سیاست خارجی و آییننامه داخلی مجلس پنجم، معاون بازرسی وزارت دفاع در سالهای ۶۸ تا ۷۰، ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در سالهای ۷۹ تا ۸۸، عضویت در کمیسیون سیاسی اجتماعی مجلس خبرگان از سوابق اجرایی من است. وی در رابطه با شبههای که در برنامه ارایهشده خود به مجلس پیش آمده بود، گفت: نسخهای از یادداشتهایی که در جلسه مشورتی در دستم بود به اشتباه به همراه برنامه ارایه کردم. در صورتی که آن نسخه اصل برنامه نبود و به اشتباه ارایه شده بود. علوی با بیان اینکه مرزبندی وزارت در هر زمینهای از جمله خودی و غیرخودی، دوست و دشمن، فتنه و انحراف تابعی از مهندسی رهبر معظم انقلاب خواهد بود و آن را نقشه راه و حجت شرعی دانست، در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «اصل ممنوعیت تجسس» بر پایه آیه کریمه لاتجسسوا و حدیث نبوی که میفرماید ماموریت نیافتم که دلهای مردم را بشکافم تا درون آن چه باشد، از پایههای بنیادین وزارت خواهد بود مگر آنجا که احتمال توطئه باشد. وی با اشاره به رد صلاحیت خود در انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این ثمره پروندهسازی به دور از اخلاق و مقتضیات شرع بود که به همه آنها پاسخ دادم و در نشستی که با آقای دکتر علیزاده داشتم که به درخواست آیتالله مومن پرونده اینجانب را تمام با دقت ملاحظه کرده، ایشان به صراحت اظهار داشت که من چیزی که مبنای درستی برای رد صلاحیت باشد در پرونده نیافتم و مشابه آن را برادران ارجمند دکتر اسماعیلی و امیری اعضای حقوقدان شورای نگهبان ابراز کردند. وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت اطلاعات خاطرنشان کرد: هرچند این اتفاق تلخ بود اما بوسههای پدرانه معظمله بر گونههای این فرزند کوچکش آرامبخش و اظهار تاثرش از این اتفاق این حادثه را در کام این بنده ناچیز تبدیل به شیرینی کرد.
وزیر اقتصاد
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی پس از وزیر پیشنهادی اطلاعات در صحن علنی مطرح شد و رضا عبداللهی نماینده مردم ماهنشان به عنوان موافق پشت تریبون رفت و گفت: ما باید کار را به دست کاردان بسپاریم. تولید کالا و خدمت باید در عرصه رقابت سالم به اشخاصی سپرده شود که با هزینهای کمتر و با کیفیت و سرعت بیشتر آن را تولید کنند. عبداللهی با بیان اینکه طیبنیا در برنامه ارایهشدهاش بیشترین توجه را به کاهش تورم داشته است، تصریح کرد: علت موافقت من با دکتر طیبنیا علاوه بر شناختی که در طول ۲۴ سال اخیر از ایشان دارم و ایشان را به عنوان فردی مطلع، صاحبنظر و خوشفکر میشناسم برنامه اصلی ایشان یعنی کاهش و مبارزه با تورم بوده است و تا تورم درست نشود نیز هیچ یک از مشکلات ما برطرف نخواهد شد.
نماینده مردم ماهنشان در مجلس افزود: یکی از برنامههای اساسی دکتر طیبنیا کاهش نرخ تورم است و بقیه برنامهها نیز بر اساس این اصل محوری و بنیادی همچون کاهش ارزش پول ملی، نوسانات ارز و هدفمندسازی یارانهها شکل خواهد گرفت. در محافل اقتصادی و علمی، دکتر طیبنیا را به عنوان طبیب تورم میشناسند. نادر قاضیپور نیز در ادامه جلسه به مخالفت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی پرداخت و خطاب به وی گفت: من اطلاعات شما را کامل مطالعه کردم، سوابق شما در تمام دولتهایی که بودید در زمان مشاوره آقای میرحسین موسوی و معاونت در زمان آقایهاشمی و خاتمی و همکاری با آقای احمدینژاد را مطالعه کردم. قاضیپور افزود: شما رزومه و کارنامه خود را بیاورید تا مردم مسوولیتهای شما را بدانند و بدانند کجاها خدمت کردهاید. جناب طیبنیا چقدر خود را در وضعیت موجود شریک میدانید؟ آیا تصمیمات مهمی که در زمان معاونت آیتالله هاشمی و خاتمی و معاونت اقتصادی سازمان برنامهریزی احمدی نژاد گرفته شده است، چقدر دخیل بودید؟ شما دبیر هیات امنای ذخیره ارزی و عضو ستاد اقتصادی دولت بودید چقدر خود را در افت ارزش ملی دخیل میبینید؟نماینده مخالف وزیر پیشنهادی با بیان اینکه همکاران ما حق دارند از شما دفاع کنند، افزود: ایشان که از شما دفاع میکنند ۲۶ سال در مجلس بوده و شما ۲۴ سال در دولت، پس طبیعی است که از شما دفاع کند ولی این همه بلاها را شما بر سر اقتصاد آوردید.
توقف نرخ مصنوعی ارز
علی طیبنیا نیز در جلسه بررسی صلاحیت خود به عنوان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: برای رونق تجارت و کسب و کار نیازمند نظام گمرکی نوین، الکترونیکی و سریع، نظام بانکی خدمتگزار تولید، نظام بیمهای کارآمد، متنوع و رقابتی، نظام مالیاتی جامع و شفاف، بازار سرمایه توسعهیافته و ابزارهای متنوع، محیط کسب و کار قانونمند و سرمایهگذاری خارجی کافی، هدایتشده و رو به رشد، همچنین بخش خصوصی توانمند و مشارکتکننده هستیم. وی همچنین با اشاره به لزوم توسعه بخش خصوصی و ارتقای رقابتپذیری در اقتصاد، کاهش انحصار، بهبود محیط کسب و کار و تاکید بر اجرای اصل «۴۴» در واگذاری بنگاههای دولتی به بخشخصوصی واقعی و توسعه نهادهای حقوقی و سیستمهای نظارتی گفت: تحکیم حقوق مالکیت فردی در کنار موارد یادشده از زمینههای اولویتدار دولت خواهد بود. وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی افزود: در سیاستهای مالی حداقل کردن اثر نوسانی درآمد فروش نفت در درآمد دولت، کاهش تراز عملیاتی بودجه دولت، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای تامین مالی ارزی طرحهای سرمایهگذاری، استفاده از درآمد نفت در زیرساختها و استقرار نظام بودجهریزی عملیاتی از راهکارهای دولت خواهد بود. در سیاستهای پولی و بانکی افزایش استقلال بانک مرکزی در انتخاب ابزارهای پولی در دستور کار دولت قرار میگیرد.
وی تاکید کرد: سیاست دولت تدبیر و امید بر کنترل تورم در میانمدت از طریق کنترل نقدینگی است. کنترل پایه پولی از طریق اثرپذیری منابع پولی و کاهش تدریجی بدهی بانکها به بانک مرکزی از دیگر تصمیمات دولت خواهد بود.
طیبنیا افزود: هدایت پسانداز خانوادهها به بازار سرمایه به همراه کنترل تورم از دیگر تعهدات دولت است، همچنین بهرهگیری از عقود مالیه اسلامی، توسعه زمینههای رقابتی و تقویت بازار سرمایه از طریق توسعه ابزارها و روشهای تامین مالی مسکن و تشکیل بازار اوراق رهنی و نهاد ساماندهی مطالبات معوق از دیگر برنامههاست. وی اظهار داشت: در سیاستهای ارزی دولت خود را متعهد میداند با کنترل نقدینگی، نوسانات نرخ ارز را کاهش دهد. سیاست یکسانسازی نرخ ارز همگام با کنترل تورم از دیگر فرآیندهایی است که به اجرا درخواهد آمد.
وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی دستیابی به نرخ حقیقی ارز و توقف نرخ مصنوعی آن را از دیگر برنامههای خود برشمرد و گفت: در بحث هدفمندی یارانهها سیاست دولت ادامه مرحله اول مطابق قانون و تامین کسری منابع سالجاری از محل احکام قانون بودجه است و در مرحله دوم بعد از اصلاح بازار پولی و ارز و برقراری آرامش در بازارها، همچنین ارزیابی مرحله اول با تاکید بر هدفمندی پرداختهای نقدی و افزایش کارآیی بنگاهها در کنار استفاده از منابع و توسعه نظام اجتماعی به ویژه توسعه بیمه بهداشت و بیمه بیکاری اقدام میشود.
ادامه در صفحه ۱۶
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد