10 - 10 - 2022
دشواریهای قطعهسازان ایرانی در بازار روسیه
ایرنا- عضو هیاتمدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور با برشمردن دشواریهای خاص قطعهسازان ایرانی در روسیه از چینیها به عنوان رقیبی قدرتمند در این بازار یاد کرد. علیرضا عشقی در این خصوص گفت: بعد از حضور موفقیتآمیز قطعهسازان و خودروسازان ایرانی در نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۲، ارتباطات از سوی بازدیدکنندگان غرفه ما در نمایشگاه چه به صورت حضوری و چه مکاتبهای ادامه یافت. با این حال در همکاری با شرکتها و مشتریان روسی چند چالش وجود دارد.
وی بیان داشت: نخست، اینکه روسها هنوز ارتباطات صنعتی زیادی با شرکتهای ایرانی نداشتهاند و اعتماد کردن آنها به ایرانیها در ابتدای کار دشوار است و با دیده تردید به ما مینگرند. وی تاکید کرد: در این زمینه قطعهسازان ایرانی باید فضای کار را چه به لحاظ کیفیت تولیدات و چه از نظر قیمتی «بسیار رقابتی» ببینند. این مقام صنفی افزود: دوم، خودروهایی که در روسیه مورد استفاده قرار میگیرد، جزو تولیدات جاری کشورمان نیست. به همین دلیل در سبد محصولات قطعهسازان ایرانی این قطعات وجود ندارد. لذا سفارشات آنها نیز تعداد محدودی شاید به اندازه مصرف یکی دو ماه شان خواهد بود. وی اظهار کرد: در این زمینه باید به سرمایهگذاری، قالبسازی و فراهم کردن تجهیزات مرتبط پرداخت که به طور قطع با تیراژ کم، اقتصادی نخواهد بود. با این حال تقاضاهای روسها از سوی صنعتگران چینی مورد استقبال قرار میگیرد، زیرا آن قطعات در سبد محصولات تولیدکنندگان چینی وجود دارد. عشقی گفت: حتی در ارتباطاتی که با روسها داریم قیمتهایی که اعلام میکنند، قیمتهای تمامشده چینیهاست و به این دلایل چین رقیب سرسختی در بازار روسیه است. وی گفت: در حالی که روسها انتظار دارند یکی دو ماهه و سریع نمونههای مورد نیاز را به آنها بدهیم که این مساله برای شرکتهای ایرانی امکانپذیر نیست و نیازمند صرف زمان و قراردادهای بلندمدت است. این عضو هیاتمدیره انجمن صنایع همگن نیروی محرکه و قطعهسازان بیان داشت: موضوع سوم، لزوم آشنایی و تسلط به زبان روسی برای شرکتهای ایرانی است. روسها همه اطلاعات فنی، مکاتبات و نقشهها را به زبان روسی ارائه میکنند و برای کار کردن با آنها باید از وجود مترجمان توانمند بهرهگیری کرد.
وی اضافه کرد: با وجود نیروی کار و انرژی ارزان، همچنین برخورداری از دانش فنی و مهندسان توانمند، مزیت نسبی در بسیاری از زمینهها در ایران وجود دارد، اما فراموش نکنیم برخی مواد اولیه مورد نیاز ما مشمول تحریمها هستند و ناچار به دور زدن تحریمها هستیم. عشقی معتقد است: برای شروع به کار با مشتریان روسی نباید به دنبال سود قابل ملاحظه بود، همچنین کیفیت تولید و انجام بسترسازیهای لازم به منظور جلب اعتماد باید در دستور کار صنعتگران و قطعهسازان باشد که در این صورت در ادامه کار سودآوری نیز محقق میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد