12 - 04 - 2020
در ستایش کارگران و کارآفرینان ایرانزمین
«جهان صنعت»- این روزها نهتنها در کشور ما که در سراسر جهان، بحث اقتصاد، موضوع روز است؛ به عبارت دیگر در قالب مفهومی به نام اقتصاد، تمام ابزار گذران زندگی مادی آدمها را میتوان پیدا کرد و به تبع چنین تعریف رایج و در عین حال ضروری، آن روی سکه زندگی یعنی نیازهای عاطفی و روحی مردم نیز جایگاه خود را به دست میآورد. امروز در جهان هزاره سومی در آستانه ورود به دهه سوم قرن بیست و یکم اقتصاد از مرز تعاریف و اصطلاحات مرسوم و دیرپای خود فراتر میرود تا جایی که چند روز پیش جایزه نوبل اقتصاد به خاطر طرح و نظریهای مبتنی بر رابطه رشد اقتصادی با شرایط آب و هوایی و دانشهای نوین، به دو آمریکایی داده شد.
هنگامی که سخن از اقتصاد، معیشت و سفره مردم، رشد و توسعه پایدار به میان میآید، در کنار تمام ابزارها و بایدهای گریزناپذیر از برنامهریزی و سرمایهگذاری گرفته تا وجود قوانین و مقررات کسب و کار و شفافیت مالی و بانکی و... که هرکدام به نوبه خود مهم و در عین حال جای بحث و کنکاش دارد، یک واژه اصلی یعنی «کار» جایگاه خاص و انکارناپذیری از ابتدای خلقت تا امروز در بستر و روند زندگی آدمها داشته، دارد و خواهد داشت. اگر روند رو به رشد اقتصاد هر کشوری را در قاب هندسی هرم ترسیم کنیم که در قله آن به توسعه پایدار و همهجانبه برسیم، به طور قطع در قاعده آن «کار، کار و کار» نقش خواهد بست. و زمانی که از «کار» صحبت میکنیم، دو واژه شریف دیگر «کارگر» و «کارآفرین» دو مفهوم تکمیلی، در کنار آن قرار خواهند گرفت.
ایجاد کار بیتردید به خودی خود و یک شبه میسر نخواهد بود، چراکه آن هم در پروسه رسیدن به توسعه پایدار، به ابزار و زمان نیاز دارد که بحث تفصیلی آن، وقت دیگری میطلبد، اما آنچه انگیزه رقم خوردن این نوشته آن هم در شرایط امروز اقتصاد کشورمان شد، به خبری برمیگردد که نشریه اقتصادی مهم و معتبر فوربس در بررسی خود در زمینه برندهای سنتی در جهان در ۲۰۱۷ نام یکی از تولیدات ایرانی را در فهرست برترینهای خود آورده است.
در بررسی این نشریه «بستنی میهن» به عنوان دهمین برند برتر جهان و اولین در خاورمیانه معرفی شده است که به خودی خود، خبری خوب و درخور تامل است، چراکه ما را به این سمت میکشاند که با تاریخچه این شرکت معتبر بیشتر آشنا شویم.
پیشینه «بستنی میهن» به سالهای پیش از انقلاب میرسد؛ سالهایی که فارغ از هرگونه جهتگیری فکری، سیاسی و عقیدتی، شاهد پیدایی و پویایی برندهایی در زمینههای صنعتی، الکترونیکی، پوشاک، لوازم خانگی، لبنی و... بودیم که برخی از آنها به خاطر سوءمدیریت دیگر وجود خارجی ندارند و به تاریخ پیوستهاند و چندتایی هم حرکت خود را در این سوی انقلاب ادامه دادند که از جمله میتوان به نمونههایی در صنایع لبنی کشور از جمله «میهن» اشاره کرد.
در همه جای کره خاکی از جمله در ایران، در توصیف و تعریف از سهگانه «کار- کارگر-کارآفرین» نمیتوان و نباید یکی از اضلاع را به دیگران برتری داد، چراکه «کار» بدون «کارگر» بدون «کارآفرین» امکان حضور نخواهد داشت، اما در همه جهان از جمله در ایران بودند و هستند افرادی که بیشترشان هم با دست خالی، اما با توان ذهنی و روحی و با استعداد و پشتکاری شگفتانگیز، «کار» را آنچنان معنا کرده و میکنند، آن گونه خالق کار میشوند و به کار شرافت میبخشند تا جایی که «کارگر-کارآفرین» به یک روح در دو بدن تبدیل میشوند.
از این دست کارآفرینان اگرچه کم نیستند، اما تعدادشان در ایران رو به کاستی گذاشته است، پس آنهایی که هستند باید قدرشان را دانست و حرمت آنهایی که بودند را باید پاس نهاد تا آنهایی که میخواهند قدم در راه بگذارند، بدانند که میتوانند در حافظه تاریخی مردم ماندگار شوند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد