18 - 05 - 2024
در بازار قطعات و لوازم یدکی خودروهای سواری تهران چه خبر است؟
رضا محمدعلی بیگی*- فرصتی دست داد تا گشتوگذاری ۴روزه در بازار لوازم و قطعات یدکی خودروهای سواری، منطقهای محصور بین خیابانهای ملت، سعدی جنوبی، امیرکبیر و اکباتان شهر تهران داشته باشم. مشاهدات و شنیدههای خود را به منظور قضاوت مخاطبان عینا در زیر آوردهام:
۱- در ایران ۸۰درصد قطعات یدکی خودرو از چین وارد میشوند و در ایران در داخل بستهبندی موردنظر واردکننده یا توزیعکننده قرار داده شده و به فروش میرسند. الباقی هم از کشورهای اماراتمتحده عربی و ترکیه وارد کشور میشوند. البته قطعاتی هم هستند که در داخل بسته وارد کشور میشوند.
۲- تولیدکننده چینی بنابه درخواست خریدار، برند خودش یا برند موردنظر خریدار ایرانی را روی قطعات و بستهبندی چاپ میکند.
۳- تولیدکننده چینی قادر است تا در ۴کیفیت قطعه مورد نیاز خریدار را تولید کند. بنابه درخواست خریدار ایرانی، قطعات با کیفیتهای مختلف در چین تولید و به ایران صادر میشوند. نظارتی سیستماتیک و دقیق بر کیفیت قطعات و لوازم یدکی وارداتی به کشور نیست.
۴- تعمیرکنندگان خودرو نقش مهمی در فروش قطعات یدکی وارداتی به دارندگان خودروهای سواری دارند. آنها به مشتری میگویند که قطعه با کدام برند را از بازار خریداری کند یا بنابه سلیقه و تجربه خودشان، قطعهای را بدون اطلاع صاحب خودرو، تامین و روی خودرو نصب میکنند.
۵- فروشنده یا توزیعکننده قطعه در بازار بابت دریافت بسته خالی قطعه فروختهشده، به تعمیرکننده خودرو پاداش میدهد. در این بازار تعمیرکننده خودرو، نقش اساسی در برندسازی قطعه (وارداتی یا تولید داخل) و بالطبع افزایش فروش آن را دارد. البته همه تعمیرکنندگان خودرو اینگونه نیستند.
۶- ۷۰درصد قطعاتی که بنده مشاهده کردم دارای تاییدیه انطباق با استانداردهای ملی و بینالمللی نبودند!
مغازهداری گفت: گرفتن استاندارد ملی برای قطعات یدکی خورو بسیار ساده است ولی ما خودمان را درگیر دریافت استاندارد نمیکنیم! چون شرکت تاییدکننده یا ارائهدهنده گواهینامه کیفیت، فقط و فقط به دنبال کسب درآمد است و نه راستیآزمایی انطباق مشخصات فنی و ایمنی قطعات با استانداردها از طریق انجام آزمایشهای درست و درمون!
۷- درب مغازهای داخل یک پاساژ مشاهده کردم که تعداد زیادی قطعه از یک بسته زرد رنگ با برند A به یک بسته آبی رنگ با برند B جابهجا میشد!
برندهای مشاهده شده در فروشگاهها و مغازهها:
برندهای موجود در بازار: ایساکو، سایپا یدک، شیفتن، آذین قطعه، گروه صنعتی ابری، دینا پارت، پارس لنت، اتوهاب، روبینا صنعت پارسیان، والا فن، پاور یدک بولهادا، کوشش رادیاتور، ایمن تک پیشرو، سهند رادیاتور، رایکار آلتون، تجارت بلبرینگ حامد، رادمان پارت، مکانیکا، رادیاتور نوین صنعت، سرسیلندر ارس پارت، پیروز صنعت لیان، گروه شیمیایی ثنا، شرکت پولاسا، صنایع ماه لاستیک، روان ترانس آپادانا، گسترش خودرو آسیا و ….
KSU BRAKES, LOGAM BEARINGS ,TUNEUP, HILLBER PART CO, MVH INTERNATIONAL, CBS AUTOMOTIVE, TECHNOLOGY, HAFNER MOTOR, NITEILE ,TINAKO ,AMATA ,VIKRAM ,TASOUKI ,SELPIK ,GHAEM, INDUSTRIAL GROUP, PARS MECA, MOLD ,VALEO, IREMCO GROUP, REECO, AUTOHUB, FLENNOR ,RIKEN CORPORATION , ORBIT, MAHLER ,GMB ,MWH ,MANDO, ELIG, KIA LENT, NHC ,MARUKEN ,HPC, Hi-Q, HBN, HEDIAN, MMD, SUNEX ,APEX, VIGOR, GOLPA MOTOR ,NTK ,NGK ,ROULANT ,IBBC, BARYON ,MAYSAN MANDO, HAMID BEARING ,MEHRAS BEARING ,LEE-TECH SOUFIYANI PART, AFORTIS ,GT, DENSO, HIRKAN ,LKK, POKKA, X-POWER ,RIK ,SECO ,EXEDY ,AISIN, DREIK, SEIKEN, DONGIL SUPERSTAR ,STARTECH / MOTOTECH ,GATES ,VISIUN, RADMAN PART ,FARATAK, HAMTAYADAK ,DEBALKO, TAKOMO, SAM FILTER ,HAMTA YADAK ,AISIN, MECHANIKA ,VESTA,MANDO, KFS BEARINGS ,SRR, GMB, FGM, POOLASA, LENSA ,ELIG ,MAHLE, EMDP ,VISUN, NE, HERBIT, HASTINGS ,KIA LENT, PEZHMAN PART, …
قطعات یا محصولات تولیدی یا وارداتی
۱- تسمه و بلبرینگ و رولبرینگ، پیستون، پیستون رینگ، شاتون، میل لنگ، میل بادامک
۲- کاسه نمد، گردگیر، درپوش، پکینگ
۳- کمکفنر و لنت ترمز، روغن، فیلتر، شمع، چسب، لنت، دیسک و صفحه، تسمه تایم، دینام موتور، فن، کمکفنر، پلوس، انژکتور
۴- یاتاقان، خار فنری، پین، زنجیر، واشر، فنر
۵- و کلیه لوازم و قطعات خودروهای سواری.
پاساژها و کوچهها
حدود ۵۵پاساژ بزرگ و کوچک و ۱۴کوچه و خیابان در منطقه چراغ برق وجود دارد. حداقل ۶۰۰۰ واحد صنفی در این رشته و در این منطقه فعال هستند.
۱- خیابان ناظمالاطبا شمالی
۲- خیابان اکباتان
۳- خیابان ملت
۴- پاساژ بزرگ کاشانی، پاساژ رسالت، پاساژ نفیسی، پاساژ ناظمالاطبا، پاساژ قطعه، پاساژ توحید، پاساژ مهاجر، پاساژ صفا، پاساژ تهران، پاساژ امام حسین، پاساژ قائم، پاساژ بازرگانان، پاساژ شیرین، پاساژ مهدوی، پاساژ اعظم، کوچه ملت، پاساژ ملت، مجتمع تجاری بناساز، کوچه تابان، پاساژ تابان، کوچه آذر طوس، مجتمع تجاری نمونه، پاساژ هدایت، مجتمع تجاری سبحان، پاساژ رضا، پاساژ مهدی، پاساژ آذر طوس، رویال سنتر، کوچه حسن دلاور۱ و حسن دلاور۲، مجتمع تجاری نیلوفر، کوچه اوحدی، مجتمع تجاری گل نرگس، پاساژ هادی، پاساژ سراج الملک، مجتمع تجاری نگین یدک، مجتمع تجاری احمد، پاساژ میلاد، مجتمع تجاری پارسیان، پاساژ ایرانماشین، پاساژ ولیعصر، مجتمع تجاری امیران، پاساژ قباییان، مجتمع تجاری معصومی، پاساژ شهسواری، کوچه بانک صادرات، پاساژ احسان، پاساژ اکباتان واقع در کوچه ۸متری سپه، کوچه آهنین، مجتمع تجاری امین، مجتمع تجاری مالکی، مجتمع تجاری فروغی، پاساژ آهنین، پاساژ کاوه، کوچه کاوه، کوچه اشراقی، پاساژ محمد، پاساژ درخشان، پاساژ نور، مرکز تجاری سپهر و پاساژ علی. اتحادیهای داریم به نام «اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران»؛ سیداحمد حسینی رییس هیاتمدیره این اتحادیه است. البته ایشان رییس کمیسیون تخصصی لوازم یدکی اتاق اصناف ایران نیز هستند. در خبری که از طریق وبسایت اتاق اصناف ایران به تاریخ ۲۹فروردین ۱۴۰۳ منتشر شده، سیداحمد حسینی معتقد است: اجرای نادرست قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خود یکی از دلایل افزایش عرضه کالاهای بیکیفیت و تقلبی در بازار است. در گمرکات، وزارت صمت اظهار کالا و وزارت اقتصاد، اظهارات اسناد را مورد بررسی قرار میدهند، گپی بین اقدامات این دو وزارتخانه وجود دارد که متاثر از آن، به کالای تقلبی و بیکیفیت به راحتی شناسه کالا داده میشود. اجرای نادرست این قانون باعث شده کالاهای بیکیفیت و تقلبی از مبادی رسمی و قانونی وارد کشور شوند. در حقیقت، وقتی نظرات کارشناسان و فعالان یک بخش شنیده نمیشود، نتیجه این میشود و بعد در سطح عرضه دنبال کالای تقلبی میگردند.
رییس کمیسیون تخصصی لوازم یدکی اتاق اصناف ایران افزود: قطعا برای رفع مشکلات باید علل را برطرف کرد و با رفع معلول، علت از بین نمیرود. ما وزارتخانه و مسوولان را در جریان این موارد نیز قرار داده و مکاتبات متعددی با آنها داشتهایم و پیگیر این موضوعات هستیم.به نقل از سیداحمد حسینی رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران که در عصر ایران به تاریخ ۲فروردین ۱۴۰۳ منتشر شده: نهتنها در بازار امروز، شاهد شفافیت نیستیم، بلکه کالای بیکیفیت و تقلبی هم تا دلتان بخواهد وجود دارد. در حال حاضر بازار لوازم یدکی انباشته از اجناس فِیک و تقلبی است که از مبادی قانونی و با شناسه و کد رهگیری به فروش میرسند. متاسفانه در این ماجرا هیچکس خود را مقصر نمیداند و انگشت اتهام را به این و آن بند میکنند!
در ایران، انجمنی داریم به نام «انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو کشور»
در ایران، شرکتی داریم به نام شرکت ایتراک که انواع آزمایشها و انطباقسنجی قطعات یدکی خودرو با استانداردها را در کشور انجام میدهد. در ایران، انجمنی داریم به نام «انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان» و سازمانی به نام «سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان».
و اما پرسشهای بنده به عنوان یک شهروند که به مدت ۴روز و هر روز ۴ساعت در بازار فروش قطعات و لوازم یدکی خودروهای سواری شهر تهران قدم زد، مشاهده و پرسش کرد، از رییسجمهوری دولت سیزدهم و ریاست قوه قضاییه:
۱- نقش و وظایف نهادهای نظارتی موجود در کشور به منظور رفع دغدغهها و چالشهای ذکر شده توسط رییس کمیسیون تخصصی لوازم یدکی اتاق اصناف ایران و نیز رییس هیاتمدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران چههاست؟
۲- ادامه رویه کنونی واردات و عرضه قطعات و لوازم یدکی خودروهای سواری در بازار تهران یا تولید بیکیفیت قطعات یدکی در داخل کشور تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ و چرا؟ آیا علاوهبر مصرفکنندگان خودروهای سواری، تولیدکنندگان توانمند و خوشنام که تلاش میکنند در شرایط سخت کنونی، کالای باکیفیت و مرغوب به دست مصرفکنندگان برسانند، متضرر واقعی این بازار آشفته و رها شده نیستند؟
۳- تعلل در اصلاح وضعیت کنونی تولید، واردات و عرضه قطعات یدکی خودروهای سواری در بازار تهران، به نفع چه کسانی و به چه میزان بوده و هست؟
۴- نوع و میزان خسارتهای مادی و جانی پیشآمده برای سرنشینان یا مالکان خودروهای سواری از محل نصب قطعات یدکی بیهویت و غیراستاندارد روی خودروها چگونه و چقدر بوده؟ و نیز عواقب اجتماعی و اقتصادی ادامه رویه فعلی، چهها و به چه میزان بوده و هست؟ اینکه سرپرست خانوادهای بر اثر حادثه تصادف یا ناشی از به کار بردن قطعات و لوازم یدکی غیراستاندارد روی خودرویش، فوت کند یا نقص عضو شود، را چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ و تبعات آن برای جامعه چهها و به چه میزان است؟
۵- به راستی شرکتهای بیمه تا پیش از صدور انواع بیمهنامههای مورد نیاز خودروهای سواری (تولید یا مونتاژ داخل و نیز وارداتی) و نیز موسسات مالی و بانکها تا پیش از اعطای وام خرید خودرو چگونه میتوانند از اصل بودن و استاندارد بودن قطعات مرتبط با سیستمهای مختلف خودرو اطمینان حاصل کنند؟ چراکه هم وامدهنده و هم بیمهگر، در صورت بروز خسارتهای جانی و مالی، متضرر خواهند شد.
۶- آیا شناسایی، ارزیابی، رتبهبندی و معرفی تولیدکنندگان توانمند و شناسنامهدار قطعات یدکی خودروهای سواری و توقف فعالیت واردکنندگان، تولیدکنندگان و عرضهکنندگان محصولات بیکیفیت و غیراستاندارد، برای دولت، قوه قضاییه و انجمنها و اتحادیههای مرتبط امکانپذیر نیست!؟ بهراستی کدامیک از برندهای ذکرشده در بالا، دارای اعتبار، هویت و اصالت واقعی هستند؟ و اعتبار و اصالتسنجی آنها طبق کدامین شاخصها و دستورالعملها و توسط چه کارشناسانی انجام میپذیرد؟
۷- اینکه مصرفکننده قطعات و لوازم یدکی یا مالک خودروی سواری، با اطمینانخاطر و با حداقل دانش از مکانیک خودرو، به مکانیک یا تعمیرکننده اعتماد کند و خودرویش را برای تعمیرات به او بسپارد یا با خیالی آسوده از هر یک از فروشندگان لوازم یدکی، قطعات استاندارد و با کیفیت مورد نیازش را خریداری کند، از شرح وظایف دولتمردان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مسوولان و مدیران قوه قضاییه و اتحادیهها و انجمنهای صنفی نیست؟
۸- آیا حفظ جان، مال و آبروی مصرفکننده خودروهای تولید یا مونتاژ داخل و نیز مصرفکننده قطعات و لوازم یدکی خودروهای سواری، از طریق نظارت جامع و دقیق بر فرآیند تولید یا مونتاژ و نیز نظارت علمی و حساب شده بر واردات و عرضه آنها در داخل کشور، جزو وظایف اولویتدار و اصلی نهادهای مسوول و نظارتی کشور نیست؟
* مهندس مکانیک
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد