5 - 07 - 2022
درس مهم از تسهیلات وام خرید کالا
براساس اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده، میزان استقبال جامعه از وام خرید کالا بسیار زیاد بوده تا حدی که میتوان گفت غیرمنتظره بوده است. این انتظار زیاد حامل چند پیام مهم برای سیاستگذاران، بنگاهداران و بانکداران است. پیام مهمی که این استقبال با خود به همراه دارد، این است که هدایت وامها به جای اینکه به سمت بنگاه باشد، اگر به سمت بخش تقاضا جهتگیری شود، میتواند اثرات مثبتی به همراه داشته باشد. تاکنون رویکرد بانکها این بوده که وامها را بیشتر به بخش تولید پرداخت کردهاند و وامگیرندگان حقیقی معمولا سهم کمتر و وامهای کوچکتری دریافت کردهاند. میتوان با کمی احتیاط ادعا کرد که ریسک نکول در اشخاص حقیقی کمتر از اشخاص حقوقی است چراکه توده مردم معمولا تمایل ندارند سروکارشان به دادگاه بیفتد و ترجیح میدهند در دریافت وام و پرداخت به موقع آن محتاط باشند. همین امر میتواند بانکها را ترغیب کند تا در استراتژی آتی خود جهتگیری به سمت تسهیلاتگیرندگان خرد را لحاظ کنند.
پیام دوم این پدیده اهمیت صنعت لیزینگ است. کاری که در واقع این وام خرید کالا میکند، دقیقا کاری است که صنعت لیزینگ فعلا فقط در مورد خودرو انجام میدهد. تقویت و گسترش صنعت لیزینگ راه مناسبی برای تقویت تولید است. خریداران نیازمند آن هستند تا بتوانند برای خرید محصولات از آینده استقراض کنند. صنعت لیزینگ صنعتی است که چنین امکانی را برای افراد فراهم میآورد. اگر بتوان کاری کرد که لیزینگ خدمات خود را با هزینه کمتری عرضه کند، تقویت بخش تقاضا بسیار جدیتر رخ خواهد داد.
پیام سوم این پدیده آن است که محدودیت اعتبار تا چه حد برای بخشهایی از جامعه شدید است.
در شرایطی که سختگیری بابت داشتن وثیقه به مانع بزرگی برای بخشهای زیادی از جامعه تبدیل شده، کاهش این سختگیری میتواند تبعات مثبتی داشته باشد. اگرچه کاهش سختگیری در اخذ وثیقه خطر نکول وام را به دنبال دارد اما ترکیب مناسب وامهای کمریسک و وامهای ریسکی میتواند موجب شود که در مجموع اقتصاد منتفع شود. محدود کردن بازار اعتبارات به سمت مشتریان بدون ریسک یا کمریسک موجب میشود تا بخشی از پتانسیل اقتصاد بالفعل نشود و بالقوه باقی بماند و کل اقتصاد از ثمرات بالفعل شدن این پتانسیلها محروم بماند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد