درآمد واقعی تاکسی‌های برقی چقدر است؟

آخرین اخبار
کدخبر: 554368
سرمایه‌گذاری در سپرده بانکی با نرخ ۲۳ درصد سود ماهانه بیشتری نسبت به خرید تاکسی برقی و واگذاری آن به راننده دارد.
درآمد واقعی تاکسی‌های برقی چقدر است؟

جهان صنعت، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات، در یادداشتی تحلیلی در کانال تلگرامی خود، به مقایسه دو روش سرمایه‌گذاری رایج در اقتصاد امروز ایران پرداخته است: خرید تاکسی برقی و سپرده‌گذاری در بانک.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی شرکت اسنپ، متوسط درآمد ناخالص یک راننده تمام‌وقت در تهران حدود ۴۲ میلیون تومان در ماه است. پس از کسر هزینه‌هایی چون کمیسیون، سوخت و مخارج جاری، درآمد خالص ماهانه این راننده به حدود ۳۲ میلیون تومان می‌رسد.

حال اگر سرمایه‌گذاری به‌جای خود رانندگی، یک خودروی برقی چینی به ارزش تقریبی ۱.۵ میلیارد تومان خریداری کرده و آن را در اختیار راننده قرار دهد، سناریوی متفاوتی رقم می‌خورد. در این وضعیت، اگر دستمزد راننده را معادل حداقل حقوق وزارت کار (حدود ۱۵ میلیون تومان) در نظر بگیریم، سهم باقی‌مانده برای سرمایه‌گذار ماهانه حدود ۱۷ میلیون تومان خواهد بود. این محاسبه بدون در نظر گرفتن هزینه‌های مهمی مانند استهلاک خودرو، بیمه، مالیات، و ریسک خرابی یا خواب خودرو انجام شده است.

در مقابل، اگر همین ۱.۵ میلیارد تومان در یکی از بانک‌های کشور با نرخ سود ۲۳ درصد سالانه سپرده‌گذاری شود، سود ماهانه سرمایه‌گذار حدود ۲۹ میلیون تومان خواهد بود. نکته مهم اینکه این سود بانکی معاف از مالیات و فاقد هزینه‌های جانبی است.

از این رو، به‌طور مشخص، بازدهی سپرده‌گذاری بانکی در شرایط فعلی، بالاتر و کم‌ریسک‌تر از ورود به ناوگان تاکسی‌های برقی است؛ مگر آنکه در آینده با افزایش تعرفه خدمات حمل‌ونقل، کاهش قیمت خودروهای برقی یا مشوق‌های دولتی، تعادل به نفع حمل‌ونقل تغییر کند.

وب گردی