درآمدزایی ۷هزار میلیارد تومانی «شیر خام» برای شرکتهای بورسی

جهانصنعت – بررسی آخرین گزارش ماهانه عملکرد ۱۴شرکت بورسی در صنعت زراعت نشان میدهد فروش شیر خام در پنج ماهه نخست امسال با تولید ۳۲۱هزار تن از ۷هزار میلیارد تومان عبور کرده است.
بررسی عملکرد ۱۴شرکت بورسی فعال در گروه «زراعت و خدمات وابسته» بازار سرمایه حاکی از آمار ۱۱هزار و ۵۶۹ راس دام تولیدی و حدود ۹هزار و ۹۸۶راس فروختهشده با درآمد ۴۲۸میلیارد تومانی طی پنج ماهه نخست امسال است. این گزارش نشان میدهد فروش بیش از ۳۲۱هزار تن شیرخام با میانگین نرخ ۲۲هزار و ۴۰۰تومان به ازای هر کیلو، درآمدی فراتر از ۷هزار میلیارد تومان را برای این شرکتها به ثبت رسانده است.
اختلاف فاحش مبلغ فروش دام و شیر به روشنی بیانگر آن است که بخش عمده تمرکز فروش این شرکتها بر شیر خام است و گوساله نر سهم کوچکتری از سبد درآمدی آنها دارد. بررسی تغییرات تولید، فروش و نرخ نیز نشان میدهد جابهجاییهای مهمی در رتبهبندی شرکتها در بخش مبلغ فروش رخ داده که بخش عمده آن ناشی از تفاوت کیفیت محصول و شرایط عرضه بوده است.
زشریف با تولید ۴۳هزار تن شیر پیشتاز شد
در پنج ماهه نخست سالجاری ۱۴شرکت بورسی فعال در حوزه دامپروری و حاضر در گروه «زراعت و خدمات وابسته» مجموعا بالغ بر ۳۲۱هزار تن شیر خام تولید کردند. بررسی آمار تولید شیر به تفکیک تولیدکنندگان نشان میدهد چهار شرکت برتر نیمی از کل تولید شیر – ۱۶۰ هزار تن – را به خود اختصاص دادهاند. در صدر این فهرست، کشت و دامداری شریفآباد (زشریف) با ۶۶۶/۴۲تن و کشت و دامداری فکا (زفکا) با ۵۶۰/۴۱تن قرار دارد. پس از آن کشت و دامداری قیام اصفهان (زقیام) با ۰۶۳/۳۸تن و کشت و دامداری گلدشت نمونه اصفهان (زگلدشت) با ۸۳۵/۳۷تن قرار دارند.
تولیدکنندگان ۱۰ تا ۳۰ هزار تنی شیر خام
رده میانی تولیدکنندگان شامل هشت شرکت است که با تولید بیش از ۱۵۱هزار تن شیر، ۴۷درصد تولید را به خود اختصاص دادند؛ دامداری تلیسه نمونه (تلیسه) با ۷۳۹/۲۲ تن، کشت و صنعت دشت خرمدره (زدشت) با ۶۱۸/۲۱تن، کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان (زفجر) با ۵۹۸/۱۹تن (شامل ۶۲۰تن شیر بز)، کشاورزی و دامپروری ملارد شیر (زملارد) با ۰۹۲/۱۸تن، شیر و گوشت زاگرش شهرکرد (زشگزا) با ۰۶۴/۱۸تن، کشاورزی و دامپروری بینالود نیشابور (زبینا) با ۶۳۴/۱۷تن، کشاورزی و دامپروری مگسال (زمگسا) با ۹۱۴/۱۶تن و کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت (زکشت) با ۹۱۳/۱۶تن تولید کردهاند.
تولیدکنندگان زیر ۱۰ هزار تن
به گزارش مهر، کمترین میزان تولید نیز به شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس (زپارس) با ۴۹۹/۷ تن و اخشان خراسان (اخشان) با ۲۴۱/۲تن تعلق دارد.
در پنج ماهه نخست امسال شیر تولیدی این ۱۴شرکت بهطور متوسط به قیمت ۲۲هزار و ۴۰۰تومان به ازای هر کیلو فروخته شده است.
در این میان شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس (زپارس) با نرخ ۱۹هزار و ۸۰۰تومان در پایینترین سطح قرار گرفت و کشاورزی و دامپروری بینالود نیشابور (زبینا) با نرخ ۲۴هزار و ۸۰تومان بیشترین میانگین نرخ فروش را ثبت کرد.
اختلاف نرخها که ناشی از کیفیت چربی و پروتئین، وضعیت بار میکروبی و شرایط حمل است موجب شده برخی شرکتها با وجود مقدار فروش کمتر، جایگاه بالاتری در ردهبندی مبلغ فروش کسب کنند.
فروش کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان
در پنج ماهه نخست سالجاری ۱۴ شرکت بورسی فعال در صنعت زراعت و خدمات وابسته مجموعا بیش از ۷هزار میلیارد تومان از محل فروش شیرخام درآمد کسب کردند که بیش از ۵۶درصد آن تنها به پنج شرکت تعلق دارد.
در گروه شرکتهای با فروش کمتر از ۱۰۰میلیارد تومان تنها نام اخشان خراسان (اخشان) دیده میشود که در این دوره ۴۶میلیارد تومان فروش ثبت کرده است.
فروش بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان
گروه میانی با فروش بین ۱۰۰ تا ۵۰۰میلیارد تومان شامل این شرکتهاست؛ شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس (زپارس) با ۱۴۸میلیارد تومان، کشاورزی و دامپروری ملارد شیر (زملارد) با ۳۷۲میلیارد تومان، کشاورزی و دامپروری مگسال (زمگسا) با ۳۷۶میلیارد تومان، کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت (زکشت) با ۳۸۰میلیارد تومان، شیر و گوشت زاگرش شهرکرد (زشگزا) با ۴۰۱میلیارد تومان، کشاورزی و دامپروری بینالود نیشابور (زبینا) با ۴۰۸میلیارد تومان، کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان (زفجر) با ۴۴۳میلیارد تومان و کشت و صنعت دشت خرمدره (زدشت) با ۴۹۸میلیارد تومان.
فروش بالای ۵۰۰ میلیارد تومان
رده بالای ۵۰۰میلیارد تومان نیز در اختیار پنج شرکت بزرگ بازار قرار دارد. کشت و دامداری تلیسه نمونه (تلیسه) با ۵۱۱میلیارد تومان، کشت و دامداری قیام اصفهان (زقیام) با ۸۰۹میلیارد تومان، کشت و دامداری گلدشت نمونه اصفهان (زگلدشت) با ۸۱۸میلیارد تومان، کشت و دامداری شریفآباد (زشریف) با ۹۰۴میلیارد تومان و کشت و دامداری فکا (زفکا) با ۹۶۰میلیارد تومان.
این پنج شرکت در مجموع بیش از ۰۰۰۴میلیارد تومان فروش داشتند که معادل ۵۷درصد کل فروش صنعت است.
مقایسه ردهبندی مبلغ فروش با جدول میزان فروش نشان میدهد بخش عمده جابهجاییهایی که در رتبهبندی شرکتها رخ داده، ناشی از تفاوت نرخ فروش هر کیلو شیر است؛ نرخی که براساس ویژگیهایی همچون درصد چربی و پروتئین، بار میکروبی و هزینه حملونقل تعیین میشود و نه نرخ اسمی اعلامی خود شرکتها.
رشد بالای ۶۰ درصدی فروش در ۳ شرکت
مقایسه عملکرد این شرکتها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان میدهد در پنج ماهه نخست امسال نهتنها میزان تولید و تعداد فروش بلکه نرخ هر کیلو شیرخام نیز در اغلب شرکتها افزایش یافته و این رشد ترکیبی، مبلغ کل فروش را بهطور چشمگیری بالا برده است.
در بخش تغییر تولید، بیشترین رشد متعلق به کشت و دامداری قیام اصفهان (زقیام) و کشت و دامداری گلدشت نمونه اصفهان (زگلدشت) با ۱۴درصد و پس از آن کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت (زکشت) با ۱۲درصد رشد است.
شرکتهای زشگزا با ۷درصد، زفکا با ۸ درصد، زبینا و زپارس هر دو با ۴درصد و کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان (زفجر) با یک درصد در سطوح پایینتر رشد تولید قرار گرفتند.
در شاخص مقدار فروش، رتبههای برتر همان ترتیب تغییر تولید را تقریبا تکرار میکنند؛ زقیام و زگلدشت با ۱۴درصد، زکشت با ۱۳درصد و زشگزا با ۸درصد درصدر هستند اما عامل کلیدی جهش درآمدها، رشد نرخ فروش هر کیلو شیر بوده است. بیشترین افزایش نرخ مربوط به کشت و صنعت دشت خرمدره (زدشت) با ۵۲ درصد، پس از آن زبینا و زمگسا هر دو با ۴۸درصد، زفکا با ۴۶درصد، تلیسه نمونه (تلیسه) با ۴۶درصد، زشگزا با ۴۶درصد و اصفهان کشت (زکشت) با ۴۶ درصد ثبت شده است.
این رشد نرخ فروش مستقیم تحتتاثیر کیفیت چربی و پروتئین شیر، بار میکروبی و کرایه حمل بوده و منعکسکننده نرخهای عملیاتی واقعی است نه نرخ اسمی اعلامی شرکتها.
ترکیب این سه شاخص (تغییر تولید، تغییر فروش و تغییر نرخ) باعث شده رشد مبلغ کل فروش در برخی شرکتها به اوج برسد.
صدر جدول درصد رشد کل مبلغ فروش به زکشت با ۶۵درصد رشد تعلق دارد و پس از آن زقیام و زگلدشت هر دو با ۶۳درصد، زفکا با ۵۹ درصد، زشگزا با ۵۸درصد و زبینا با ۵۵درصد دیده میشوند.
شرکتهایی نظیر زمگسا (۵۱درصد)، زفجر (۴۷درصد) و زپارس (۳۸درصد) رشد کمتری داشتهاند که عمدتا ناشی از محدود بودن همزمان رشد تولید و فروش در کنار نرخهای متوسطتر است.
بهطور کلی آمار نشان میدهد حتی شرکتهایی با تولید نسبتا ثابت، در اثر رشد نرخ هر کیلو توانستهاند درآمدهای چشمگیری ثبت کنند و همین عامل مهمترین محرک جابهجایی رتبهها نسبت به سال قبل بوده است. در سوی دیگر، شرکتهایی که رشد تولید و فروش را با نرخهای بالاتر ترکیب کردهاند، جهشهای خارج از میانگین صنعت را تجربه کردهاند.
منبع: مهر