خیز مالزی برای جذب گردشگر از خاورمیانه

نادر نینوایی– مالزی در طول سال۲۰۲۴ افزایش قابلتوجهی در تعداد بازدیدکنندگان داشته و تقریبا از ۳۸میلیون گردشگر استقبال کرده است. این رقم از رکورد ۳۵میلیون بازدیدکننده پیش از همهگیری در سال۲۰۱۹ پیشی گرفته و افزایش قابلتوجهی نسبت به ۲۹میلیون ورود در سال۲۰۲۳ را نشان میدهد.
به موازات این رشد، هزینههای بازدیدکنندگان بهطور قابلتوجهی افزایش یافته و آمار موجود گواه افزایش ۲۰درصدی نسبت به سال۲۰۱۹ است. این روند صعودی نشاندهنده بهبود و توسعه بخش گردشگری مالزی است و جذابیت روزافزون آن را به عنوان یک مقصد سفر جهانی برجسته میکند.
این شتاب تا ماههای اولیه۲۰۲۵ ادامه یافت و ورود گردشگران در ماههای ژانویه و فوریه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۱درصد افزایش یافت و به ۷/۶میلیون بازدیدکننده رسید. چنین رشدی بر جذابیت پایدار مالزی برای مسافران بینالمللی تاکید دارد و نشاندهنده چشماندازهای مثبت مداوم برای صنایع سفر و مهماننوازی این کشور است.
برای صنعت گردشگری به طور کلی، این روندها حاکی از گسترش فرصتهاست. خطوط هوایی، هتلها، اپراتورهای تور و خدمات جانبی مرتبط با گردشگری مالزی احتمالا از افزایش تقاضا سود خواهند برد و پتانسیل توسعه بیشتر پیشنهادات متناسب با پایگاه گردشگری رو به رشد و متنوع را خواهند داشت. افزایش هزینههای گردشگری نشاندهنده افزایش سفرهای با ارزش بالاتر است که نشان میدهد محصولات گردشگری در حال تکامل مالزی میتواند مسافران ثروتمندتر و نکتهسنجتری را جذب کند ضمن آنکه گردشگری مالزی به دنبال بازارهای جدید است و خیز خود را برای جذب گردشگران خاورمیانهای برداشته است.
بازارهای منبع کلیدی و تمرکز استراتژیک جدید
از نظر تاریخی بیشتر بازدیدکنندگان مالزی از کشورهای همسایه و منطقهای به ویژه سنگاپور، چین، اندونزی، تایلند و برونئی میآمدند. در حالی که این بازارهای تثبیتشده همچنان به طرز قابلتوجهی در جریان گردشگری مالزی نقش دارند، هیات رسمی ترویج گردشگری مالزی به طور استراتژیک به سمت خاورمیانه گرایش پیدا کرده است تا پایگاه بازدیدکنندگان خود را متنوع کرده و رشد بیشتر را تحریک کند.
در ماه می ۲۰۲۵، مالزی یک ماموریت فروش فعال را با هدف قرار دادن عربستان سعودی آغاز کرد و بر دو قطب اصلی شهری جده و ریاض تمرکز داشت. این ابتکار بخشی از یک استراتژی گستردهتر برای تعمیق ارتباطات گردشگری با بازارهای خاورمیانه بود که پتانسیل رو به رشد سفرهای خارجی آنها و قرابتهای فرهنگی و مذهبی مالزی با منطقه را به رسمیت میشناخت. این تمرکز بر خاورمیانه با فعالیتهایی که پیش از این در آوریل۲۰۲۵ صورت گرفت، تکمیل شد. مالزی گوشههایی از میراث فرهنگی و سنتهای غذایی و آشپزی خود را در برخی کشورهای خاورمیانه مانند اماراتمتحده عربی و عربستان سعودی به نمایش گذاشت. این تلاشها همزمان با راهاندازی هفته فرهنگی مالزی در خاورمیانه بود، کمپینی که برای افزایش آگاهی از پیشنهادات فرهنگی غنی و متنوع مالزی در بین مخاطبان خاورمیانه طراحی شده بود.
علاوهبر تبلیغ مستقیم، گردشگری مالزی همچنین در رویدادهای برجسته مسافرتی بینالمللی مانند بازار مسافرتی عربی که در آوریل۲۰۲۵ در مرکز تجارت جهانی دوبی در دوبی برگزار شد، شرکت کرد. مشارکت در چنین مجامع معتبری در ایجاد روابط با ذینفعان تجارت مسافرتی منطقهای، افزایش دیده شدن مالزی و تقویت موقعیت این کشور به عنوان یک مقصد گردشگری مطلوب نقش مهمی داشت.
راهاندازی کمپین و گسترش روابط بینالمللی
گردشگری مالزی با راهاندازی کمپین «بازدید از مالزی۲۰۲۶» در استانبول ترکیه، توسعه روابط بینالمللی خود را بیشتر کرد. این رویداد، قصد مالزی برای توسعه بازارهای گستردهتر اروپایی و اوراسیا را با بهرهگیری از موقعیت جغرافیایی و فرهنگی استراتژیک ترکیه که اروپا و آسیا را به هم متصل میکند، برجسته کرد.
زمانبندی این کمپین با تحولات دیپلماتیک قابل توجه بین عربستان سعودی و ترکیه همسو بود. پس از سالها دوری، روابط بین دو کشور به سمت تعامل گرمتر در حال تغییر بود. این امر با یک اجلاس آنلاین پر سروصدا که در ماه می ۲۰۲۵ با حضور رجب طیب اردوغان رییسجمهور ترکیه، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، احمد الشرع رییسجمهور جمهوری عربی سوریه و دونالد ترامپ رییسجمهور ایالاتمتحده برگزار شد، نشان داده شد. چنین تعاملات دیپلماتیکی احتمالا مشارکتهای اقتصادی و گردشگری قویتری را در منطقه تسهیل میکند.
ترویج گردشگری منطقهای
در راستای توسعه گردشگری محلی سازمان گردشگری مالزی با همکاری انجمن گردشگری سانداکان، بروشور مسافرتی جدیدی با عنوان «راهنمای سانداکان» تهیه کرد. این کتابچه راهنمای آنلاین با هدف برجسته کردن جاذبههای منحصربهفرد سانداکان، شهری واقع در ساحل شمال شرقی جزیره بورنئو تهیه شده است. این راهنما بر مناظر متنوع سانداکان، پوشش گیاهی و جانوری غنی، تجربیات فرهنگی و غذاهای لذیذ تاکید داشت و این شهر را به عنوان مقصدی نوظهور برای ماجراجویی و بومگردی معرفی میکرد. این کمپین بخشی از تلاشهای گستردهتر مالزی برای ترویج مقاصد کمتر شناختهشده، توزیع یکنواختتر مزایای گردشگری در سراسر کشور و کاهش فشار بر نقاط مهم سنتیتر بود. خیرالفردوس اکبرخان، معاون وزیر گردشگری، هنر و فرهنگ مالزی این راهنما را راهاندازی و سانداکان را به عنوان یک مقصد ایدهآل برای تعطیلات توصیف کرد. او همچنین به ظرفیتهای حیاتوحش این شهر مانند فرصتهایی برای مشاهده اورانگوتانهای وحشی و خرسهای آفتاب بورنئویی که خرس آفتاب بورنئویی نماد سال ۲۰۲۶ «بازدید از مالزی» است، اشاره کرد. معاون وزیر گردشگری مالزی به ترکیبی از ماجراجویی، غذاهای محلی و غذاهای دریایی تازه به عنوان دلایلی قانعکننده برای بازدید از محیط طبیعی و فرهنگی صباح نیز اشاره داشت.
صنعت سفر گستردهتر و ملاحظات اقتصادی
رشد گردشگری مالزی منعکسکننده روندهای گستردهتر سفر جهانی است که در آن کشورهایی که به طور فعال بازارهای مبدا را متنوع میکنند و بر ارتباطات فرهنگی تاکید دارند، شاهد بهبود و گسترش روابط گردشگری پس از همهگیری هستند. تمرکز مالزی بر بازارهای خاورمیانه، اهمیت فزاینده مناطق نوظهور گردشگری برونمرزی را در شکلدهی به جریانهای گردشگری جهانی نشان میدهد. ابتکارات گردشگری مالزی همچنین بر نقش دیپلماسی فرهنگی و گردشگری آشپزی در بازاریابی مقصد تاکید دارد. نمایش میراث و غذاها به مسافران جهانی که به دنبال تجربیات اصیل و همهجانبه هستند، گواه تمرکز مالزی بر گردشگری خوراک و نگاه مدرن به صنعت توریسم است. از منظر اقتصادی هم افزایش هزینههای بازدیدکنندگان- که در سال ۲۰۲۴ حدود ۳۸میلیارد دلار تخمین زده میشود- سهم قابل توجه گردشگری را در اقتصاد ملی مالزی برجسته کرد. با افزایش مداوم ورود گردشگران و هزینههای آنها، بخشهای مرتبط مانند مهماننوازی، خردهفروشی، حملونقل و سرگرمی به طور قابلتوجهی سود خواهند برد.
رشد و ارتقای پایدار مقاصد ثانویه مانند سانداکان، رویکرد استراتژیک مالزی به توسعه پایدار گردشگری را بیشتر نشان میدهد. این کشور با تشویق بازدیدهایی فراتر از مراکز شهری اصلی قصد دارد ضمن حفظ داراییهای زیستمحیطی و فرهنگی، فرصتهای اقتصادی را در مناطق روستایی و کمتر توسعهیافته تحریک کند.