10 - 05 - 2022
خوشبینی به فرصتسوزی تبدیل نشود
گروه حملونقل – در حالی رییس سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است که جمعبندی مذاکرات هستهای هر چه باشد، میتوانیم با استفاده از ظرفیتهای داخلی، در جهت منافع مردم و کشور برنامهریزی کنیم. وی در حالی نسبت به وضعیت هوانوردی کشور در دوران پساتحریم اظهار خوشبینی میکند که عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد دولت برای جلوگیری از مواجهه با مشکلات ناشی از شک احتمالی حذف تحریمها، باید برنامه مشخصی داشته باشد در غیر این صورت دوران پساتحریم با زمان فعلی تفاوتی نخواهد داشت.
علیرضا جهانگیریان با ابراز خوشبینی نسبت به وضعیت هوانوردی ایران در دوران پساتحریم اظهار کرد: در حوزه هوانوردی با تکیه بر دانش و تجربهای که طی بیش از ۳۰ سال به دست آمده و با توجه به تحرکی که از نظر آموزش نیروی انسانی در سطح دانشگاهها و مراکز آموزشی ایجاد شده، به وضعیت هوانوردی کشور در دوران پساتحریم خوشبین هستم.
وی با اشاره به نزدیک شدن به روزهای پایانی مذاکرات هستهای ایران با قدرتهای جهانی به تیننیوز افزود: جمعبندی این مذاکرات هر چه باشد، میتوانیم با استفاده از ظرفیتهای داخلی، در جهت منافع مردم و کشور برنامهریزی کنیم.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اولین نشست هماندیشی راهکارهای توسعه صنعت حملونقل هوایی که روز هفتم تیر در سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد، گفت: یکی از اهداف برگزاری این جلسه این بود که همه ذینفعان صنعت هوانوردی را دور هم جمع کنیم و همه توان و ظرفیتهای داخلی را برای ورود به افق جدید در یک جبهه و در کنار هم قرار دهیم.
وی در خصوص تاثیر تفاهم هستهای لوزان بر صنعت هوانوردی کشور گفت: اگرچه توافق صورتگرفته مقطعی بود اما باعث تغییر فضا شد و با این تفاهم، بخشی از موانعی که بر سر راه انتقال بعضی از قطعات وجود داشت، برطرف شد این در حالی است که مشکل تامین هواپیما کماکان به شکل سابق وجود دارد.
از سوی دیگر علی نعمت چهاردولی با اشاره به آمادگی حملونقل ایران برای حضور در شرایط احتمالی پساتحریم اظهار داشت: با وجود همت دولت و همیاری مجلس شورای اسلامی برای اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی در جهت توسعه حملونقل ریلی طی دو سال اخیر اما همچنان قریب به ۹۲ درصد بار حملونقل کشور روی دوش حملونقل جادهای است.
وی با بیان اینکه مذاکرات ایران و ۱+۵ تنها در صورت حفظ عزت مردم و منافع ملی به نتیجه مورد نظر میرسد، افزود: دولت برای جلوگیری از مواجهه با مشکلات ناشی از شک احتمالی حذف تحریمها باید برنامه مشخصی داشته باشد و در غیر این صورت دوران پسا تحریم با زمان فعلی تفاوتی نخواهد داشت.
نماینده مردم ملایر در پاسخ به این سوال که آیا دولت برنامه ویژهای برای رسیدگی به حملونقل جاده در خصوص توزیع منابع، نوسازی ناوگان، تکمیل پروژههای نیمهتمام و ورود به عرصه ترانزیت بینالمللی دارد یا خیر؟ گفت: تاکنون این سوالات، دو بار از محمد باقر نوبخت (معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی) پرسش شده است و پاسخ آنها مثبت بوده اما تا کنون شفاف و واضح اعلام نشده است.این عضو کمیسیون عمران مجلس با توجه به وجود بیش از سه هزار و ۵۰۰ پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور تاکید کرد: سهم عظیمی از این پروژهها را حملونقل جادهای و ریلی تشکیل میدهند بنابراین در صورت دستیابی به مذاکرات مطلوب و بازگشت مطالبات و داراییهای بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر باید ظرفیت بسیار عظیمی در حملونقل ایجاد شود.
چهاردولی با اشاره کامیونهایی با بیش از ۴۰ سال سن در ناوگان جادهای کشور تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از رانندگان توان نوسازی کامیون خود یا پرداخت اقساط خودروی نو را ندارند و این قشر در انتظار ایجاد فرصتی برای تسهیل شرایط نوسازی ناوگان هستند.
عضو هیاترییسه کمیسیون عمران مجلس در پایان با اشاره به سایر شقوق حملونقل خاطرنشان کرد: برای مشارکت و پذیرش ناوگان هوایی سایر کشورها ما نیازمند به روز رسانی فرودگاهها و نوسازی ناوگان کهنه و قدیمی خود هستیم و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و صرفه اقتصادی ریل نسبت به جاده، توسعه ریل باید با سرعت بیشتری پیگیری شود. همچنین طبق برنامه ششم توسعه حملونقل دریایی نیاز به رونق جدی دارد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد