خودروسازی زیر ضرب دولت
یکم– این روزها مدیران و سهامداران عمده ایرانخودرو از هر سو زیر ضرب قرار گرفته و یورشهای پیدرپی را تحمل میکنند. به طور مثال میشود بگویید تازهترین یورش به این کارخانه تازه خصوصیشده از سوی چه کسی است؟ بله. محمد صادق مفتح در واکنش به نامه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خطاب به وزیر صمت برای تعیینتکلیف قیمت محصولات ایرانخودرو تاکید کرد: سقف مجاز افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو ۱۵درصد است و اگر بیش از این رقم افزایش اتفاق افتاده باشد غیرقانونی است و وزارت صنعت برخورد لازم را انجام خواهد داد.
دوم– درباره این حرف معاون وزیر، کارشناسان چه پرسشی دارند؟ پرسشهای پرشماری درباره این حرف عجیب معاون وزیر قابل طرح است. بهطور مثال و در نخستین پرسش میتوان گفت آیا این معاون میتواند برای کالایی که با سرمایه و زحمت گروه دیگری از سرمایهگذاران انجام میشود، قیمت تعیین کند؟ آیا وی برای یخچال و تلویزیون و شیر و ماست و پنیر و… نیز مس و فولاد قیمت تعیین میکند؟ اگر
قیمتگذاری میکند چرا و اگر قیمتگذاری نمیکند چرا؟ آیا دیواری از دیوار خودروسازان کوتاهتر دیده نمیشود.
سوم– پرسش دیگر چیست؟ پرسش بعدی درباره عدد ۱۵درصدی است که معاون وزیر میگوید باید این رقم افزایش داشته باشد؟ کارشناسان میگویند این عدد را کدام مدیر یا کدام نهاد اقتصادی تعیین کرده است و مبنای قیمتگذاری چیست؟ در برابر نرخ تورم صنعت که همین تازگیها ۳۱درصد شده است چرا باید قیمت افزایش ۱۵درصدی باشد؟ در برابر نرخ تورم عمومی ۳۵درصدی چرا باید خودروسازان مکلف شوند ۱۵درصد افزایش قیمت داشته باشند؟
چهارم– پرسش آخر اینکه این کارها آیا سرمایه را فراری نمیدهید؟