24 - 05 - 2021
خودروسازی با فرمول نمیچرخد
مدیرکل صنایع حملونقل وزارت صمت، با انتقاد از افزایش هشت درصدی قیمت محصولات خودروسازان گفت: شرکتهای خودروساز و قطعهسازی با فرمول نمیچرخند، بلکه با کار و عملیات و درگیری و افزایش هزینههای روزانه تولید میچرخند.
سهیل معمارباشی با انتقاد از افزایش هشت درصدی قیمت محصولات خودروسازان گفت: شرکتهای خودروساز و قطعهسازی با فرمول نمیچرخند بلکه با کار و عملیات و درگیری و افزایش هزینههای روزانه تولید میچرخند.وی افزود: صدای چوب فرمول معیوب شورای رقابت در صنعت خودرو و قطعهسازی ما بلند شده اما متاسفانه برخی این صدا را نمیشوند.
وی با اشاره به تعلل دوماهه شورای رقابت در ابلاغ افزایش هشت درصدی گفت: این عدد به هیچ عنوان متناسب با افزایش هزینههایی که شرکتهای خودروساز متحمل شدهاند نیست، ضمن اینکه این افزایش قیمت متعلق به سال گذشته و خودروهایی است که ایرانخودرو فروخته و به مشتریان تحویل داده است.
به گزارش ایلنا، معمارباشی با بیان اینکه در انتقاد به سیستم قیمتگذاری و فرمول شورای رقابت مباحث کارشناسی زیادی داشتهایم اما متاسفانه نمیپذیرند و بر قیمتگذاری با این فرمول اصرار دارند، تصریح کرد: پروژههای توسعه محصول و ارتقای کیفی محصولات و پروژههای انطباق با استاندارد، درگیر مساله اقتصادی بودن کسبوکار خودروساز و قطعهساز است. اگر این موضوع اصلاح نشود متاسفانه روزبهروز صنعت خودرو پسرفت خواهد داشت.وی افزود: متاسفانه هیچ توجهی به این موضوع مهم نمیشود، اینکه چرا شورا با یک تصمیم، صنعتی که بیش از ۴۰ صنعت دیگر را در زنجیره ارزش دارد، ۱۶ درصد ارزشافزوده صنعت و دو درصد ارزشافزوده کشور را تشکیل میدهد، تهدید میکند.
مدیرکل صنایع حملونقل نیرومحرکه تاکید کرد: میتوانستیم به اقتصاد ملی کمک کنیم و باعث افزایش ارزشافزوده کشور در بخش صنعت خودرو و رشد و توسعه بیشتر این بخش شویم.
وی ادامه داد: وقتی خودروی تولیدشده را با ۷۰ تا ۸۰ درصد قیمت مواد اولیه قیمتگذاری میکنید، زیان هنگفتی را به اقتصاد و صنعت کشور تحمیل میکنید. این فرمول نه تنها صنعت خودرو را گرفتار کرده بلکه ارزشافزوده کل کشور را دچار زیان و کاهش کرده است.
معمارباشی با اشاره به مذاکرات هفته گذشته با کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هرچند که انتظار بود با توجه به اینکه کمیسیون صنایع مجلس، کمیسیونی تخصصی و آشنا به مباحث است، اظهارنظرها نیز کارشناسی و مسوولانه باشد، متاسفانه اخبار و دیدگاههایی منتشر میشود که سازگار با شرایط صنعت خودرو و زنجیره تامین نیست.
وی از تشکیل کمیته ویژه با دستور رییس کمیسیون صنایع مجلس خبر داد و گفت: امیدواریم این کمیسیون تخصصی به داد صنعت خودرو برسد، به کمک ما بیاید تا خودروسازی را از این چرخه معیوب و دور باطلی که گرفتار شده خارج کنیم.
معمارباشی تاکید کرد: وقتی صنعتی زیانده میشود مطمئنا فعالیتهای تحقیق و توسعه و فعالیتهای ارتقای محصولات و توسعهای متوقف میشود؛ هرچند خودروسازان در یکی دو سال اخیر از جان و دل مایه گذاشته و در این شرایط رشد تولید را محقق کردهاند، اما اگر قرار باشد این روند ادامه یابد اتفاقات ناخوشایندی در انتظار این صنعت خواهد بود.
وی با بیان اینکه مطالبات قطعهسازان از صنعت خودرو به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده که عدد بسیار سنگینی است، تصریح کرد: مطمئنا قطعهسازان هم امکان ادامه حیات با شرایط فعلی را نخواهند داشت.
معمارباشی در ادامه گفت: همه اهداف توسعهای در تولید، کیفیت و توسعه محصول وابستگی مستقیمی به تصمیمگیری درباره فرمول شورای رقابت دارد، آیا شورای رقابت به عنوان متولی همین روند را ادامه دهد و صنعت خودرو را زمینگیر کند و یا اینکه با تصمیم شجاعانه مجلس بر زیان صنعت خودرو و قطعهسازی کشور نقطه پایانی گذاشته شود.
وی در پایان گفت: امیدواریم مجلس بتواند تصمیم منطقی و معقول متناسب با شرایط بگیرد؛ خودروسازان به دنبال افزایش سود نیستند بلکه میخواهند محصولات را با قیمت تمامشده بفروشند، این موضوع از صنعت خودرو دریغ شده و دود آن در چشم خودروسازی و ۴۰ صنعت مرتبط در زنجیره تامین خواهد رفت.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد