13 - 06 - 2023
خودروسازان آلمانی پرچمدار بدعهدی شدند
براساس مطالعات یک موسسه تحقیقاتی بازارهای بینالمللی با در نظر گرفتن قیمت میانگین جهانی هر دستگاه خودرو سواری، از سال جاری تا ۲۰۲۷ بهطور سالانه برای هر هزار دلار، سهصدم، قیمت خودرو افزایش مییابد.
به تازگی یک موسسه تحقیقاتی تحلیل داده به بررسی وضعیت بازار خودرو طی یک بازه دهساله پرداخته است. براساس گزارش این موسسه روند رشد قیمت خودرو از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۲۱ افزایش قابل توجهی داشته است، اما کمبود تراشه، محدودیت منابع مواد اولیه و همهگیری کرونا در زمان مذکور منجر به کاهش تولید و افزایش قیمت در بازارهای جهانی شد. طی دو سال گذشته وضعیت قیمت خودرو در بازارهای جهانی مسیر آهسته نزول را در پیش گرفته است، چراکه در دوران پساکرونا زنجیره تامین جهانی با بهبود شرایط توانست میزان تولید خودرو را افزایش دهد.
براساس مطالعات انجامشده در بازارهای بینالمللی با در نظر گرفتن قیمت میانگین جهانی هر دستگاه خودرو سواری، از سال جاری تا سال ۲۰۲۷ بهطور سالانه سهصدم هزار دلار قیمت خودرو افزایش خواهد یافت. البته این افزایش قیمت به صورت مداوم رخ نمیدهد، چراکه وضعیت قیمت خودرو در بازارهای جهانی روند افتوخیز را دنبال میکند. این پیشبینی براساس اطلاعات تولید و فروش خودروهای سواری، خودروهای کوچک، خودروهای متوسط، خودروهای اس یو وی، خودروهای اسپورت و ونها انجام شده است. بنابراین وضعیت رشد قیمت خودروهای سنگین در این پیشبینی قرار ندارد. گفتنی است که جبر افزایش قیمت ناشی از تورم جهانی به زنجیره تامین خودروسازان در این پیشبینی لحاظ شده است.
باید اشاره داشت که این پیشبینی شامل خودروهای مستعمل نمیشود، چراکه ارتقای استاندارد آلایندگی به یورو۷ زمینه افزایش قیمت خودروها را در بازار جهانی فراهم کرده است. باتوجه به اینکه مساله کمبود جهانی نیمهرساناها یا «تراشهها» در صنایع خودروسازی بهبود نیافته، اکثر خودروسازان در دنیا با «تعهد معوق» ناشی از کمبود مذکور مواجه هستند. خودروسازان آلمانی پرچمدار تعهد معوق به مشتریان طی دو سال اخیر هستند. گفتنی است که بهطور متوسط هر خودروی جدید ۱۵۰۰ عدد نیمهرسانا دارد، بنابراین نمیتوان انتظار داشت که امسال رشد تولید خودرو در جهان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد