9 - 05 - 2017
خلف وعده آخوندی یا کوتاهی بنیاد مستضعفان
اشکان نظامآبادی- «خلف وعده آخوندی در مورد افتتاح ترمینال سلام» به یکی از تکراریترین تیترهای خبرگزاریهای وابسته به اصولگرایان تبدیل شده؛ وعدهای که آخوندی در آغاز این پروژه اعلام کرد، حالا با توقف عملیات اجرایی دوباره به دستاویزی برای بهرهبرداریهای انتخاباتی رسانههای منتقد دولت تبدیل شده است. این ترمینال که قرار بود در تابستان ۹۵ افتتاح شود به دلیل عدم تامین مالی تاکنون به بهرهبرداری نرسیده است. به گفته مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی «عدم رسیدگی بنیاد مستضعفان» دلیل توقف پروژه است. با این حال آنچه رسانههای اصولگرا به عنوان «تقصیر دولت» در افتتاح نشدن ترمینال سلام اعلام میکنند چیست؟ آیا میتوان تمام تقصیر را به گردن دولت انداخت یا خیر؟
با وجود اینکه از زمان ورود بنیاد مستضعفان به پروژه تنها سه درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده، تیغ انتقاد این دست رسانهها همچنان دولت را نشانه رفته و کاهش پیشرفت فیزیکی را «خلف وعده وزیر» میدانند. حال آنکه این رسانهها هیچ وقت خواستار پاسخگویی بنیاد مستضعفان در مورد سهم خود از عدم پیشرفت پروژه نیستند. بنیاد مستضعفان پیش از این در مورد حوادث دلخراشی مانند پلاسکو هم حاضر به پاسخگویی برای راضی نگهداشتن افکار عمومی نشده بود بنابراین انتظار نمیرود در مورد عدم پیشرفت فیزیکی ترمینال سلام پاسخی به افکار عمومی ارائه شود. با این وجود سوال اساسی از رسانههای منتقد دولت این است که آیا متوجه کوتاهی بنیاد مستضعفان در این پروژه هستند یا تنها به دنبال مقاصد انتخاباتی در تخریب دولت میگردند؟
به گزارش «جهانصنعت»، احداث ترمینال مسافربری سلام در فرودگاه امامخمینی از ابتدای سال ۹۴ کلید خورد. بنیاد مستضعفان به عنوان مجری این پروژه، عملیات اجرایی این ترمینال را از همان زمان آغاز کرد. عباس آخوندی، وزیر راه شهرسازی گفته بود: شرکت ملی ساختمان به عنوان زیرمجموعه بنیاد مستضعفان این پروژه را اجرا میکند و تلاش میکنیم تا ۱۴ ماه آینده ترمینال سلام در عید فطر سال ۹۵ افتتاح شود. از سوی دیگر مقرر شد تسهیلات ساخت این ترمینال با ضمانت وزارت راه و شهرسازی، از محل صندوق توسعه ملی در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گیرد.
بنیاد مستضعفان تنها ۳ درصد پیشرفت حاصل کرد!
مشکل اما از همینجا شروع میشود؛ خبرگزاریهای اصولگرایان دلیل توقف پروژه را کوتاهی دولت اعلام میکنند اما روز گذشته مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امامخمینی در گفت وگو با ایلنا بنیاد مستضعفان را مسوول تاخیر در تکمیل ترمینال سلام اعلام کرده است. محمود نویدی میگوید: پس از ورود بنیاد به پروژه تنها سه درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده است.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امامخمینی با بیان اینکه بنیاد مستضعفان طبق قرارداد منعقد شده باید در یک سال ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در پروژه ترمینال سلام هزینه کند، گفته است: پیشرفت فیزیکی این پروژه پس از ورود بنیاد تاکنون سه درصد بوده و این شرکت بابت هر روز تاخیر بهره گرانی باید بپردازد.
محمود نویدی با اشاره به شروع ساخت ترمینال سلام از سال ۹۴ میگوید: دورهای که زمان افتتاح ترمینال سلام اعلام شد، دولت برای این پروژه تامین اعتبار میکرد و وضعیت مالی دولت هم مطلوب بوده و از اردیبهشت سال ۹۴ تا بهمنماه همان سال پیشرفت فیزیکی این پروژه قابل توجه بود.
به اعتقاد وی مشکل از جایی شروع میشود که بنیاد مستضعفان وارد ساخت این پروژه میشود. او در اینباره میگوید: پس از این دوره در زمینه تامین منابع با مشکل مواجه شدیم و به سراغ منابع غیر دولتی رفتیم. با چند شرکت وارد مذاکره شدیم که یکی از آنها بنیاد مستضعفان بود. البته با شرکتهای متعلق به بخشخصوصی هم مذاکراتی داشتیم اما در نهایت با بنیاد مستضعفان به عنوان تامینکننده منابع مالی، قرارداد BLT منعقد شد.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امامخمینی میگوید: پس از انعقاد این قرارداد، از اسفندماه سال گذشته کارگاههای پروژه ترمینال دوباره فعال شدند، البته کارگاه با مسایل فنی و حقوقی مواجه بود که امروز این مشکلات رفع شده و کارگاهها فعال شدهاند و بنیاد هم بخشی از منابع را وارد پروژه کرده اما باید منابع بیشتری را به پروژه تزریق کند.
نویدی ادامه میدهد: طبق قرارداد بنیاد مستضعفان باید ۵۰۰ میلیارد تومان منابع به این پروژه تزریق کند و موضوع اصلی خرید تجهیزات است که بخشی از این آنها در پروسه خرید است. در حال حاضر بنیاد مستضعفان حدود ۱۰ درصد از این منابع را صورت وضعیت کرده اما باید به این پروسه شتاب بخشد.
او تاکید میکند: هر چند شکل قرارداد تامین منبع تغییر کرده اما امیدواریم در زمانبندی اعلام شده، پروژه تکمیل شود. مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امامخمینی(ره) با بیان اینکه با بنیاد مستضعفان قرارداد یکساله برای تامین منابع منعقد کردهایم، میگوید: چند ماهی از این قرارداد طی شده است و بنیاد باید بهره زیادی بابت این منابع بپردازد. بنابراین هر روز تاخیر به ضرر بنیاد مستضعفان است. به نفع خود بنیاد است که این پروژه را در موعد مقرر تحویل دهد چراکه این اعتبارات را با بهره زیادی در این پروژه هزینه میکند.
نویدی میگوید: هر تاخیری که در این پروژه به وجود بیاید برعهده بنیاد مستضعفان است. بنیاد طبق قرارداد باید در مدت زمان یک سال، تامین منابع کند و ما هم هشت ساله برگشت سرمایه به بنیاد خواهیم داشت. آقایان هر روز که در این پروژه تاخیر داشته باشند از زمان قراردادشان کاهش مییابد و تاخیر در پروژه منجر به افزایش هزینهها میشود.
عدم وجود بند جریمه در قرارداد بنیاد
او با بیان اینکه در قرارداد بین بنیاد و وزارت راهوشهرسازی موضوعی با عنوان بند جریمه وجود ندارد، اظهار داشت: اما ماهیت قرارداد بهطوری است که تاخیر به زیان بنیاد تمام میشود. بنیاد مستضعفان اگر امروز برای هزینههای انجام شده صورت وضعیت کند از همین امروز بهره هزینه را دریافت میکند و اگر اعتبارات با تاخیر تزریق شود، بهره را هم با تاخیر دریافت خواهد.
نویدی تاکید میکند: از زمانی که بنیاد مستضعفان وارد این پروژه شده است، ترمینال سلام پیشرفت فیزیکی حدود سه درصدی داشته و بهطور کلی پیشرفت فیزیکی این پروژه امروز حدود ۴۵ درصد است که اگر خرید تجهیزات در موعد مقرر از سوی بنیاد انجام شود میتوان امیدوار بود، ترمینال سلام در موعد مقرر به افتتاح رسد.
با این وجود خبرگزاریهای وابسته به اصولگرایان که سابقه مخالفت با نوسازی ناوگان هوایی کشور را نیز در کارنامه دارند، بار دیگر بدون در نظر گرفتن واقعیات سعی میکنند از این رویداد هم بهرهبرداری انتخاباتی کنند. در گزارش یکی از این خبرگزاریها آمده است: «در حالی که قرار بود ترمینال سلام در تابستان ۹۵ تکمیل شود و به افزایش ظرفیت فرودگاه امامخمینی(ره) بینجامد، خلف وعده آخوندی در تکمیل این ترمینال موجب شد تکمیل این ترمینال زیارتی و افزایش ظرفیت فرودگاه امام در این دولت محقق نشود» حال آنکه باید از این رسانه سوال کرد که زمان پاسخگویی بنیاد مستضعفان به عنوان تامینکننده این پروژه چه زمانی فرا میرسد؟
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد