شناسه خبر : 36749
22 - 02 - 2020
22 - 02 - 2020
خلفوعده تایرسازان در تامین نیاز خودروسازها
تسنیم- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: هر چند تولیدکنندگان تایر حق دارند مطالبات خود را پیگیری کنند، اما میزان نقدینگی در بخش تولید نیز کاهش یافته است و در شرایط فعلی باید طوری حرکت کنیم که مانعی برای تولید پیش نیاید.
صنعت تایر به عنوان یکی از اعضای زنجیره تامین صنعت خودرو از جمله صنایعی بوده که با وجود همه مشکلات همچنان قادر به دریافت ارز نیمایی بوده و توانسته مواد اولیه مورد نیاز خود را با ارز ارزانتری نسبت به سایر صنایع تامین کند اما با این حال این روزها حاشیههای این صنعت به شدت افزایش یافته است.
این روند از جایی شروع شد که اختلاف قیمت تایر پراید با بازار به بیش از دو برابر و پژو ۴۰۵ و سمند نیز به حدود یک و نیم برابر رسید و مانند همیشه واسطهگری و دلالی در این بازار رونق گرفت.تولیدکنندگان تایر این روند را کمبود تولید به دلیل مواد اولیه عنوان کردند، این در حالی است که پیش از این فعالان صنعت تایر طی مذاکراتی با وزیر صنعت خواستار ممنوعیت واردات تایر با هدف حمایت از تولید شده و عنوان کردند که این صنعت قادر به تامین نیاز بازار و همچنین خودروسازان خواهد بود.حال با گذشت بیش از یک سال و نیم از زمان ممنوعیت واردات تایر سواری (۳۱ تیرماه ۹۷) تایرسازان نه تنها نسبت به افزایش تیراژ تولید خود اقدام نکردهاند بلکه حالا با حرکت بازار این محصول به سمت انحصاری شدن، نسبت به محدود کردن عرضه به خودروسازان اقدام کرده و با در اختیار قرار ندادن تایرهای مورد نیاز خودروسازان به بهانه پرداخت مطالبات قبلی، چالشی جدی برای خودروسازان ایجاد کردهاند.تایرسازان در حالی از نبود نقدینگی در چرخه تولید خود گلایهمند هستند که همزمان با ممنوعیت واردات تایر سواری، بر این موضوع تاکید داشتند که هماکنون با ۸۰ درصد ظرفیت خود مشغول فعالیت بوده و با ممنوعیت واردات به طور قطع ظرفیت افزایش یافته و هیچ مشکلی در تامین تایر خودروسازان و همچنین نیاز بازار به وجود نخواهد آمد.یک سال از ممنوعیت واردات تایر نگذشته بود که انجمن واردکنندگان تایر هشدارهای لازم مبنی بر کمبود تایر در بازار را اعلام و تاکید کرد که نیاز بازار و همچنین خودروسازان تاکنون از موجودی انبار تامین شده و به طور قطع تایرسازان توان تامین این حجم از نیاز را ندارند.حال با گذشت این مدت زمان، تعدادی از تایرسازان بزرگ عنوان میکنند که تا زمان دریافت مطالبات قبلی خود از خودروسازان، محصول جدیدی به خودروسازان ارائه نخواهند کرد، این در حالی است که هماکنون خودروسازان بزرگ کشور هرکدام با ثبت رکورد تولید روزانه بیش از دو هزار دستگاه خودرو در تلاش برای انجام تعهدات باقی مانده و افزایش عرضه با هدف بازگشت آرامش به بازار هستند و روند موجود، امکان کاهش تولید خودرو در ماههای پایانی سال و افزایش التهابات بازار را افزایش میدهد.فریدون احمدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: بزرگترین عامل فساد ارز دولتی است که تولیدکنندگان دریافت میکنند. ارز با نرخ دولتی نباید به تایرسازان و تولیدکنندگان ارائه شود به این علت که این عامل خود سبب ایجاد رانت و فساد در این صنعت و بازار تایر شده است.وی در ادامه ضمن اشاره به عدم رقابتی بودن بازار تایر ایران گفت: اگر بازار رقابتی باشد، بدون شک چنین مشکلاتی نخواهیم داشت. هر چند تولیدکنندگان تایر حق دارند مطالبات خود را پیگیری کنند اما میزان نقدینگی در بخش تولید نیز کاهش یافته است و در شرایط فعلی باید طوری حرکت کنیم که مانعی برای تولید پیش نیاید.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد