13 - 02 - 2020
خط و نشان صوری
گروه صنعت- رشد قیمتی برخی از انواع تایر در بازار در روزهای پایانی سال واکنش مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت را بهدنبال داشت به گونهای که یکی از مسوولان این وزارتخانه، تولیدکنندگان این حوزه را تهدید کرد که اگر ظرف سه ماه آینده، قیمت حاشیه بازار و مصوب تایر، به یکدیگر نزدیک نشوند در تخصیص ارز به آنها بازنگری میشود. در حالی روی تهدید وزارتخانه در زمینه کمبود تایر متوجه تولیدکننده است که فعالان این بخش معتقدند در زمینه تایرهای خودروهای سواری که در حال حاضر با کمبود در بازار مواجه هستند، افزایش تولید ۲۰درصدی داشتهاند و این کاهش متاثر از تولیدکنندگان نیست و باید مسوولان بر بازار عرضه نظارت داشته باشند. در این میان برخی کارشناسان معتقدند با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و انتظار افزایش طبیعی تقاضا برای تایر باید مسوولان با استفاده از تجارب سالهای گذشته زودتر به عرصه نظارت بر بازار تایر وارد میشدند و با اخذ راهکارهای متعدد از پیشامد فعلی جلوگیری میکردند. البته چنین تهدیدی بیش از آنکه جنبه عملی داشته باشد جنبه نمایشی دارد زیرا مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت فرصتی سه ماهه به تولیدکننده برای ایجاد ثبات در بازار دادهاند که طبیعی است تا سه ماه آینده تب افزایش خرید پایان سال فروکش خواهد کرد و بدینترتیب نیز بازار به تعادل خواهد رسید.
شفافسازی، راهکار اصلی کاهش قیمت
رسول جمشیدی، مجری طرح توزیع سیستمی تایر سنگین در خصوص علل کمبود تایر سنگین در بازار که به افزایش قیمت این محصول در بازار منتج شده گفت: از چند هفته گذشته در زمینه برخی از سایزهای تایر کمبودی در بازار بهوجود آمده که به افزایش قیمت این محصولات منتج شده است.
وی افزود: سالانه به طور متوسط، نزدیک به ۹۵۰ هزار حلقه تایر وانتی (رینگ ۱۶ تا ۲۰) در داخل کشور تولید میشود اما در ۱۰ ماهه سال جاری، تنها تولید هفت هزار حلقه تایر در داخل کشور در سامانه جامع تجارت به ثبت رسیده است. در واقع همین کاهش تولید سبب شده امکان صدور حواله کافی برای تامین نیاز بازار، توسط سامانههای توزیع تایر مقدور نباشد.
جمشیدی معتقد است راهاندازی سامانهای برای توزیع سیستمی در بخش تایر سنگین، موجب شفافسازی زنجیره و کاهش قیمت شده اما در بخش کامیونتی و نیسانی و همچنین تایر سواری، به دلیل مقاومت برخی تولیدکنندگان در زمینه ثبت اطلاعات تولید و توزیع در سامانه همچنان فروش تایر با قیمتی بیش از نرخ مصوب در بازار وجود دارد.
کاهش واردات تایر به افزایش قیمت منتج شد
محمدرضا کلامی، مدیرکل دفتر تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص علل کمبود در بازار تایر و افزایش قیمت به وجود آمده در بازار نسبت به قیمت مصوب کارخانه گفت: بهطور متوسط سالانه در کشور برای حدود ۲۴ تا ۲۶ میلیون حلقه تایر سواری تقاضا وجود دارد. تا پیش از شدت گرفتن تحریمها حدود ۱۷ میلیون حلقه تایر توسط شرکتهای داخلی و هشت میلیون حلقه تایر نیز از طریق واردات تامین میشد و بدین ترتیب مشکلی در بازار وجود نداشت.
وی افزود: اما با افزایش نرخ ارز در کشور، با توجه به اینکه واردات تایر خودروهای سواری با ارز نیمایی انجام میشود در نتیجه، منابع ریالی مورد نیاز برای واردات تایر ۱۵۰ تا ۱۶۰ درصد نسبت به سالهای گذشته افزایش یافت. در ادامه از آنجا که واردکننده برخلاف تولیدکننده ارز۴۲۰۰ تومانی دریافت نمیکند توان رقابت در بازار را از دست داد و در نهایت در سال ۹۷ میزان تولید تایر کاهش۵۰ درصدی یافت و به کمتر از چهار میلیون حلقه رسید و میزان واردات تایر در سال ۹۸ نیز به کمتر از یک میلیون حلقه رسیده که نتیجه این کاهش واردات در بازار مشهود است.
کلامی در ادامه گفت: البته حمایت از تولیدات داخل موضوع مورد اهمیتی است اما با وجود این حمایتها انتظار میرود تولیدکنندگان سهم خود را از بازار افزایش داده و نیاز بازار تایر کشور را بهطور کامل مرتفع کنند.
وی افزود: همچنین به منظور امکان نظارت بیشتر بر تولید و عرضه تایر در کشور، تولیدکنندگان ملزم به ثبت اطلاعات تولید و اسناد فروش خود در سامانه جامع تجارت شدند که از این طریق وزارت صمت میتواند از قیمت و نحوه توزیع تایر آگاهی یابد و از حضور دلالان و محتکران در این بازار جلوگیری کند.
کلامی گفت: تمام فعالان اقتصادی به دنبال به حداکثر رساندن سود خود در تولید، توزیع و تجارت هستند، اما حمایت از فعالان زنجیره ارزش در بخش تولید داخلی در شرایط تحریم نباید منجر به افزایش فشار بر مردم شود. به همین منظور دستگاههای نظارتی با متخلفان و افرادی که درصدد ایجاد التهاب در بازار شب عید هستند، برخورد میکنند.
رشد قیمت تایر پراید از کمبود نشات نمیگیرد
مصطفی تنها دبیر انجمن تولیدکنندگان تایر در خصوص عدم ارائه اطلاعات دقیق از سوی تولیدکنندگان تایر به وزارت صنعت، معدن و تجارت به «جهانصنعت» گفت: این وزارتخانه به تازگی سامانهای برای ثبت آمار تولید و توزیع تولیدکنندگان تایر کشور راهاندازی کرده است. اما از آنجاکه نرمافزار طراحی شده هیچ تطابقی با نرمافزار رایج در صنعت تایر ندارد، وارد کردن اطلاعات تولیدکنندگان در این نرمافزار زمانبر و شاید غیرقابل اجرا باشد.
وی افزود: از همینرو در جلسه مشترکی که حدود یک ماه پیش با مسوولان سامانه ثبت اطلاعات در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد توافقی صورت گرفت که در طراحی این سامانه تغییراتی بهوجود آید تا تولیدکننده بتواند اطلاعات خود را به صورت مستقیم در سامانه ثبت وزارت صنعت، معدن و تجارت بارگذاری کند. این درخواست با موافقت مسوولان روبهرو شد و صورتجلسهای نیز در این رابطه امضا شد اما تا این زمان، تغییری در سامانه ایجاد نشده و در این شرایط تولیدکننده امکان وارد کردن اطلاعات به صورت هفتگی در سامانه وزارت صمت را ندارد.
دبیر انجمن تولیدکنندگان تایر در خصوص افزایش قابل توجه قیمت تایر در بازار نسبت به قیمت اعلامی از سوی تولیدکنندگان گفت: عمده مشکل در بازار تایر کشور مربوط به تایر پراید و تایر رینگ ۱۶ مورد استفاده در صنعت تایر است. مشکل کمبود در زمینه تایر رینگ ۱۶ که بخش عمدهای از وانت و نیسانها از این نوع تایر استفاده میکنند به کاهش تولید این محصولات توسط تولیدکننده داخلی در اثر قیمتگذاری غیرمنطقی برمیگردد. در واقع قیمت تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای این نوع تایر به میزانی اندک بود که حتی هزینههای تولید را نیز پوشش نمیداد و از همین رو تولید این نوع تایر کاهش قابل توجهی داشت. با رفع این مشکل از حدود یک ماه گذشته، تولید در زمینه این نوع تایرها افزایش داشته است بهگونهای که در دو هفته اخیر میزان عرضه این نوع تایر از سوی تولیدکننده به نمایندگان دو برابر شده و همین امر نیز باعث شده قیمتها در بازار مهار شود و با ادامه یک تا دو ماه این روند تولید قیمت تایر ۱۶ به تعادل میرسد.
وی در ادامه درخصوص افزایش قیمت تایر پراید در بازار گفت: میزان تولید تایر پراید در سال جاری نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ درصدی داشته و از این رو این تفاوت قیمت ایجاد شده میان قیمت عرضه کارخانه و قیمت بازار هیچ دلیل مشروع و منطقی ندارد. حال باید سازمان بازرسی و نظارت علت چنین افزایش قیمت غیرمنطقی را بررسی و مشخص کنند.
وی افزود: اگر مشکل سامانه ثبت اطلاعات تولید و عرضه تولیدکنندگان برطرف شود، تمامی آمار به صورت مستقیم در سامانه وارد میشود و بدین ترتیب پیگیری مشکل کمبود راحتتر صورت خواهد گرفت.
دبیر انجمن تولیدکنندگان تایر گفت: اگر به هر طریقی تولیدکننده از گرانفروشی نمایندگان خود مطلع شود سهمیه نماینده را متوقف میکند اما وظیفه شناسایی این موارد با تولیدکننده نبوده و تولیدکننده چنین سیستم نظارتی ندارد.
تنها افزود: همچنین تولیدکنندگان تایر برای رفاه بیشتر مصرفکننده بهصورت روزانه بخشی از تولید خود را در سایت فروش آنلاین عرضه میکنند تا مصرفکننده از این طریق نیز به محصول با قیمت مناسب دسترسی داشته باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد