خط ریلی ارس در دست بررسی است؛ ۵۰ کیلومتر مسیر داخل ایران به زودی آغاز میشود

جهان صنعت، فرزانه صادق روز سه شنبه در حاشیه بازدید از مسیر اتصالی جمهوری آذربایجان به جمهوری نخجوان از قلمرو جمهوری اسلامی ایران و طرح تعریض کریدور ارس در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این مسیر به صورت ریلی و جادهای بین ایران و کشور دوست و برادر آذربایجان در حال احداث است و از طریق آنها می توان بار را از شرق به غرب و شمال و جنوب حمل کرد.
وی اظهار کرد: اجرای طرح تعریض این مسیر به علت اهمیت بالای آن در طول یکسال گذشته سرعت گرفته و طول مسیر به کارگاه راهسازی تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه این مسیر همچنین ارتباط خلیج فارس با دریای سیاه را فراهم میکند، یادآور شد: در امتداد این مسیر، پل آق بند – کلاله در دست اجراست و تلاش می شود تا پایان سال این پل تکمیل و ترانزیت و فعالیت های گمرکی از طریق آن انجام شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: با بهره برداری از این پل، رانندگان کامیون ها می توانند از طریق این مسیر بین ایران و جمهوری آذربایجان تردد کنند.
صادق، ادامه داد: احداث خط ریلی نیز در این مسیر در دست بررسی است چرا که ۵۰ کیلومتر از آن در داخل ایران است و بر اساس رایزنی های ۲ طرف، تلاش می شود این مسیر ریلی نیز آغاز شود.
وی با تاکید بر اینکه تصمیم گیرندگان منطقه، کشورهای همسایه هستند، یادآور شد: آنچه تصمیم گیرندگان در دورترین نقاط دنیا می گیرند، نقشی در این تصمیمات کشورهای همسایه ندارد.
صادق، با اشاره به تاکید رئیس جمهور در خصوص تامین اعتبار این کریدور، افزود: با توجه به پیشرفت این مسیر و مطالبه کشور آذربایجان در کوتاهمدت تعریض این مسیر انجام می شود.
کریدور ترانزیتی جادهای و ریلی ارس ( جلفا – کلاله ) به طول ۱۰۷ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۴۹ هزار میلیارد ریال احداث خواهد شد که برخی مراحل اجرای بخش جادهای آن آغاز شده و بخش ریلی نیز در دست مطالعه است.
فرزانه صادق» وزیر راه و شهرسازی، صبح سهشنبه (۱ مهر ۱۴۰۴) به آذربایجان شرقی سفر کرد و در مراسم آغاز سال تحصیلی در مدرسه باقرالعلوم تبریز حضور یافت و سپس همراه با « شاهین مصطفی یف » معان نخست وزیر جمهور آذربایجان آخرین وضعیت پروژه راهبردی محور جلفا-کلاله را از نزدیک بررسی کرد.
منبع: ایرنا