21 - 01 - 2023
خطمشی تدوین بودجه ۱۴۰۲، دستیابی به رشد باثبات اقتصادی است
«جهانصنعت»- لایحه بودجه ۱۴۰۲ که به تازگی از سوی دولت رونمایی شده است مباحثات بسیاری را در فضای کارشناسی شکل داده است. از رشد خیرهکننده مالیاتها با وجود رکود و بیشبرآوردی در درآمدهای حاصل از فروش نفت گرفته تا بازگشت به سیاست اوراقفروشی و عدم تناسب افزایش حقوق با تورم کنونی مسائلی است که نتوانسته از دید کارشناسان دور بماند. به نظر میرسد دولت همچون سالهای گذشته در خصوص احتمال تحقق منابع پیشبینیشده امکانسنجی نکرده و سهم هزینههای خود از بودجه را بالا برده است. در همین راستا بسیاری پیشبینی میکنند که بودجه سال آینده دولت با کسریهای احتمالی بزرگی مواجه باشد؛ کمااینکه کسری تراز عملیاتی بودجه در حال حاضر نیز حدود ۴۷۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. روزنامه «جهانصنعت» در روزی که سند مالی دولت تقدیم بهارستان شد در گزارشی به بررسی جزئیات اعداد و ارقام درجشده در آن پرداخت. محور اصلی این گزارش نیز بیشبرآوردی دولت در برخی حوزههای درآمدی و احتمالات در خصوص عدم تحقق آنها بوده است. همچنین افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان با وجود تورم ۴۵ درصدی نیز دیگر موضوعی است که در این گزارش به آن پرداخته شده بود. سازمان برنامه و بودجه اما به این گزارش واکنش نشان داده و با ارسال جوابیهای اعلام کرده: «از رویکردهای کلان و خطمشیهای تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲، میتوان به هدفگذاری جهت دستیابی به رشد باثبات اقتصادی، عدالتمحوری، کارآمدسازی نظام حکمرانی و اصلاح ساختار بودجه در تطابق با اسناد بالادستی اشاره نمود.» متن کامل جوابیه در ادامه میآید:
لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور به همراه جداول و پیوستها پس از انجام توافقات، در ۲۱ دیماه ۱۴۰۱ توسط رییسجمهور به مجلس تقدیم شد. مبانی تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مشتمل بر سند تحول دولت مردمی، سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه، سند ملی آمایش سرزمین و بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۲ میباشد. از رویکردهای قابلتوجه در تدوین لایحه بودجه میتوان به احصای احکام با ماهیت دائمی و درج به شکل جداگانه در مادهواحده اشاره نمود که ضرورتی به تکرار در قوانین سنواتی ندارند و در صورت تصویب توسط قانونگذار، بهعنوان احکام دائمی تنظیم لوایح بودجه در سالهای آتی مورد عمل قرار میگیرد. از دیگر رویکردهای تدوین ضوابط تبصرهای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در راستای اصلاحات ساختاری، عدم تغییر یا اصلاح قوانین دائمی مصوب قبلی بوده است و تدوین ضوابط یادشده صرفا به اجازههای قانونی مورد نیاز برای اجرا در سال ۱۴۰۲ معطوف شده است. از رویکردهای کلان و خطمشیهای تدوین لایحه بودجه، میتوان به هدفگذاری جهت دستیابی به رشد باثبات اقتصادی، عدالتمحوری، کارآمدسازی نظام حکمرانی و اصلاح ساختار بودجه در تطابق با اسناد بالادستی اشاره نمود.
الف) منابع لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور
بودجه عمومی سال ۱۴۰۲ کل کشور از حیث منابع عمومی ۱۹۸۴ ه..م.ت. (هزار میلیارد تومان) و با احتساب درآمد اختصاصی وزارتخانهها و موسسات دولتی (۱۸۰ ه..م.ت.) و بودجه شرکتهای دولتی، بانکها، موسسات انتفاعی وابسته به دولت (۳۰۹۷ ه..م.ت.)، در مجموع بودجه کل کشور برای سال ۱۴۰۲ از حیث منابع و مصارف بالغ بر ۵۲۶۱ ه..م.ت. تهیه، تنظیم و تقدیم شده است. در بخش منابع بودجه عمومی کشور در مجموع ۱۹۸۴ ه..م.ت. منابع، به ترتیب از محل درآمدهای عمومی به میزان ۹۷۸ ه..م.ت از محل واگذاری داراییهای سرمایهای (۷۱۱ ه..م.ت.) و از محل واگذاری داراییهای مالی (۲۹۴ ه..م.ت.)، پیشبینی شده که نسبت به منابع عمومی بودجه سال جاری حدود ۴۲ درصد افزایش یافته است.
درآمدهای عمومی شامل درآمدهای مالیاتی، درآمدهای ناشی از کمکهای اجتماعی، درآمدهای حاصل از مالکیت دولت، درآمدهای حاصل از فروش کالاها و خدمات، درآمدهای حاصل از جرایم و خسارات و درآمدهای متفرقه بوده که با رشد ۴۰ درصدی در مجموع به میزان ۹۷۸ ه..م.ت. پیشبینی شده است. در قسمت درآمدهای عمومی، بخش درآمدهای مالیاتی (مشتمل بر انواع مالیاتهای مستقیم و غیرمستقیم و حقوق ورودی) سهم ۸۴ درصدی را به خود اختصاص داده که از لحاظ سهم در درآمدهای عمومی نسبت به بودجه سال جاری چهار درصد افزایش داشته است و نشانگر رویکرد پایدارسازی منابع بودجه عمومی است؛ لیکن از لحاظ ارقام پیشبینیشده، مجموع درآمدهای مالیاتی با ۴۷ درصد رشد نسبت به ارقام مصوب سال جاری با در نظر گرفتن ارقام تحققیافته نهماهه سال جاری منظور شده است.
ضمن اینکه ارقام پیشبینیشده صرفا بر اساس پیشبینی ظرفیتهای جدید وصول مالیات، وصول معوقات، تکمیل و بهرهبرداری کامل از سامانه پایانههای فروشگاهی، جلوگیری از فرارهای مالیاتی و رشد متناسب مالیات کالاها و خدمات ناشی از افزایش ارزشافزوده بخشهای مختلف اقتصادی مشمول مالیات بر ارزشافزوده بوده و هیچگونه مالیات مضاعفی بر مودیان فعلی لحاظ نشده است؛ ضمن اینکه در راستای حمایت از تولید، مالیات واحدهای تولیدی هفت درصد کاهش داشته است. شایان توجه است با لحاظ ارقام پیشبینیشده، کماکان نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در کشور کمتر از شش درصد است که حتی با لحاظ تفاوت روش محاسباتی مفهوم مالیات در ایران با سایر کشورها (که بدون احتساب عوارض شهرداریها و تامین اجتماعی و نظایر آن است)، با استانداردهای موجود و ظرفیتهای بالقوه وصول مالیات در کشور فاصله معنیداری دارد.
در مجموع با توجه به پیشبینی ۱۴۵۴ ه..م.ت. هزینههای قابل انجام توسط دولت در سال ۱۴۰۲ و انتقال ۱۵۰ ه..م.ت. از مصارف قانون هدفمند کردن یارانهها به مصارف بودجه عمومی، تراز عملیاتی لایحه منفی ۴۷۶ ه..م.ت. برآورد شده است که از محل واگذاری داراییهای سرمایه و مالی پوشش داده میشود.
درآمدهای ناشی از واگذاری داراییهای سرمایهای مشتمل بر منابع حاصل از عواید نفتی (اعم از صادرات نفت خام و میعانات گازی، خالص صادرات گاز و خوراک داخلی پتروشیمیها) و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول در مجموع ۷۱۱ ه..م.ت. پیشبینی شده است که ضمن تامین ۳۵ درصد از منابع بودجه کل کشور (در مقایسه با ۳۷ درصد سال جاری)، بیانگر رعایت رویکرد عدم افزایش وابستگی بودجه به نفت در تنظیم بودجه میباشد. ضمن اینکه در لایحه پیشنهادی از مجموع ۷۱۱ ه..م.ت. پیشبینیشده در بخش واگذاری داراییهای سرمایهای، میزان ۸۵ درصد به عواید حاصل از صادرات نفت و گاز اختصاص دارد و ۱۵ درصد مابقی با توجه به ظرفیتهای ایجادشده به واگذاری اموال مازاد منقول و غیرمنقول اختصاص یافته است و این ارقام در سال جاری به ترتیب ۹۳ درصد و ۷ درصد است و از این منظر نیز تلاش شده است از تمرکز بر روی عواید حاصل از درآمدهای نفتی بهتدریج کاسته شود. از سوی دیگر با توجه به پیشبینی ۳۲۷ ه..م.ت. اعتبارات در بخش تملک داراییهای سرمایهای، خالص داراییهای سرمایهای به میزان ۳۸۳ ه..م.ت. برآورد شده است.
در بخش واگذاری داراییهای مالی، از محل منابع حاصل از فروش و واگذاری انواع اوراق مالی اسلامی و همچنین منابع حاصل از فروش مانده سهام دولت در شرکتهای دولتی و یا وصولی اقساط واگذاریهای قبلی (از جمله اقساط واگذاری سهام هلدینگ خلیجفارس) در مجموع ۲۹۴ ه..م.ت. پیشبینی شده است که این رقم ۱۵ درصد از منابع عمومی کشور را تامین خواهد کرد و در مقایسه با ۱۳ درصد سهم این منابع در قانون بودجه سال جاری تفاوت معنیداری ایجاد نشده است. از مجموع درآمد پیشبینیشده برای واگذاری داراییهای مالی، به میزان ۱۸۵ ه..م.ت. برای انتشار انواع اوراق مالی اسلامی و ۱۰۶ ه..م.ت. برای منابع حاصل از واگذاری سهام منظور شده است. در این خصوص لازم به ذکر است، در قانون بودجه منابع پیشبینیشده برای انتشار اوراق در مقایسه با عملکرد قابل تحقق سال جاری با توجه به مصوبات مراجع قانونگذاری درخصوص افزایش ظرفیت انتشار اوراق مالی اسلامی برای جبران کاهش حقوق ورودی کالاها، تامین مالی بخشی از اعتبارات موردنیاز وزارت نیرو، تامین بخش از اعتبارات مردمیسازی یارانهها (در قبال تسویه بدهی دولت به بانک کشاورزی) حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است و درخصوص عملکرد واقعی این بخش طی ماههای پایانی سال میتوان اظهارنظر دقیق نمود.
همچنین با توجه به پایبندی دولت به بازپرداخت بهموقع تعهدات خود بابت اوراق مالی اسلامی سررسید سال ۱۴۰۲ و همچنین انواع تعهدات بینالمللی و ضرورت رعایت پایداری مالی در این بخش، اعتبارات تملک داراییهای مالی به میزان ۲۰۱ ه..م.ت. پیشبینی شده است (۱۶۷ ه..م.ت. از این رقم مربوط به بازپرداخت اصل اوراق سررسید در سال ۱۴۰۲ است) و از این منظر، خالص داراییهای مالی معادل ۹۲ ه..م.ت. پیشبینی شده است. نکته قابلتوجه دیگر در این بخش، مازاد بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسیدشده در سال ۱۴۰۲ نسبت به منابع پیشبینیشده از محل انتشار اوراق مالی اسلامی است و از این منظر میتوان گفت خالص استفاده دولت از بازارهای مالی و پولی منفی خواهد بود.
ب) مصارف لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور
لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ از حیث مصارف عمومی نیز ۱۹۸۴ ه..م.ت. پیشبینی شده است که به ترتیب مشتمل بر ۱۴۵۴ ه..م.ت. اعتبارات هزینهای، ۳۲۷ ه..م.ت. اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای و ۲۰۱ ه..م.ت. اعتبارات تملک داراییهای مالی است که در مقایسه با اعتبارات مصوب سال جاری حدود ۴۲ درصد رشد دارد (معادل ۵۹۰ ه..م.ت.).
در بخش اعتبارات هزینهای لازم است بهضرورت تامین بار مالی ناشی از موارد اجتنابناپذیر ازجمله افزایش ضریب حقوق ۲۰ درصد کارکنان دولت و همچنین قانون ترمیم حقوق کارکنان (۱۰ درصد مصوب مهرماه سال جاری)، افزایش حقوق کارکنان مشمول قانون کار (با احتساب مصوبه افزایش حقوق ۵۷ درصدی سال جاری)، افزایش ضریب حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری و قانون ترمیم حقوق آنها و پاداش پایانخدمت بازنشستگان و اصل و سود اوراق سررسید سال ۱۴۰۲ اشاره کرد که بار مالی ناشی از اعمال ضرایب حقوقی یادشده و پیشبینی تعهدات مالی و بینالمللی دولت، در مجموع به اعتباری بیش از رشد اعتبارات هزینهای لایحه نیازمند بود که با صرفهجویی و مدیریت سایر هزینهها و متناسب با میزان منابع قابل تحقق، نسبت به پیشبینی ارقام هزینهای اقدام شده است؛ لذا از این منظر سعی شده است برای تامین مالی موارد اجتنابناپذیر از جمله ضرایب حقوق کارکنان و سایر هزینهها به منابع پایدار درآمدی اتکا شود و از استقراض دولت از بانک مرکزی و آثار تورمی بودجه اجتناب شده است؛ و این رویه در عملکرد نهماهه بودجه سال ۱۴۰۱ نیز مشهود است و در واقع یکی از ویژگیهای اصلاح ساختاری بودجه است که از سال ۱۴۰۱ آغاز شده است و در لایحه ۱۴۰۲ نیز تداوم یافته است. در خصوص حجم بودجه عمومی کشور، لازم است به روند کاهشی حجم بودجه عمومی به تولید ناخالص داخلی و اجتنابناپذیر بودن تامین هزینههای قابل انجام توسط دولت از جمله هزینههای آموزش، سلامت، دفاع و رفاه اجتماعی توجه شود.
با توجه به نقش اعتبارات تملک دارایی سرمایهای در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال و جبران کاهش آثار منفی تشکیل سرمایه در کشور و اهمیت و ضرورت تکمیل طرحها و پروژههای نیمهتمام عمرانی، علیرغم محدودیتهای منابع، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۲۸ ه..م.ت. به این مهم اختصاص یافته است که با توجه به تدابیر اتخاذشده و با راهاندازی صندوق پیشرفت و عدالت (و صندوقهای استانی ذیربط) و تجهیز بخشی از اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای در قالب شیوههای اهرمی توسط صندوقهای استانی یادشده، شاهد اثربخشی هرچه بیشتر اعتبارات عمرانی و تکمیل هرچه سریعتر پروژههای نیمهتمام خواهیم بود؛ لذا میتوان گفت تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت نیز از ویژگیها و ظرفیتسازیهای قابلتوجه در لایحه میباشد.
لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در ادامه سیاستهای اتخاذشده در قانون بودجه سال جاری مبنی بر برنامهمحوری، افزایش اختیارات و پاسخگویی دستگاههای اجرایی تنظیم شده است و به استناد تبصره (۱۹) لایحه، دستگاههای اجرایی موظف شدند برنامههای اجرایی خود را در راستای برنامههای کلان مندرج در قانون، به تایید دستگاه سیاستگذار ذیربط رسانده و متعاقبا تا پایان خردادماه ۱۴۰۲ نسبت به مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور اقدام نمایند.
همچنین دستگاههای سیاستگذار موظف شدند برنامههای اجرایی دستگاههای اجرایی ذیربط مشمول ماده (۱) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور (دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی) خود را در راستای برنامههای کلان مندرج در قانون بودجه، تا پایان خردادماه به تایید سازمان برنامه و بودجه کشور رسانده و جهت درج در بودجه تفصیلی به دستگاههای اجرایی ذیربط ابلاغ نمایند. بر این اساس میتوان برنامهمحوری، افزایش پاسخگویی و تخصیص اعتبارات متناسب با ارزیابی شاخصهای برنامههای اجرایی و میزان تحقق اهداف را از جمله ویژگیهای اصلاحات ساختاری لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ عنوان کرد.
ج) منابع و مصارف قانون هدفمند کردن یارانهها
میزان اعتبارات هدفمندی در لایحه بودجه بر اساس پیشبینیهای انجامشده از منابع قانون هدفمند کردن یارانهها شامل دریافتی حاصل از فروش داخلی فرآوردههای نفتی، دریافتی حاصل از فروش صادراتی فرآوردههای نفتی، دریافتی حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی با احتساب عوارض و مالیات ارزشافزوده و دریافتی حاصل از اصلاح نرخ خوراک پتروشیمیها (در سقف هفت هزار تومان بهازای هر مترمکعب) و اضافهشدن ده واحد درصد به نسبت نرخ سوخت منابع به خوراک پتروشیمیها بالغ بر ۶۵۹ ه..م.ت. برآورد شده است؛ و مقرر شده با ابلاغ تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور، بابت یارانه دارو (۶۹ ه..م.ت.)، بابت یارانه نقدی و معیشتی (۳۱۵ ه..م.ت.)، بابت مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امامخمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور (۴۵ ه..م.ت.)، بابت یارانه نان (۵۶ ه..م.ت.)، بابت هزینه تولید انتقال، توزیع و فروش بازپرداخت تعهدات (۱۲۶ ه..م.ت.) و بابت عوارض و مالیات بر ارزشافزوده فرآوردههای نفتی و گاز طبیعی و تعهدات (۴۸ ه..م.ت.) هزینه شود.
لذا پرداخت یارانه نقدی و کمک معیشتی، یارانه دارو، خرید تضمینی گندم و حمایتهای معیشتی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی در سال ۱۴۰۲ کماکان ادامه خواهد داشت و از جمله اصلاحات انجامشده میتوان به انتقال موارد هزینهای غیریارانهای مندرج در بخش مصارف جدول تبصره (۱۴) قانون بودجه سال جاری به اعتبارات قابل تامین از محل بودجه عمومی اشاره کرد و این نیز یکی از موارد نظمبخشی و اصلاح ساختار لایحه بودجه است.
د) تسهیلات تکلیفی
از دیگر اصلاحات انجامشده در ساختار لایحه بودجه، ضوابط تبصره (۱۶) با موضوع اعطای تسهیلات تکلیفی بانکهاست. با عنایت به اینکه اعمال تکالیف مازاد بر منابع سیستم بانکی یکی از عوامل اصلی رشد نقدینگی و متعاقب آن آثار تورمی ناشی از آن میباشد و این موضوع منجر به اضافه برداشت بانکها از بانک مرکزی و بینظمیها و مشکلات متعاقب آن میگردد، بر این اساس و بهمنظور کنترل تورم و رشد نقدینگی و ترازنامه بانکها که همگی جزو موارد مصرح در سند تحول دولت مردمی و سیاستهای کلی برنامه هفتم نیز میباشند و لازم است در احکام مندرج در لایحه بودجه متبلور باشند و تکالیف در حد توان تسهیلاتدهی بانکها تنظیم شود، در قالب مفاد تبصره (۱۶) پیشنهادی، ضمن تعیین سقف ۲۰۰ هزار میلیاردتومانی برای اعطای تسهیلات قرضالحسنه بانکها از محل صد درصد مانده سپردههای قرضالحسنه (به جز بانکهای قرضالحسنه که تکالیف دیگری بر اساس اساسنامه خود و در قبال سپردهگذاران قرضالحسنهای خود دارند) و بخشی از سپردههای جاری پیشنهاد شده است به تشخیص شورای پول و اعتبار پس از کسر سپرده قانونی به موارد مندرج در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی از جمله قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، قانون جهش تولید مسکن، قوانین مربوط به ایثارگران، قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و تولید دانشبنیان نسبت به اعطای تسهیلات اقدام شود.
ه) جمعبندی
در مجموع با نگاه اجمالی بر کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ که با تاسی از سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه و سند تحول دولت مردمی و با هدف کمک به رشد و ثبات اقتصادی، حمایت از رفاه و معیشت مردم و تداوم اصلاحات ساختاری بودجه و اهتمام به استفاده از تمامی ظرفیتهای بالقوه کشور در بخش درآمدزایی پایدار و هزینهکرد کارا در تمامی بخشها تنظیم شده، امید است با هماهنگی و تعامل دولت با مجلس شورای اسلامی، شاهد اثرات همافزایی این تعامل در بهبود کیفیت و ارتقای اثربخشی هرچه بیشتر سند مالی و دخلوخرج دولت در سال ۱۴۰۲ در راستای تحقق رشد و شکوفایی کشور باشیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد