3 - 01 - 2023
خطوط دریایی قابل تحریم نیست
مهر- عضو کمیسیون عمران گفت: راههای ترانزیتی دریایی قابل تحریم نیست و باید مورد توجه قرار گیرد. در روزهای گذشته خطوط دریایی ایران به دنبال پیشرفت و همکاری با سایر کشورها بوده و این پیشرفت از بندر امام به بندر عراق و از بندر چابهار به چین بوده است. در خصوص راهاندازی این کریدورها با مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران به گفتوگو پرداختیم.
مجتبی یوسفی درخصوص راهاندازی خطوط دریایی گفت: دیپلماسی دریایی در همه جا برای هر کشوری مزیتهایی دارد، با توجه به اینکه خطوط دریایی استراتژی غرب به شرق از ایران عبور خواهد کرد. او در ادامه بیان کرد: وقتی دریای عمان، خلیجفارس و هرمز از شرق به غرب است و این کریدورهای جدید بینالمللی قابل تحریم نیست لذا همه به دنبال هزینه کم و راههای آسان هستند. چین در حال حاضر در بندر پاکستان سرمایهگذاری کرده است تا راه صادرات را آسان کند. این عضو کمیسیون در ادامه مثالی برای صادرات زد: چین برای صادرات کالا از دریای سیاه و مدیترانه ۱۲ روز از طریق دریا طی کرده و اگر این صادرات از ایران باشد به طور مثال کالا از چین تا بندر چابهار ۸ ساعت طول میکشد و از چابهار به رازقیه و شرق اروپا حدود دو روز و نیم طول خواهد کشید. در مجموع صادرات کالا از چین به اروپا فقط ۳ روز طول خواهد کشید. این سه روز با هزینه کمتر بهتر از ۱۲ روز است بنابراین، این اقتصاد دریایی میتواند راهی برای بهبود وضعیت اقتصادی نیز باشد.
یوسفی درخصوص کریدورهای آبی گفت: کریدورهای آبی میتواند اقتصاد ترانزیتی ایران را فعال کند. با توجه به اینکه در دولتهای قبل ما این هاب را از دست دادهایم و کشورهای دیگر خلیجفارسهاب شدهاند و ایران باید با یک برنامهریزی دقیق و تقویت کریدورهای دریایی. ایران را به شاهراه ترانزیتی تبدیل کند. او در پایان بیان کرد: البته این تقویت را سازمان بنادر باید انجام دهد و با توجه به اینکه در حال حاضر مناطق آزاد برای ترانزیت خودکفا عمل میکند در صورتی که اگر قرار بر این باشد که ایران در بخش ترانزیت موفق باشد سازمان بنادر فقط تصمیمگیرنده باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد