خطر افشای اطلاعات کاربران «متا» برطرف شد

جهان صنعت– شرکت «متا» یک مشکل امنیتی را که به کاربران چتبات هوشمصنوعی آن اجازه میداد به پیامهای خصوصی و پاسخهای تولیدشده توسط هوشمصنوعی سایر کاربران دسترسی داشته باشند و آنها را ببینند، برطرف کرده است. سندیپ هودکاسیا، بنیانگذار شرکت تست امنیتی «AppSecure» گفت که متا به دلیل افشای خصوصی مشکلی که او در ۲۶ دسامبر ۲۰۲۴ ثبت کرده بود، ۱۰هزار دلار به عنوان پاداش به او پرداخت کرده است. بهگفته هودکاسیا، متا هیچ مدرکی را مبنی بر سوءاستفاده از این مشکل پیدا نکرد. هودکاسیا گفت پس از بررسی اینکه چگونه هوشمصنوعی متا به کاربران واردشده خود اجازه میدهد تا دستورات هوشمصنوعی را برای بازسازی متن و تصاویر ویرایش کنند، این مشکل را شناسایی کرده است. هودکاسیا دریافت که وقتی یک کاربر دستور خود را ویرایش میکند، سرورهای متا یک شماره منحصربهفرد را به دستور و پاسخ تولیدشده توسط هوشمصنوعی اختصاص میدهند. هودکاسیا با تحلیل ترافیک شبکه در مرورگر خود هنگام ویرایش یک دستور هوشمصنوعی متوجه شد که میتواند آن شماره منحصربهفرد را تغییر دهد و سرورهای متا یک دستور و پاسخ تولیدشده توسط هوشمصنوعی را که کاملا متعلق به شخص دیگری است، برمیگردانند. این مشکل به این معنی بود که سرورهای متا به درستی بررسی نمیکردند تا مطمئن شوند که کاربر درخواستکننده مجاز به دیدن پاسخ است یا خیر. هودکاسیا گفت که شمارههای پاسخ تولیدشده توسط سرورهای متا به راحتی قابل حدس زدن هستند و احتمالا به یک عامل مخرب اجازه میدهند تا با تغییر سریع پاسخ به روشهای خودکار، پاسخهای اصلی کاربران را بدزدد. رایان دنیلز سخنگوی متا گفت: متا این مشکل را در ماه ژانویه برطرف کرده و هیچ مدرکی را دال بر سوءاستفاده پیدا نکرده و به پژوهشگر(هودکاسیا) پاداش داده است. این خبر در زمانی منتشر شده است که غولهای فناوری با وجود خطرات فراوان امنیتی و حریم خصوصی مرتبط با استفاده از محصولات هوشمصنوعی، در تلاش برای عرضه و اصلاح آنها هستند. اپلیکیشن مستقل هوشمصنوعی متا که اوایل امسال برای رقابت با اپلیکیشنهای رقیب مانند «چتجیپیتی» عرضه شد، پس از آنکه برخی کاربران ناخواسته مکالمات خصوصی خود با این چتبات را منتشر کردند، شروع ضعیفی داشت.