22 - 02 - 2022
خصولتی بودن، علت اصلی مشکل صنعت خودرو
ایرنا- مدیرعامل اسبق سایپا با بیان اینکه مدیران صنعت خودروسازی از ترس اینکه برکنار شوند و یا مورد اتهام قرار گیرند در برابر دخالتها، سکوت میکنند، گفت: سیستم شرکتهای خودروسازی خصولتی است، بنگاههای اقتصادی خصولتی نه محاسن خصوصی و نه محاسن دولتی را دارند، اما عیب هر دو را دارا هستند.
سعید مدنی با بیان اینکه از سال ۸۹ تا ۹۰ دخالتها در صنعت خودرو زیاد شد، اظهار داشت: از آن زمان، انتخابات مدیریتها در شرکتهای خودروسازی سیاسی شده که در نتیجه آن، تغییرات پی در پی مدیریتی، سقوط و کاهش تولید از اواخر سال ۱۳۹۰ شروع شد. این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه علت مشکلات صنعت خودرو، دخالتهای دولتی بوده است، گفت: با وجود سهام اندکی که دولت در شرکتهای خودروسازی داشت، همه کارها در دست دولت بود و انتخاب مدیران شرکتها و قیمتگذاری را دولت انجام میداد. مدنی با اشاره به اینکه خودروسازها دچار مشکل هستند، گفت: مشتریان به خاطر قیمتگذاریهایی که بالاتر از نرخ اعلامی است دچار مشکل شدهاند، از طرفی قطعهسازان به موقع به پولشان نمیرسند و کارشان را نمیتوانند توسعه دهند. وی گفت: بانکها با وجود اینکه برندگان اصلی هستند و سود خوبی میبرند، اما همیشه نگران اصل پول خودشان هستند، از سوی دیگر خودروسازان در بورس نیز بدهکار سهامداران هستند. مدنی خاطرنشان کرد: دولت میتواند سود خوبی از صنعت خودرو داشته باشد، اما در عمل، آن سود مورد نظر محقق نمیشود و به جیب دلالان میرود. مدنی با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته ۲۰ مدیرعامل در سایپا عوض شده که این امر در شرکتهای دیگر خودروسازی نیز اتفاق افتاده است، اظهار کرد: تغییرات پی در پی مدیریتی باعث بروز مشکلات شده است به عنوان مثال مدیری که روی طرحی مطالعه کرده و طرح را به مرحله نمونهسازی رسانده است، اما با تغییر مدیریت، طرح متوقف میشده و حدود شش ماه زمان میبرد تا مدیر جدید کار مطالعاتی و اجرایی انجام دهد. وی با انتقاد از سیاست قیمتگذاری دستوری گفت: به جای اینکه مردم در صف سهام و بازار سرمایه قرار گیرند در صف کالا قرار میگیرند، اگر خودروساز سود ببرد، مردم سهام آن شرکت را میخرند نه اینکه خودرو بخرند و در پارکینگها نگه دارند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد