31 - 01 - 2018
خسرو سینایی: متاسفانه مخاطب به زبان سینما توجه ندارد
خسرو سینایی گفت: مخاطب به زبان سینما توجهی ندارد. چهاردهمین شنبه سینما و فرهنگ بهمنماه نودوشش به دبیری پویا عاقلیزاده در موسسه بهاران برگزار شد.
در این جلسه، فیلم «کف دستهای سفید» (۲۰۰۶) ساخته سابولت آید و محصول مجارستان که جزو فیلمهای ارسالی به جشنواره فیلم شهر تهران نیز بوده است به نمایش درآمد و پس از آن «خسرو سینایی» به گفتوگو در مورد سینمای هنری مجارستان و آثار جدید و پیشرویی چون این فیلم پرداخت.
در این جلسه، به رسم جلسات قبل پس از پخش فیلم، ابتدا «پویا عاقلیزاده» به تحلیل جنبههای سینمایی فیلم با توجه به جلسات برگزارشده شنبهها پرداخت.
او پس از اشاره به شیوه حذف وحدت زمان و مکان در روایت موازی سینمایی که در سکانس درخشان اوج فیلم صورت میگیرد، این فیلم را نیز همچون «مردهسوز» (جلسه آن با تحلیل محمدرضا اصلانی برگزار شده بود) از دسته فیلمهای روانکاوی فاشیسم دانست که رشد شخصیتی را به مثابه رشد ایده فاشیسم در نظر میگیرند.
او اشاره کرد که در این فیلم، در سکانس روایت موازی سیرک و مسابقه ژیمناستیک، حضور کودکی و بزرگسالی شخصیت اصلی جابهجا میشود و در انتها، او در کودکی میمیرد ولی در بزرگسالی تبدیل به دلقک سیرک در لاسوگاس میشود. این جنبه زیبایی از فیلم است که با رد منطق روند خطی زندگی، معنای ویژه خود را به مخاطبش منتقل میکند.
خسرو سینایی از شباهتهای وضعیت جوامع اروپایشرقی مانند لهستان و مجارستان با جامعه ما گفت و اشاره کرد که ۵۰ سال است توجه مخاطب ایرانی را بیش از سینمای غرب و هالیوود به سینمای این منطقه جلب میکند.
پس از تماشای فیلم، سینایی توجه حاضرین را به شیوه مونتاژ و چگونگی برخورد دوربین با حرکت یا عدم حرکت در محتوای فیلم جلب کرد.
سینایی پس از شنیدن نظرات حاضرین در مورد فیلم، به این نکته اشاره کرد که متاسفانه فهم غالب جامعه از فیلم، بیان قصه آن است و مخاطب به زبان سینما توجهی ندارد؛ در صورتی که زبان سینماست که در سال ۲۰۰۶ چنین اثری را اینقدر تاثیرگذار میکند.
خسرو سینایی در پایان جلسه حاضران را دعوت کرد تا از سینما به عنوان هنر لذت ببرند و سلیقه و دیدگاه خودشان به این هنر را ارج نهند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد