28 - 04 - 2022
خسارات محیطزیستی در حال بررسی
مدیرکل دفتر آلودگی دریا در سازمان حفاظت محیطزیست گفت که براساس برآوردهای اولیه آتشسوزی بندر دیر خسارت چشمگیری به آبهای منطقه وارد نکرده است با این حال مسوولان سازمان محیطزیست با حضور در محل حادثه در حال بررسی ابعاد خسارت محیطزیستی و علت بروز حادثه هستند.
به گزارش ایرنا ، بین ساعت ۱۵ تا ۱۶ روز جمعه پنجم تیرماه یک شناور باری در پست چهار ضلع غربی اسکله بندر دیر دچار آتشسوزی شد که به علت رها شدن شناور آتش گرفته و حرکت آن به سمت پست سه ضلع شرقی این اسکله، آتش به شناورهایی که در این محل پهلو گرفته بودند، سرایت کرد.
با توجه به وزش باد شدید و گستردگی دامنه آتش ۱۶ شناور پهلو گرفته در این ضلع اسکله که چهار شناور باری و ۱۲ فروند صیادی بودند، طعمه حریق شدند.
ضیاءالدین الماسی گفت: اسکله دیر یک اسکله شیلاتی و تحت مدیریت سازمان شیلات است.
وی اظهار کرد: روز جمعه یکی از لنجهای
(مسافری- باری) که در این اسکله پهلو گرفته بود، دچار حریق شد و به علت وزش باد آتش به لنجهای دیگر نیز سرایت کرد که در اثر این حادثه حدود ۲۰ لنج سفاری و صیادی آتش گرفت.
الماسی با بیان اینکه ۸۰ درصد بدنه این لنجها فایبرگلاس است، گفت: این مساله موجب شد تا آتش با سرعت بیشتری به تمام لنجها سرایت کند.
وی افزود: هیچکدام از لنجها محموله خاصی نداشتند و تمام آنها خالی و آماده بارگیری بودند از اینرو آلودگی خاصی وارد آبهای منطقه نشده است.الماسی ادامه داد: فقط مقداری از سوخت لنجها وارد آب حوضچه بندر شده که به علت محدود بودن وارد دریا نشده و خسارت چشمگیری به آبهای منطقه وارد نکرده است اما با این حال مسوولان سازمان محیطزیست با حضور در محل حادثه در حال بررسی ابعاد خسارت محیطزیستی و علت بروز حادثه هستند.مدیرکل دفتر آلودگی دریا ادامه داد: مرحله بعدی پاکسازی حوضچه بندر است که باید آثار آتشسوزی در آن جمعآوری شود؛ برای این منظور سازمان محیطزیست به سازمان شیلات کمک خواهد کرد.
برخی منابع اعلام کردند بندر دیر به سیستم اطفای حریق مجهز نیست از این رو اهالی نتوانستند مانع گسترش آتشسوزی و سرایت آن به لنجهای دیگر شوند. الماسی در این مورد توضیح داد: بندر دیر یک بندر شیلاتی و تحت مدیریت سازمان شیلات است اما به نظر میرسد شیلات در این حادثه خوب عمل کرده است.
وی تاکید کرد: تجهیز بنادر به سیستم اطفای حریق در کاهش آلودگیها و خسارات زیست محیطی تاثیرگذار خواهد بود و تمام بنادر باید آمادگی واکنش در شرایط اضطراری را داشته باشند؛ این مساله دارای سه بخش شامل تجهیزات، آموزش و برگزاری مانورهای دورهای است که باید مورد توجه قرار گیرد.به گفته الماسی، اکنون آتش تا حدودی مهار شده است اما از برخی لنجها همچنان دود بلند میشود.
حسین بهشتینژاد، مدیرعامل تعاونی صیادی بندر دیر نیز در این مورد گفته بود: به علت نبود آتش خاموشکن در اسلکه این بندر، وضعیت نامساعد جوی و وزش باد قوس از غرب به شرق و شعاع ۲۰۰ متری شعلههای آتش با وجود تلاش نیروهای امدادی و آتشنشان، دامنه آتش گسترده شد و مهار آن ساعاتی به طول انجامید.
وی افزود: به علت وجود مخزنهای سوخت و سیلندرهای گاز و دیگر تجهیزات موجود در شناورها، انفجارهایی در لنجهای سوخته رخ داد و به همین دلیل کار خاموش کردن کامل آتشسوزی دشوار و زمانبر شد.
به گفته حمزه اعتماد، فرماندار دیر به منظور بررسی حادثه آتشسوزی شناورها در اسکله این بندر شورای تامین شهرستان تشکیل شده است و پس از خاموش شدن کامل آتشسوزی بررسی برای مشخص شدن علت دقیق وقوع آتش، برآورد میزان خسارت و دیگر مسایل مربوط به این حادثه از طرف کارشناسان آغاز میشود.
بندر دیر واقع در فاصله ۱۸۰ کیلومتری جنوب بوشهر، به عنوان بزرگترین بندر صیادی جنوب کشور دارای چهار پست اسکله است که ۵۰۰ قایق، لنج و کشتی در حوزه صیادی و سفاری در آن فعالیت میکنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد