16 - 03 - 2017
خبر
ادعای اختصاص عوارض صادرات موادمعدنی به صنایع
مهر- با اینکه به نظر میرسد دولت به دنبال کسب درآمد از محل عوارض بر صادرات است اما معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با رد این موضوع گفت: طرح ما این است که پولهایی که از محل عوارض بر مواد خام معدنی دریافت میشود به صنایع معدنی مربوطه اختصاص یابد تا برای افزایش صادرات مواد با ارزشافزوده بالاتر هزینه شود.
جعفر سرقینی با اشاره به اینکه درآمد حاصل از عوارض مواد معدنی به صنایع اختصاص مییابد، گفت: صنعت سنگ ایران توان رقابت با سایر کشورهای پیشرو در این حوزه را دارد.
وی با بیان اینکه براساس این طرح به عنوان مثال اگر عوارضی برای صادرات سنگ خام در نظرگرفته میشود، عواید حاصل از آن به سنگبرها اختصاص مییابد، افزود: این طرح کمک میکند که صادرکنندگان مواد با ارزشافزوده بالاتر تشویق شوند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه دولت به دنبال کسب درآمد از محل عوارض بر صادرات نیست، اظهار داشت: در سال ۲۰۱۲ کشور آرژانتین، دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، چین در همان سال سه میلیارد دلار، هند شش میلیارد دلار، اندونزی پنج میلیارد دلار، قزاقستان چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، روسیه ۹ میلیارد دلار صادرات و آفریقای جنوبی ۱۳ میلیارد دلار عوارض از محل صادرات مواد معدنی کسب درآمد کردند. در حالی که در ایران هنوز یک ریال به خزانه از بابت عوارض مواد معدنی واریز نشده است.
سرقینی با اشاره به اینکه ما ۱۶۰ میلیون مترمربع ظرفیت برش سنگ داریم که در حال حاضر با ۸۰ میلیون ظرفیت کار میکنند، گفت: البته میدانیم که همه اینها صادراتی نیست اما اگر ۳۰ درصد هم صادراتی باشد، ۴۸ میلیون مترمربع ظرفیت صادراتی میشود که عدد بزرگی است.
وی با تاکید بر اینکه معتقدم صنعت سنگ ما توان دارد که با صنایع کشورهای دیگر رقابت کند، افزود: ما در عین حال که به منافع ملی فکر میکنیم این برنامه را داریم که صنایع و تولیدکنندگان مواد معدنی آسیب نبینند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص معادن طلا در کشور اظهار داشت: در سالهای اخیر تولید در معادن طلا رشد خوبی داشته است به طوری که مجموع تولید طلا از معادن کشور به حدود پنج تن رسیده است.
سرقینی با بیان اینکه سه معدن بزرگ و هشت معدن کوچک طلا در کشور داریم، افزود: ذخایر شناخته شده ما فعلا همین پنج تن طلاست اما معتقدم که ایران توان تولید سالانه حداقل ۱۰ تن طلا را دارد. البته مصرف داخلی ما خیلی بیشتر است و واردکننده طلا هستیم.
وی ادامه داد: به تازگی صادرات طلا شروع شده است که این کار برای تشویق سرمایهگذاران خارجی در معادن طلا انجام گرفته است. ضمن آنکه با آزادسازی صادرات طلای معادن، طلای داخل بازار صادر نمیشود.
رییس هیات عامل ایدرو:
جزییات قرارداد با رنو را مورد بررسی قرار دادهایم
ایدرو- در مدتی که اعلام شده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با رنو برای تولید خودرو قرارداد میبندد، دلنگرانیهایی از سوی نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی مطرح شده است. این در حالی است که معاون وزیر و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: یک قرارداد بینالمللی در سطح مشارکت با شرکت رنو نیازمند بررسی دقیق همه جزییات و در همه ابعاد است. از این رو در همه موضوعات تخصصی و کارشناسی که ارائه شده توجه خاص شده و شاید بخشی از زمان مذاکرات به همین دلیل طولانی شده است.
منصور معظمی گفت: بحث تامین نیروهای متخصص مورد نیاز برای اجرای پروژه دورههای آموزشی برای افزایش مهارت داخلی و نیز داخلیسازی قطعات توسط مجموعه قطعهسازان داخلی، جزو موارد مهمی است که نیاز به مذاکرات دقیق در تمام جزییات دارد.
رییس هیات عامل ایدرو با بیان اینکه انتظار میرود یک قرارداد بینالمللی به صورتی تنظیم شود که در آن صادرات کشور و همچنین سطح صادرات و بازارهای مدنظر هم دیده شود، اظهار داشت: این موارد جزو اصلیترین موضوعاتی بوده که در این مذاکرات مورد بحث و گفتوگو قرار گرفت و همچنین نحوه سرمایهگذاری رنو و چگونگی اجرای این سرمایهگذاری نیز از مواردی است که تاکنون وقت زیادی در مذاکرات گرفته است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: ایدرو موظف به ارتقای صنعت خودرو کشور است و امروز با استفاده از فرصت ایجادشده در تعامل جهانی با توافق برجام باید هوشیار باشیم و همه موارد را بررسی کنیم.
معظمی گفت: در مدتی که اعلام شده ایدرو با رنو برای تولید خودرو قرارداد میبندد دلنگرانیها از سوی نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی مطرح شده که در همه موضوعات تخصصی و کارشناسی که ارائه شده توجه خاص شده و شاید بخشی از زمان مذاکرات به همین دلیل طولانی شده است.وی افزود: نمیتوانیم به خاطر کسانی که با هرگونه فعالیت در تولید مخالفند و دوست دارند خودرو به ایران وارد شود و از قبل آن سود ببرند از فرصتهای جهانی توسعه سرمایهگذاری حذر کنیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: نباید کسانی که از قراردادهای بینالمللی فقط خرید از نمایندگان دسته سوم کشورهای حاشیه خلیجفارس را دیدهاند و مفهوم یک قرارداد تولید و انتقال دانش و فناوری را درک نکردهاند در موضوعی که برای صنعت کشور استراتژیک است، دخالت کنند.
لزوم بازرسی مخازن CNG خودروهای گازسوز در معاینه فنی
ایسنا- در راستای اجرای مصوبه هیات وزیران و به منظور اصول اطمینان از استاندارد و ایمنی مخازن CNG نصبشده برای خودروهای گازسوز و همچنین پیشگیری از وقوع خطرات جبرانناپذیر احتمالی، اجرای عملیات بازرسی چشمی و آزمون مخازن در جریان معاینه فنی الزامی شده است.
مدیرکل استاندارد استان تهران با بیان این موضوع و با اشاره به فعالیت ۴۲ مرکز معاینه فنی در استان تهران، اظهار کرد: در مقررات و دستورالعمل مدون معاینه فنی خودرو، الزام استقرار و حضور ناظر و بازرسان استاندارد در مراکز معاینه فنی، جهت نظارت بر حسن اجرای عملیات بازرسی مخازن خودرو تاکید شده است.
مسلم بیات با هشدار نسبت به اینکه هرگونه صدور گواهی و برچسب معاینه تاییدیه فنی برای خودروهای گازسوز و تایید ایمنی بر استاندارد مخازن CNG آنها و نیز بدون درج برچسب تاییدیه روی مخازن از جالب شرکتهای بازرسی (مورد تایید سازمان ملی استاندارد) خلاف قانون است، گفت: انتظار میرود همه دستگاههای ذیربط در جهت ارتقای ایمنی و سلامت سرنشینان خودروها اهتمام لازم را در دستور کار قرار دهند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد