24 - 10 - 2017
خبر
تفحص از فرودگاه امام کلید خورد
تسنیم- عضو کمیسیون عمران از بررسی تحقیق و تفحص از فرودگاه امامخمینی(ره) در کمیسیون متبوعش خبر داد. احسن علوی از تحقیق و تفحص از فرودگاه امامخمینی(ره) خبر داد و گفت: این تفحص سال گذشته با شش امضا تقدیم هیاترییسه مجلس شده بود. وی با بیان اینکه این تفحص به کمیسیون عمران بهعنوان کمیسیون تخصصی ارجاع شده است، افزود: موضوع تفحص از فرودگاه امامخمینی(ره) درباره فاز توسعه این فرودگاه است.
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تفحص مذکور ۲۰ محور دارد، گفت: نحوه برگزاری مناقصه، میزان پیشرفت پروژه، برنامه زمانبندی پروژه، علت کندی پیشروی پروژه و همچنین سوال درباره جزییات پروژه مذکور از جمله محورهای این تفحص است. علوی با بیان اینکه در جلسه اخیر کارگروه حمل و نقل کمیسیون عمران مسوولان پروژه و فرودگاه امامخمینی(ره) برای ارائه توضیحات حضور یافتند، ادامه داد: در این جلسه مقرر شد مسوولان فرودگاه سوالات و محورهای تفحص را بررسی و تا پایان هفته جاری پاسخهای خود را به کمیسیون واصل کنند. وی با تاکید بر اینکه قرار است پس از بررسی پاسخهای مسوولان پروژه (طرح توسعه ترمینال سلام) و فرودگاه امام در کارگروه حملونقل گزارشی به صحن کمیسیون عمران ارائه شود، اظهار داشت: پس از بررسیهای لازم، در صورتی که اعضای کمیسیون با تفحص موافقت کنند، این تفحص به صحن علنی مجلس ارجاع داده میشود در غیر این صورت تفحص از دستور کار خارج میشود.
عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان:
پدیده «امضافروشی» در ساختوساز
حاد شده است
تسنیم- عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان با واکاوی دلایل فروش امضا توسط جامعه مهندسی گفت: پدیده ناهنجاری امضافروشی در ساختوسازهای ساختمان کشور حاد شده است. محسن بهرامغفاری درخصوص مباحث مربوط به امضافروشی برخی مهندسان اظهار کرد: برای پرداختن به آسیبشناسی معضل امضافروشی لازم است در وهله اول به صورت سیستماتیک فرآیند کار خدمات مهندسی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم و در این صورت است که میتوانیم به نگاه دقیقتری درباره واقعیتهای این پدیده برسیم. اساسا امضای مهندسان در سه بخش از مراحل ساختوساز الزامآور است که اولی فرآیند طراحی و امضای نقشه برای گرفتن پروانه ساختمان است. وی تصریح کرد: دومی امضای گزارشهای نظارتی است که مهندسان ناظر میدهند و سومی امضاهای مربوط به ارائه خدمات مجری ساختمان یا پیمانکار ساختمان یا در پوشش شرکتهایی که مسوولیت اجرای ساختمان را عهده دارند، اقدام به امضای اسنادی که به امضا نیاز دارد، میکنند. این اسناد شامل دفترچه اطلاعات یا اسنادی که اساسا روی پروانه درج میشود، است که مهندس بهعنوان مجری باید نسبت به امضای این نوع اسناد اقدام کند. بهرام غفاری با بیان اینکه هر کدام از این مراحل سهگانه حوزه فعالیت مهندسی یعنی طراحی، به نظارت و نیز اجرا امضای مهندسان نیاز دارد، افزود: براساس ماده ۳۰ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در بخش طراحی، اصولا نقشههایی که به شهرداری ارجاع میشود، باید واجد امضای مهندس طراح باشد و مطابق قرائتی از متن این ماده قانونی مهندس طراحی که نقشههای ساختمان را امضا میکند، باید مسوولیت نظارت بر اجرای ساختمان را بپذیرد. وی ادامه داد: به عبارت دیگر ماده ۳۰ قانون میگوید امر طراحی و نظارت یک فعالیت متعاقب با هم است که باید توسط یک شخصیت انجام شود. عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان با اشاره به اینکه در دنیا چنین چیزی مرسوم است که کار طراحی و نظارت الزاما باید توسط یک شخصیت واحد حقوقی یا حقیقی انجام شود، اظهار کرد: اما در ایران مجزا بودن این دو حوزه باعث شده عدهای که نمیخواهند عهدهدار مسوولیت نظارت شوند و فقط میخواهند نقشه ساختمان را طراحی و صرفا طراح ساختمان باشند، اقدام به امضای نقشه ساختمانی کرده و در عین حال مسوولیت نظارت را عهدهدار نمیشوند. بهرام غفاری بیان کرد: یعنی ممکن است برخی مهندسان نقشههایی را که خود تهیه کردهاند یا کس دیگری تهیه کرده، امضا کنند و این دو به هیچ وجه قابل تشخیص نیست یعنی نمیتوان تفکیک کرد که شخص امضاکننده کار خود را تایید میکند یا اینکه در حال امضای نقشهای است که فرد دیگری آن را تهیه کرده است. وی با بیان اینکه «این حالت به امضافروشی مشهور شده است» گفت: با توجه به اینکه تهیه نقشه یک هزینه و ساز و کار دارد و پذیرش مسوولیت آن بهعنوان امضا دربردارنده درآمد و هزینه مستقل است، این انگیزه را بهوجود میآورد که بعضیها فقط از امتیاز و سهمیه امضای خود استفاده و نقشهای را که دیگران تهیه کردهاند، امضا کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد