22 - 12 - 2017
خبر
نیاز به ۱۰۲۳ مدرسه کانتینری در مناطق عشایری؛
افزایش ۵۰۰۰ نفری دانشآموزان دختر عشایر
سرپرست آموزشوپرورش عشایر وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه تعداد مدارس کانتینری در سال تحصیلی ۹۲-۹۱، ۶۹۷ مورد بود گفت: در سال تحصیلی جدید این تعداد به ۱۰۲۳ دستگاه کانتینر افزایش یافته است اما به همین تعداد نیاز داریم تا شرایط آموزشی بهتری فراهم آوریم.
محمدرضا سیفی با بیان اینکه از ابتدای دولت یازدهم در سال ۹۲ تا سال تحصیلی جدید ۱۲هزار دانشآموز عشایری جذب مدارس عشایری شدهاند اظهار کرد: تعداد دانشآموزان عشایری از ۱۷۰ به ۱۸۲ هزار نفر افزایش یافته است. در همین بازه زمانی افزایش پنج هزار نفری دانشآموزان دختر عشایری را شاهد بودهایم. سرپرست آموزشوپرورش عشایر وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید تعداد نوآموزان پیشدبستانی از ۴ هزار و ۴۲۸ به ۱۳ هزار و ۷۲۳ نفر افزایش یافته که به معنای رشد سه برابری است عنوان کرد: با توجه به ماده ۷ اساسنامه مدارس عشایر که به امضای روحانی رسیده است، اجرای دوره پیشدبستانی، آمادگی دوزبانه و سنجش سلامت دانشآموزان آماده ورود به دبستان در مناطق عشایری الزامی، همگانی و رایگان است.سیفی بیان کرد: تعداد مدارس کانتینری در سال تحصیلی ۹۲-۹۱، ۶۹۷ مورد بود گفت: با دقت نظر دولت روحانی در سال تحصیلی جدید این تعداد به ۱۰۲۳ دستگاه کانتینر افزایش یافته اما به همین تعداد نیاز داریم تا شرایط آموزشی بهتری فراهم آوریم.وی تعداد مدارس شبانهروزی عشایری در ابتدای دولت را نیز ۱۷۴ مدرسه اعلام کرد که در سالجاری به ۲۰۷ مدرسه افزایش یافته که از این تعداد ۸۴ مدرسه شبانهروزی مخصوص دختران عشایری است.سیفی همچنین از دستور وزیر آموزشوپرورش به سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور برای احداث و تعمیر سرویسهای بهداشتی مدارس عشایری خبر داد و گفت: باید در این امر تسریع شود.
«زوج و فرد»، طرحی کماثر
برای کاهش آلودگی هوا
عضو هیات علمی دانشکده انرژی و مکانیک دانشگاه شهید بهشتی ضمن انتقاد از اجرای طرح زوج و فرد از در منازل به عنوان یکی از تمهیدات کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا گفت: در صحت شاخصهای کیفیت هوا که از سوی سازمان محیطزیست و شهرداری اعلام میشود نباید هیچ شک و شبههای وجود داشته باشد. به گزارش ایسنا، محمدعلی احترام با بیان اینکه امروزه طی مقالات علمی متعدد، اثربخشی طرحهایی مثل زوج و فرد در کاهش آلودگی هوا و حفظ سلامتی شهروندان رد شده است، تصریح کرد: همه میدانیم که در شرایط کنونی، تنفس در هوای آزاد سم است و تا حد ممکن باید از تردد در فضای باز خودداری کرد اما وقتی دستور داده میشود شهروندان از آوردن خودروی سواری در سطح شهر خودداری کنند حتی اگر بر کاهش آلودگی هوا نیز اثرگذار نباشد، از آنجا که شهروندان بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار میگیرند، خطرات بیشتری جان آنها را تهدید میکند.
شهروندان با اجرای طرح زوج و فرد در روزهای آلوده چه میکنند
عضو هیات علمی دانشکده انرژی و مکاتبات دانشگاه شهید بهشتی در ادامه گفت: باید بررسی شود افرادی که بر اثر اجرای طرح زوج و فرد، رفتوآمدشان محدود شده چه راهکاری برای رفتن به مقصد اتخاذ میکنند؟ این دسته از شهروندان چند راه دارند؛ اول اینکه زودتر از ساعت ۶ از خانه خارج شوند و بعد از ساعت ۱۹ بازگردند (خارج از محدوده زمانی تعیین شده) یا از تاکسی تلفنی یا اینترنتی استفاده کنند که عملا تاثیری بر کاهش آلایندهها ندارد و چه بسا به دلیل فرسوده بودن تاکسیها و تولید آلودگی، وضع بدتر شود. به عنوان مثال شخصی باید خودرو یورو۵ خود را در خانه بگذارد و با یک خودروی فرسوده به محل کار رود. در این صورت تنها به شهروندان هزینه تحمیل میکند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: راهکار دیگر شهروندان این است که با خودروی شخصی تردد کنند و جریمه شوند که باز هم تاثیری بر کاهش آلایندهها ندارد و فقط درآمدزایی دولت را موجب میشود. در نهایت میتوانند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند که در این حالت باید مسیر طولانی را پیادهروی کنند و چون هوا آلوده است، شهروندان به شدت صدمه جانی میبینند.
هوای داخل خودرو ۲۰ درصد تمیزتر از هوای بیرون است
احترام تاکید کرد: طبق اندازهگیریهایی که انجام دادهام، هوای داخل خودرو ۲۰ درصد تمیزتر از هوای بیرون است بنابراین محدودیت ترافیکی چه اثری بر حفظ سلامت مردم دارد؟ مقالات علمی بسیاری در مورد نقش کمرنگ طرح زوج و فرد بر کاهش آلودگی هوا منتشر شده است بنابراین چرا باید سراغ این طرح برویم. ضمن اینکه با اجرای طرح زود و فرد شهروندان مجبور به پرداخت جریمه میشوند و به عبارت سادهتر این طرح تبدیل به محل کسب درآمد دولت نیز شده است.
سازمان محیطزیست و شهرداری نسبت به خرابی ایستگاههای پایش آلودگی هوا پاسخگو باشند
این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه نسبت به در دسترس نبودن اطلاعات برخی ایستگاههای پایش آلودگی هوای تهران نیز هشدار داد و گفت: با وجود اینکه در سالهای اخیر بهبود نسبی در توسعه تجهیزات پایش آلایندگی و نمایش اعداد برای مردم را شاهد هستیم، خراب بودن یا در دسترس نبودن برخی ایستگاههای پایش آلودگی هوا در مواقع حساس یکی از موضوعاتی است که دستگاههای مرتبط یعنی سازمان حفاظت محیطزیست و شهرداری باید نسبت به آن توجه بیشتری داشته باشند زیرا انتظار میرود در شرایط کنونی همه ایستگاهها بیوقفه فعال باشند و اطلاعات مربوط به شاخص کیفیت هوا را بهصورت آنلاین در اختیار مردم قرار دهند.
تهران نمیتواند در پایش آلودگی هوا استثنا باشد
احترام در بخش دیگری از صحبتهای خود نسبت به محوریت عدد میانگین کیفیت هوای تهران نیز انتقاد کرد و گفت: در همه جای دنیا بر اساس ماکزیمم (بیشینه) شاخص کیفیت هوا برای شهر تصمیمگیری میشود اما برای تهران با این توجیه که وسعت زیاد است، میانگین شاخص کیفیت هوا در مناطق مختلف مبنای عمل قرار میگیرد. تهران نمیتواند از کل جهان مستثنی واقع شود بلکه برای این شهر هم باید بر مبنای بالاترین عدد کیفیت هوا تصمیمگیری و تمهیدات لازم برای کاهش خسارتهای جانی و مالی ناشی از آلودگی هوا در نظر گرفته شود.
این عضو هیاتعلمی دانشگاه شهید بهشتی همچنین با طرح این پرسش که جبران هزینههای جانی و مالی ناشی از آلودگی هوا که مردم متحمل میشوند، برعهده چه کسی است گفت: بر اساس حقوق شهروندی که به درستی در دولت یازدهم منتشر شد و مورد توجه رییسجمهور است، حق سلامت، یکی از بدیهیترین حقوق شهروندان محسوب میشود و بر اساس این منشور، تامین سلامت شهروندان برعهده دولت است اما در شرایطی که این حق دچار لطمه و خدشه شود کدام دستگاه متولی جبران آن است؟
وی تاکید کرد: خسارت جانی و افت عملکرد اعضای بدن شهروندان بر اثر آلودگی هوا توسط کدام دستگاه جبران میشود و چه کسی پاسخگوی کاهش کیفیت زندگی مردم به علت بروز آلودگی هواست؟ مردم برای جبران این حق باید به کجا شکایت ببرند و اگر این خسارتها به دلیل سهلانگاری و کوتاهی یک مقام مسوول اتفاق افتاده کدام دستگاه باید ورود کند؟
کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا باید از ابتدای هفته تعطیلی مدارس را اعلام میکرد
احترام در پایان ضمن انتقاد از روند مدیریتی شهر در شرایط بروز آلودگی هوا اظهار کرد: با اینکه سازمان هواشناسی کشور از ابتدای هفته شرایط سکون جوی و افزایش غلظت آلایندهها را پیشبینی کرده بود اما تصمیمات برای کاهش خسارتهای ناشی از آلودگی هوا روز به روز گرفته شد در حالیکه کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا میتوانست از ابتدای هفته، تعطیلی مدارس را تا پایان هفته اعلام کند. در این صورت تعدادی از شهروندان تهران را ترک میکردند یا برنامهریزی درستی برای نگهداری از فرزند خود در خانه انجام میدادند، در این صورت ضمن حفظ سلامتی شهروندان، از بار ترافیک و آلودگی شهر کاسته میشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد