3 - 01 - 2018
خبر
شرط افزایش یکساله مهلت رعایت استانداردهای ۸۵ گانه خودروسازان
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد با اشاره به تعیین مهلت پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه برای خوردوهای تولیدی یا وارداتی تا دی ۹۸، گفت: خودروسازانی که در روزهای منتهی به دی ۹۷ گواهی تایید نوع دریافت کنند، برای گذراندن استانداردهای ۸۵ گانه یکسال فرصت خواهند داشت.
وحید مرندیمقدم اظهار داشت: تمام خودروهایی که تا ابتدای دی ۹۷ تولید و یا وارد شوند باید استانداردهای ۸۵گانه را پاس کنند، اما اگر خودروسازی در مهلت منتهی به ابتدای دی ۹۷ گواهی تایید نوع را دریافت کند برای اجرایی کردن استانداردهای جدید یکسال فرصت خواهد داشت و به این ترتیب این زمان تا دی ۹۸ مقرر میشود.
وی توضیح داد: هر خودروی جدیدی که تولید یا وارد شود باید استانداردهای ۸۵گانه را رعایت کند، اما خودروهایی که در لحظه آخر گواهی این استانداردها را دریافت میکنند، یک سال فرصت خواهند داشت که استانداردهای جدید را روی محصولشان اعمال کنند که این زمان تا ابتدای دی ۹۸ محاسبه خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که به این ترتیب ممکن است برخی خودروسازان در لحظه آخر برای دریافت تاییدیه استانداردهای ۸۵گانه اقدام کنند، به فارس اظهار داشت: تاریخ تاییدیه برخی خودروسازان به اتمام میرسد و به این ترتیب آنها نمیتوانند تمدید مجوز خود را به لحظه آخر بیندازند؛ بلکه باید قبل از ابطال نسبت به تمدید مجوز اقدام کنند.
مرندی مقدم ادامه داد: خودروسازان موظف بودند تا ابتدای دی سالجاری نسبت به گذراندن استانداردهای ۸۵گانه اقدام کنند و در عین حال تا ابتدای دی ۹۷ نیز باید برای گذراندن استانداردهای ۸۵گانه اقدامات لازم را انجام دهند. حال ممکن است این تمدید زمانی اتفاق بیفتد که مهلت آنها را برای یکسال یعنی تا دی ۹۸ تمدید کنند.
وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا برای استانداردسازی ۲۵ مدل خودروی سواری و سنگین که قبلا توقف تولید آنها را اعلام کردید نیز فرصت جدیدی قرار داده شده است؟ گفت: خیر؛ هیچ شرایط جدیدی برای این خودروها تمدید نشده است.
اتحادیه اروپا دامپینگ فولاد ایران را تحت فشارهای سیاسی مطرح کرد
رییس هیاتمدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: طرح موضوع اعمال دامپینگ از سوی ایران در زمینه صادرات فولاد به کشورهای اروپایی، تحت تاثیر فشارهای سیاسی مطرح شده که نتیجهای در گذشته به همراه نداشته است.
محمود اسلامیان اظهار داشت: طرح شکایت اتحادیه اروپا از ایران در دهه ۸۰ در ارتباط با دامپینگ (فروش کالا به قیمت پایینتر از هزینه تمامشده) راجع به صادرات فولاد عنوان شد، اما جمهوری اسلامی ایران از خود دفاع کرد و تبرئه شد.
اتحادیه اروپا بر اساس تصمیمات جدید، واردات تولیدات فولادی از کشورهای جمهوری اسلامی ایران، اوکراین، برزیل و روسیه را مشمول تعرفههای ۶/۱۷ تا ۵/۹۶ یورویی در هر تن خواهد کرد.
رییس هیاتمدیره انجمن مزبور به ایرنا خاطرنشان ساخت: دستگاه دیپلماسی کشور (وزارت امور خارجه) باید در کنار بنگاههای اقتصادی قرار گیرد و به آنها در بازارهای برونمرزی کمک کند.
اسلامیان اظهار امیدواری کرد: ایران با دفاعیه لازم بتواند در این دوره هم تبرئه شود و مشکلی در تداوم فعالیت صادرات فولاد نداشته باشیم.
ثبت ۲۰۰۰ سفارش در اولین روز بازشدن سایت ثبت سفارش خودرو
مدیرکل دفتر مقررات سازمان توسعه تجارت گفت طبق ماده هفت آییننامه ضوابط فنی واردات خودرو لازم است که برای ثبت سفارش و واردات انواع خودرو بیش از یک سال از زمان ساخت آنها نگذشته باشد.
علی علیآبادی به ارائه آماری درباره ثبت سفارش خودرو پس از وقفه شش ماهه پرداخت و اظهار کرد: در اولین روزی که سایت ثبت سفارش باز شد، روز گذشته حدود ۱۹۰۰ سفارش واردات خودرو به ثبت رسید که از این میان شاید حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ سفارش مربوط به خودروهای ساخت سال ۲۰۱۶ بوده باشد.
وی افزود: با توجه به قرار گرفتن در سال نوی میلادی تنها روز گذشته زمان ثبت سفارش برای واردات خودروهای سال ۲۰۱۶ در نظر گرفته بود و طبق قوانین واردات خودروهایی که بیش از یک سال از ساخت آنها گذشته باشد، ممنوع بهشمار میرود.
به گزارش ایسنا، از تیر ماه امسال ثبت سفارش خودرو بسته شده و تا تعیین قوانین و تعرفههای جدید در این زمینه امکانی برای ثبت سفارش خودرو وجود نداشت. در روزهای گذشته مقررات جدید واردات خودرو اعلام شده و بار دیگر ثبت سفارش برای واردات خودرو از سر گرفته شد.
عملکرد خودروسازان در حوزه تولید قابل دفاع است
عضو هیاترییسه مجلس شورای اسلامی معتقد است مجلس نباید از ظرفیتی که جهت اشتغال در صنعت خودروسازی کشور وجود دارد، غافل بماند.
عضو هیاترییسه مجلس شورای اسلامی معتقد است مجلس نباید از ظرفیتی که جهت اشتغال در صنعت خودروسازی کشور وجود دارد، غافل بماند.
علی اصغر یوسفنژاد در گفتوگو با خبرخودرو اظهار داشت: در شرایطی که بخش عمدهای از اشتغال چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم مربوط به صنعت خودرو است بنابراین باید کمکهایی از سوی مجلس و دولت جهت پیشرفت صنعت خودروسازی کشور صورت گیرد.
وی تصریح کرد: البته خودروسازان داخلی نیز در جهت توسعه و پیشرفت این صنعت مسیر طولانی را طی کردهاند که در بخشهایی عملکرد آنها قابل دفاع است.
وی با اشاره به اثرگذاری مهم قطعهسازان در صنعت خودرو کشور یادآور شد: خوشبختانه موقعیتهای خوبی جهت رشد قطعهسازی در ایران اتفاق افتاده است و هماکنون این صنعت به یک بلوغ نسبی در حوزه دانش فنی تولید دست یافته است.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در ادامه با توجه به افزایش تعرفههای واردات خودرو بر اساس دستورالعمل جدید گفت: دولت و دستگاههای مرتبط افزایش تعرفه را ابزاری کنترلی جهت حمایت از صنعت خودروسازی کشور میدانند.
یوسفنژاد همچنین با توجه به آغاز بررسی بودجه ۹۷ و لزوم حمایت مجلس از تولید در جریان بررسی بودجه سال آینده گفت: اساس بودجه سالجاری بر مبنای تولید و از سویی حمایت در جهت بومیسازی دانش فنی در صنعت خودروسازی است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد