1 - 02 - 2018
خبر
تقیزاده مطرح کرد؛
فراموش شدن قطارهای حومهای عامل بحرانهای برفی اخیر
وزارت راه- تقیزاده معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی معتقد است، در صورتی که از گذشته فکری جدی برای توسعه قطارهای حومهای و افزایش استفاده از آنها صورت میگرفت امروز بسیاری از بحرانهای برفی اخیر به وجود نمیآمدند.
مهرداد تقیزاده تصریح کرد: متاسفانه تا زمانی که بحرانی به وجود نیاید کمتر به دنبال پیشگیری آن برمیآییم. این در حالی است که تنها در صورتی که ما از سالهای دور به فکر توسعه قطارهای حومهای میبودیم، میشد بسیاری از نیاز مردم برای جابهجایی در طول این روزها را به وسیله ریل مدیریت کرد.
وی با بیان اینکه حملونقل در کشور ما خودرومحور است و حتی این روند نیز تشدید میشود، به ایسنا گفت: با افزایش تعداد خودروهای شخصی و افزایش جابهجایی مردم به وسیله این خودروها ما عملا حملونقل عمومی ریلی را از دست میدهیم. این در حالی است که با توجه به اینکه قطارهای حومهای معمولا زیانده هستند هیچ یک از دولتهای قبل فکری به حال آنها نکردهاند و تنها در طول سالهای گذشته بوده که سنگبنای بخشهایی از آن گذاشته شده است.
معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی در ادامه گفت: کارمان را از صفر شروع کردیم، اما امروز خطوط حومهای میان تهران و شهرهایی مانند کرج، ورامین، قم و البته در مناطق دیگری مانند تبریز راهاندازی شدهاند و آمار نشان میدهد که سالانه تقریبا پنج میلیون مسافر بدون احتساب آمار متروی تهران – کرج با قطارهای حومهای جابهجا میشوند. باید این سوال را از خودمان بپرسیم که اگر همین تعداد مسافر نیز از قطار به جادهها اضافه میشدند چه تعداد ماشین جدید باید در ترافیک و مشکلات جوی باقی میماند.
تقیزاده با اشاره به تجربه کشورهای توسعهیافته در حوزه قطارهای حومهای بیان کرد: شهرهایی مانند لندن، پاریس، برلین و دیگر پایتختهای اروپایی تعداد زیادی خط ریلی با محوریت جابهجایی مسافران حومهای دارند. در این کشورها حتی اگر مشکل جوی هم به وجود آید خیلی راحت امکان انتقال مسافران از جاده به ریل وجود دارد و هیچ بحرانی شکل نخواهد گرفت.
معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی خاطرنشان کرد: با این وجود تجربه نشان داده که هرجا حملونقل عمومی مناسبی ساخته شده مردم ایران از آن استقبال کردهاند. از اینرو اگر این قطارها پیش از این مورد نگاهی جدی قرار میگرفت، امکان پیشگیری از مشکلات روزهای اخیر به وجود میآمد و در آینده نیز باید تلاش کنیم با شکل دادن به این قطارها توسعه را در آنها به عنوان یک اولویت جدی در نظر بگیریم تا پس از سالهای طولانی بالاخره ترافیک از جادههای ایران به شبکه ریلی منتقل شود.
مدیرعامل راهآهن تشریح کرد:
جابهجایی ۱۴۰ هزار مسافر در ۲ روز
ایرنا – مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با وجود شرایط بد جوی و بارش سنگین برف در روزهای گذشته بیش از ۱۴۰ هزار نفر از مردم در مسیرهای ریلی کشور جابهجا شدند.
سعید محمدزاده گفت: این تعداد مسافر در مجموع با ۳۸۲ رام قطار در شبکه ریلی کشور و در مسیرهای مختلف جابهجا شدهاند. معاون وزیر راهوشهرسازی اظهار داشت: با بارش برف سنگین در بیشتر نقاط کشور مراجعه مردم برای استفاده از قطارهای مسافری افزایش قابل توجهی داشت و راهآهن ارائه خدمات به هموطنان را در اولویت مهم خود قرار داد.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: متوسط تاخیر قطارها در مبدا کمتر از ۳۰ ثانیه و تاخیر ورود قطارهای ما به ایستگاه کمتر از ۲۳ دقیقه است، اما به علت رعایت مسایل ایمنی در این شرایط تاخیر قطارها به ایستگاه در دو روز اخیر افزایش یافت زیرا در جاهایی که سرعت قطار باید ۱۴۰ کیلومتر باشد به حدود ۳۰ کیلومتر کاهش یافت اما سیر هیچ قطاری در شبکه لغو نشد.
وی گفت: با توجه به محدویتهای ارائه خدمات هوایی و جادهای تقاضا برای سوار شدن به قطار افزایش قابل توجهی داشت و حتی در برخی مسیرها دو برابر ظرفیت قطار، مردم سوار این وسیله نقیله شدند. بارش سنگین برف که از شامگاه هفتم بهمنماه در تهران آغاز شد، انجام پروازها در فرودگاههای مهرآباد و فرودگاه بینالمللی امامخمینی(ره) را مختل کرد و این موضوع باعث شد تا مردم در این مدت به استفاده از قطار گرایش بیشتری از خود نشان دهند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد