4 - 03 - 2018
خبر
مشارکت در احداث بوستان رسانه
«جهان صنعت»- قرار است «بوستان رسانه» در امر فرهنگسازی امور ترویجی و نظارت بر عملیات داشت درختان غرس شده عمل کند، این در حالی است که در راستای توسعه فضای سبز، همه ساله دانشآموزان، دانشجویان، مسوولان و حتی شهرداری و جهاد کشاورزی اقدام به توزیع نهال رایگان میکنند اما همچنان این اقدامات به الگوی رفتاری تبدیل نشده است.در همین راستا خلیل آقایی، رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به نقش تاثیرگذار رسانهها در این طرح اعلام کرد: رسانهها با طرح مباحث میتوانند هماهنگ با وزارتخانه عمل کنند.
در این میان کارشناسان نیز معتقدند مشارکت رسانهها در امر غرس نهال با احداث بوستان رسانه و همچنین توسعه چنین بوستانهایی در اراضی ملی، دامنه کوهها، اراضی شیبدار و هر منطقهای که از نظر اقلیم امکان غرس نهال و نگهداری آن وجود دارد، میتواند الگویی برای همه طبقات باشد، چراکه فعالان اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، با مطالعه چنین مطالبی رغبت بیشتری به درختکاری و حضور در این مراسم نشان میدهند.
سالانه بیش از صدها میلیون اصله نهال در نهالستانهای کشور و دهها میلیون اصله نیز در جایجای سایر بخشها تولید و در اراضی، باغات، دامنهها، اراضی شیبدار کاشته میشود (حدود ۵۰ میلیون اصله نهال مثمر و نزدیک به ۵۰ میلیون اصله نهال غیرمثمر و تعدادی از انواع نهال در بخشهای مختلف تعاونیها، بخشهای خصوصی، گلخانهها و…)، اما به نظر میرسد اصل مساله تامین آب و نهادههای موردنیاز ، نظارت بر عملیات کاشت و داشت، پیگیری تامین اعتبارات و هزینههای مرتبط برای داشت، نیاز به نوعی فرهنگسازی بین مسوولان و رصد کردن عملکرد آنها دارد که رسانهها میتوانند راهگشای این امر باشند.
کاهش تعرفه واردات گوشت
باشگاه خبرنگاران- در راستای تنظیم بازار گوشت قرمز و طبق مصوبه هیات وزیران، تعرفه واردات گوشت منجمد گوساله از ۲۶ به ۱۲ درصد کاهش یافت. این در حالی است که به گفته رییس انجمن صنفی گاوداران کاهش تعرفه واردات، مُسکنی بیش نیست. احمد مقدسی اظهار کرد: با توجه به نوسانات نرخ ارز، دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت گوشت، تعرفه واردات را کاهش داد در حالی که تبعات این امر گریبانگیر تولیدکننده است و در آیندهای نه چندان دور بر پیکره تولید داخل، ضربه مهلکی وارد میکند.
رییس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به اینکه ۹۵ درصد گوشت مورد نیاز از منابع داخلی تامین میشود، بیان کرد: با کاهش تعرفه واردات و نبود صرفه اقتصادی تولید برای دامدار، میزان واردات به منظور تامین نیاز داخل افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: با توجه به آنکه کاهش تعرفه کالاهای نهایی، مزیتی برای تولیدکنندگان ندارد، از دولت انتظار میرود با کاهش تعرفه نهادههای دامی و تخصیص ارز مبادلهای به جو و یونجه از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند تا آنها با وجود مواد اولیه ارزان قیمت بتوانند تولید خود را افزایش دهند. مقدسی یادآور شد: اگرچه کشورهای پیشرفته تنها از تولیدکنندگان داخلی خود حمایت میکنند، اما اقدام اخیر دولت به معنای پرداخت سوبسید به تولیدکنندگان خارجی است.
نارضایتی از میزان صادرات فرش
ایسنا- بعد از برجام صادرات فرش دستباف ایران روند افزایشی داشته است؛ بهطوریکه بنابر آمار گمرک در ۱۰ ماهه امسال ۳۳۶ میلیون دلار فرش دستباف صادر شده که رشد ۲۳ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال دارد. همچنین به گفته رییس مرکز ملی فرش ایران همچنان فرش ایران صدرنشین بازارهای جهانی فرش دستباف است. بهطوری که در سال گذشته معادل ۳۵۹ میلیون دلار صادرات فرش دستباف به ۸۰ کشور دنیا اعم از بازارهای سنتی و جدید فرش داشتیم که بیش از ۲۱ درصد رشد نسبت به سال ۱۳۹۴ داشته است. این در حالی است که هنوز با وضع ایده آل فاصله زیادی داریم.
حمید کارگر با بیان اینکه با وجود همه افت وخیزها و دشواریهایی که در فرآیند تولید و تجارت وجود داشته همچنان فرش ایران در صدر مانده، افزود: هر چند با وجود همه کاهشها و دشواریهای صادراتی، در سال گذشته رشد صادرات داشتیم و در سالجاری نیز همچنان ادامه دارد اما خوشحالکننده نیست زیرا هنوز با وضع ایده آل فاصله زیادی داریم و اگر به این رشد دل خوش کنیم و تلاش بیش از حد نشان ندهیم، خوب نیست. کارگر تاکید کرد: در چند دهه گذشته به علل مختلف داخلی و خارجی روند کاهش و افت صادرات داشتهایم؛ هرچند که این رشد در حال حاضر خوب است و افت صادرات متوقف شده است اما واقعیت این است که روند افزایشی جانشین آن شده ولی همچنان وضع مطلوب نیست. وی گفت: به کمک برجام از دیماه ۱۳۹۴ صادارت فرش به آمریکا از سر گرفته شد. بهطوریکه در سال گذشته رقمی معادل ۹۰ میلیون دلار صادرات فرش دستباف به ایالات متحده داشتیم که بیش از عدد سال قبل از وقوع تحریمها بود و در سالجاری هم ادامه دارد. وی تاکید کرد: نباید به بازار آمریکا بسنده کنیم. هم دولت و هم فعالان صادرات حوزه فرش با همه ابزارهای تبلیغاتی مثل برگزاری نمایشگاههای برون مرزی، اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری، شناخت سلیقه و کشش بازار این اعداد را به صورت جهشی افزایش بدهیم.
درآمدهای میلیونی با فروش سمنوی عید
میزان- یکی از خوراکیهایی که در آستانه نوروز طرفدار بسیاری پیدا میکند سمنو است. از این رو فروش سمنو در روزهای پایانی سال از جمله مشاغل کوتاه، ولی پر درآمد است که برخی از افراد در کنار مغازههای خود به پا میکنند. در این میان علاوه بر مغازههایی که هرسال فروش سمنو را درکنار دیگر اقلام خود دارند، دستفروشان نیز وارد میدان میشوند و با بستهبندی سمنوها برای خود کسبوکار مهیا میکنند. این در حالی است که این روزها فروش اینترنتی سمنو نیز رواج پیدا کرده است و مردم به راحتی میتوانند سمنو را سفارش داده و دم در منزل تحویل بگیرند. در یکی از آگهیهای درج شده در یکی از سایتهای خرید و فروش اعلام شده: «قیمت هرکیلو سمنو هشت هزار تومان است اما خرید عمده بالای ۵۰ کیلوگرم با قیمت شش هزار تومان برای هر کیلو خواهد بود.»
برخی مغازهها نیز به نام برند معروف سمنو به تهیه این محصول مشغول هستند و با بسته بندیهای ۱۰۰ گرم، ۲۰۰ گرم و بالاتر سود بالایی کسب میکنند. اما نکته جالب توجه این است که اگر در چند روز مانده به نوروز، فروشندگان ۱۰۰ کیلو سمنو را با قیمت ۶۰۰ هزار تومان خریداری کرده و در بسته بندیهای ۲۰۰ گرم با قیمت پنج هزار تومان به فروش برسانند، با یک حساب سرانگشتی درآمد بیش از دو میلیون تومان را کسب میکنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد