9 - 11 - 2019
خبر
برنامه ورود ایران به صنعت LNG
به گفته وزیر نفت برنامهای داریم که با احداث MiniLNGها پارک LNG احداث کنیم که ظرفیت این پارک سه میلیون تن خواهد بود، اما تمامی این ظرفیت با واحدهای کوچک حاصل میشود.
بیژن زنگنه، وزیر نفت در گفتوگو با تسنیم اظهار داشت: ورود به صنعت LNG (گاز طبیعی مایع) را با کمک توان داخلی و شرکتهای ایرانی در برنامه داریم.
وی افزود: منتها ورود به صنعت LNG با توان داخلی را برای واحدهای کوچک در برنامه داریم.
به گزارش تسنیم، گاز طبیعی مایع (LNG)، مایعی است روشن و بدون رنگ و بو که بخش اعظم آن از گاز متان تشکیل شده است. امروزه روش اقتصادی و معمول برای انتقال گاز طبیعی به بازارهای دوردست، تبدیل آن به صورت LNG است و ورود به این صنعت میتواند بازارهای صادراتی گاز تولید ایران را متنوع کند.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: برنامهای داریم که با احداث MiniLNGها پارک LNG احداث کنیم که ظرفیت این پارک سه میلیون تن خواهد بود، اما تمامی این ظرفیت با واحدهای کوچک حاصل میشود.
زنگنه در پاسخ به اینکه «آیا احداث این پارک LNG سه میلیون تنی با ظرفیت شرکتهای داخلی انجام میشود؟»، گفت: از شرکتهای داخلی بهعنوان سرمایهگذار استفاده میشود، اما بحث احداث و ساخت آن، بحثی متفاوت است.
آخرین وضعیت بارشها در کشور
در حالی که بارشهای کشور در سال آبی جاری تاچهار روز پیش تنها ۸/۰ میلیمتر بود، حدفاصل دهم تا سیزدهم مهرماه، به یک باره بارشها با رشد قابل توجه مواجه شده و از ۸/۰ به ۲/۲ میلیمتر رسید.
براساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزشهای جوی از آغاز سال آبی جاری (اول مهر ۹۸) تا سیزدهم مهرماه (۱۳ روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر ۲/۲ میلیمتر است در حالی که بارشهای کشور در سال آبی جاری تا سه روز پیش تنها ۸/۰ میلیمتر بود، در سه روز حدفاصل دهم تا سیزدهم مهرماه، به یک باره بارشها با رشد قابل توجه مواجه شده و از ۸/۰ به ۲/۲ میلیمتر رسید.
این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دورههای مشابه درازمدت (۶/۲ میلیمتر) ۱۴ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۹/۱ میلیمتر) ۱۶ درصد نشان میدهد.
جدول زیر، وضعیت بارندگی تجمعی حوضههای آبریز درجه یک کشور از اول مهر تا ساعت ۱۸:۳۰ روز ۱۳ مهرسال آبی ۹۹- ۹۸ را نشان میدهد.
امارات بزرگترین تاسیسات ذخیره زیرزمینی
نفت جهان را میسازد
با افزایش درگیریهای منطقهای، شرکت نفت دولتی ابوظبی قصد دارد بزرگترین تاسیسات ذخیره زیرزمینی نفت جهان را در فجیره بسازد.
به گزارش فوربس، ابوظبی که بیشتر نفت خام امارات را تولید میکند روزبهروز با تهدید بیشتری برای بستن تنگه هرمز مواجه میشود. تنگه هرمز آبراه حیاتی در خلیج فارس است که بیش از ۳۰ درصد طلای سیاه جهان از آن عبور میکند.
شرکت نفت دولتی ابوظبی (ادناک) برای از بین بردن این آسیبپذیری روی دلارهای نفتی و کمک امیرنشین فجیره حساب میکند. فجیره زمانی مانند یک انبار خاموش عمل میکرد ولی حالا یک ذخیرهگاه پررونق نفت و یک بندر کشتیرانی کامل با یک منطقه تجارت آزاد است.
فجیره مطمئنا تمام تجهیزاتی را که کشتیهای حمل نفت خام و کالا لازم دارند در اختیار دارد که شامل تجهیزات خرید و مخلوط کردن محصولات از مخازن و پایانههای مختلف بدون نیاز به یک کشتی واسطه و پایانههای ارتباطی است.
علاوه بر همه اینها، موقعیت فجیره اهمیت دارد. فجیره تنها امیرنشین از هفت امیرنشین امارات است که خط ساحلی آن تماما در امتداد دریای عمان است نه خلیج فارس.
یک خط لوله با حمایت شرکت سرمایهگذاری نفتی بینالمللی ابوظبی در ۲۰۱۲ در این منطقه راهاندازی شد که ظرفیت انتقال ۵/۱ میلیون بشکه نفت را در روز دارد. به علاوه فجیره خودش توانایی انتقال نزدیک به ۷۰ درصد کل تولید نفت خام امارات را دارد.
با افزایش درگیریهای منطقهای، سلطان الجابر، مدیرعامل ادناک تعهد خود را به این بندر و زیرساختهای آن نشان داد و قصد دارد بزرگترین تاسیسات ذخیره زیرزمینی نفت را در جهان در فجیره بسازد. این تاسیسات ظرفیت نگهداری ۴۲ میلیون بشکه نفت را دارد. ادناک برای حفظ بیشتر موقعیت خود در بازار ذخیره نفت، ده درصد سهام شرکت ذخیره انرژی VTTI را خریده است. این شرکت در فجیره تانکرهای ذخیره نفت دارد.
الجبار همچنین گفت فجیره نقشی اساسی در طرحهای تجاری ادناک دارد. این شرکت با مشارکت انی ایتالیا و او ام وی اتریش قصد دارد یک بخش تجاری بسازد که انتظار میرود تجارت خود را در سه ماهه اول ۲۰۲۰ آغاز کند. در عوض شرکتهای انی و اواموی سهام واحد پالایشگاهی ادناک را با ظرفیت پالایشی حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز خریدهاند.
الجابر گفت ادناک در حال افزایش ظرفیت تولید نفت خود تا چهار میلیون بشکه در روز تا ۲۰۲۰ و پنج میلیون بشکه در روز تا ۲۰۳۰ است. وی گفت این شرکت به همراه شرکایش ۴۵ میلیارد دلار برای توسعه عملیاتهای پاییندستی ادناک سرمایهگذاری میکند.
اهداف ادناک هر چه باشد، تا زمانی که دلارهای نفتی به فجیره میآیند اهمیتی ندارد. فجیره طبق طرحهای توسعهای خود قصد دارد یک روز به قطبهای رقیبش مثل سنگاپور در انتقال و ذخیره نفت برسد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد