15 - 05 - 2018
خبر
نظام مهندسی سال گذشته ۱۵۰۰ میلیارد تومان
سود سپرده گرفت
مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راهوشهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر سازمانهای نظام مهندسی تبدیل به بنگاههای مالی و اداری شدهاند، گفت: تلاش وزارت راه این است که سازمانهای نظام مهندسی به جایگاه خود برگردند. منوچهر شیبانیاصل در گفتوگو با اقتصاد آنلاین، درباره چگونگی اخذ هزینه خدمات مهندسی توضیح داد: تاکنون به این صورت بود که ۵ درصد بابت ارجاع نظارت از مالکان و ۵ درصد برای کنترل طراحی از مهندسان ناظر و در بعضی موارد از مالکان دریافت میشد.
او با اشاره به اینکه از قبل اعلام شده بود نباید مبالغ دریافتی تبدیل به سپرده و یا منبع انتفاعی برای سازمانها شود، اظهار کرد: در موارد متعددی شاهد سپردهگذاری و دریافت سود از طریق این مبالغ بودهایم به طوریکه بر اساس آخرین اطلاعات این رقم در سال گذشته ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.
مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راهوشهرسازی با تاکید بر لازمالاجرا و قانونی بودن بخشنامه وزارت راه مطرح کرد: به دلیل وسعت زیاد این منابع مالی، شاهد مقاومتهایی در این مورد بودهایم اما قطع شدن این منابع، فیالنفسه یک امر قانونی است.
شیبانی افزود: طبق شیوهنامهای که توسط وزیر راه ابلاغ شده هر گونه مبلغی که توسط نهادهای مختلف از مردم اخذ شود باید به موجب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی باشد و وزیر یا وزارتخانهای نمیتواند مردم را موظف کند که مبلغی را به نهاد خاصی بدهد و اگر قرار بر دریافت این مبلغ از سوی اعضا باشد باید در مجمع عمومی به صورت قانونی دریافت شود که تاکنون هیچ یک از این دو حالت نبوده است.
وی با اشاره به بخشنامه سال ۸۳ مبنی بر اینکه مردم موظفاند این مبالغ را پرداخت کنند بیان کرد: جای تعجب دارد اشخاصی که این مبالغ را پرداخت کردهاند به این نکته مهم توجه نکرده و هیچکدام از نمایندگان مجلس و یا نهادهای دولتی به آن ایراد نگرفتهاند در حالیکه بحث از ریشه غیرقانونی است.
مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راهوشهرسازی ادامه داد: حال وزیر راه این روند نادرست را اصلاح کرده و طبیعتا هر اقدامی که منجر به قطع درآمدی باشد که عدهای از آن منتفع هستند مشخصا مخالفتهایی را در پی خواهد داشت.
او در پاسخ به این سوال که «آیا برای بازپرداخت این مبالغ تصمیمی اتخاذ شده یا خیر؟» گفت: مقدار این مبالغ و اینکه آیا اخذ این مبالغ در جایی ثبت شده یا خیر نامشخص است بنابراین فعلا وزارت راه سعی در متوقف کردن ادامه این روند دارد.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن:
روسیه و چین جای شرکتهای اروپایی را میگیرند
ایلنا- معاون فنی و زیربنایی راهآهن با بیان اینکه هنوز شرکتهای اروپایی فعال در پروژههای ریلی تصمیم خود را در برابر خروج آمریکا از برجام برای قطع یا ادامه همکاریها با ایران اعلام نکردهاند، گفت: در صورت برگشت تحریمها شرکتهای روسی و چینی جای اروپاییها را خواهند گرفت. مازیار یزدانی درباره اثرپذیری قراردادها و پروژههای ریلی از خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: در بخش زیربنایی راهآهن پروژههای متعددی با شرکتهای اروپایی و آسیایی منعقد شده است. هنوز اروپاییها در برابر رفتار آمریکا واکنشی نشان ندادهاند بنابراین نمیتوان با قطعیت از ادامه یا قطع همکاری با شرکتهای اروپایی حرف زد.
وی با تاکید بر اینکه توان داخل برای پاسخگویی به اغلب نیازهای پروژههای فنی وجود دارد، ادامه داد: در بخش فنی و زیربنایی راهآهن میتوان از بخشهای داخلی امکانات مورد نیاز را تامین کرد. البته وابستگیهایی در تامین برخی از تجهیزات به شرکتهای خارجی وجود دارد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد