30 - 04 - 2020
خبر
یدک کشیدن عنوان حمایت از تولید
خروج ارز از کشور به بهانههای مختلف از جمله واردات قطعاتی که تولیدکننده ایرانی به راحتی میتواند آن را خلق کند ظلم به تولید
ملی است.
برخی از صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی افزایش مونتاژکاری در صنعت کشور را ناشی از نگاه سودمحور برخی از فعالان اقتصادی قلمداد میکنند که این امر باعث افزایش واردات میشود. برخی تولیدکنندگان برای شکستن و دور زدن تعرفهها، با واردات خرد که به مراتب تعرفه بسیار کمتری برای آن تعریف شده، به سرهمبندی آن و پیچ و مهره کردن این قطعات در داخل کشور مبادرت میورزند.
این روزها کمبود مواد اولیه تولید را بیش از گذشته با مشکل روبهرو کرده است تا جایی که تولیدکنندگان یا مجبور به تعطیلی واحدهای تولیدی خود شدهاند یا ناگزیر باید با تهیه گران مواد اولیه به مسیر کار خود ادامه دهند.
ضرورت چارهاندیشی و مقابله با آن با اتخاذ تدابیر هوشمندانه احساس میشود. بابک امامی فرد، یکی از فعالان عرصه صنعت و تولید در شرق استان تهران در گفتوگو با «جهان صنعت» با اشاره به ضرورت حمایت از تولید داخل گفت: اهمیت تولید داخلی تنها به عرضه کالا و بیرون آمدن محصولی از یک واحد تولیدی بزرگ، متوسط یا کوچک خلاصه نمیشود، بلکه آنچه حائز اهمیت است به استقلال کشور از حیث اقتصادی و صنعتی و عدم وابستگی به کمپانی یا تولیدکننده خارجی معطوف میشود.
امامی فرد با ابراز تاسف از اینکه دولتمردان به راحتی تولید را زیر پا گذاشتهاند ادامه داد: چرا در شرایطی که خودشان میدانند کشور نیاز به تولید و تولید نیاز به حمایت دارد دست به واردات میزنند. چرا میخواهند تحت هر شرایطی صنعت کشور را به قهقرای نابودی بکشانند.
این فعال عرصه صنعت و تولید یادآور شد: بارها از طریق تشکلها و نهادهای غیردولتی به مقامات دولتی و حتی نمایندگان مجلس هشدار دادهایم که نابودی صنعت کشور به زودی اتفاق میافتد ولی با هر بار گفتن این موضوع بیتفاوتی دولتمردانمان بیشتر از قبل نشان داده میشود.
وی افزود: زمانی که بر ضرورت تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی تاکید میشود، مواردی همچون عدم خروج ارز از کشور، توسعه فرصتهای شغلی، رونق تولید، بالا رفتن فضای رقابتی میان تولیدکنندگان و فرهنگ استفاده و مصرف کالای داخلی مد نظر قرار میگیرد.
این فعال حوزه صنعت و تولید بیان کرد: حتی در برخی صنایع بزرگ تولیدی ایران نیز شاهد استفاده از همین روش هستیم اما نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که فلسفه تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی، تنها یک نام و عبارت نیست، بلکه اهمیت آن به دستاوردها و توفیقاتی معطوف میشود. در غیر این صورت، یدک کشیدن عنوان کالای ایرانی در پوشش مونتاژکاری افتخاری نیست.
امامیفرد در ادامه تاکید کرد: ما هیچ گاه مخالف جزیره کار کردن نیستیم چراکه برای تولید نیازمند واردات تکنولوژی و حتی وسایل و ابزارهای لازم هستیم. اگر نقد و انتقادی وجود دارد موضوع واردات کالا و واردات قطعات و مونتاژکاری است.
محدود شدن فروش رنگ به واحدهای دارای پروانه کسب معتبر
تسنیم- مدیر اجرایی اتحادیه رنگفروشان با اشاره به اینکه نوسانات شدید قیمت ارز این صنعت را دچار دگرگونی و رکود شدید و بالاخص دچار کمبود مواد اولیه کرده است، از تعاونی تولیدکنندگان رنگ خواست تنها با واحدهای دارای پروانه کسب معتبر داد و ستد کنند. سعید میرزایی مدیر اجرایی اتحادیه رنگفروشان تهران با ارسال نامهای به مدیریت شرکت تعاونی تولیدکنندگان رنگ و محصولات وابسته، نوشت: همانطور که مستحضرید در چند ماه اخیر بازار رنگ به دلیل نوسانات شدید قیمت ارز، دچار دگرگونی و رکود شدید و بالاخص دچار کمبود مواد اولیه شده است.
کمبود لاستیکهای تمام سیمی کامیون در کشور
خبر خودرو- رییس انجمن صنفی صنعت تایر ایران از کمبود لاستیکهای تمام سیمی کامیون در کشور خبر داد.
محمدرضا گنجی اظهار داشت: کمبود لاستیک ناوگان حملونقل کشور به دلیل کمبود تولید بوده چرا که ظرفیت تولید در ایران اندک است و مابقی نیاز بازار باید از طریق واردات برطرف شود مگر اینکه ظرفیت تولید جدید ایجاد شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد تایر مصرفی کشور تولید داخل و ۲۰ درصد وارداتی بوده و در صورتی که ظرفیت جدید ایجاد نشود قادر به افزایش تولید نخواهیم بود.
وی در خصوص دشواریهای واردات تایر گفت: با توجه به مسائل ارزی و عدم تخصیص به موقع ارز، واردات نیز گاها دچار خلل میشود.
رییس انجمن صنفی صنعت تایر ایران با اشاره به محدودیتهای صادراتی تایرسازان گفت: صادرات تایر تولیدکنندگان معادل سه تا پنج درصد کل تولید بوده که تقریبا ناچیز است و تاثیری بر تامین نیاز داخل ندارد.
وی افزود: در واقع نه ممنوع شدن صادرات و نه آزاد شدن آن تاثیری بر تامین نیاز ناوگان ندارد.
انتقاد رییس سازمان ملی استاندارد از نمایندگان مجلس
ایسنا- رییس سازمان ملی استاندارد با انتقاد از برخی از نمایندگان مجلس، گفت: من نباید زیر سوال بروم که چرا معیار مصرف انرژی را در برخی از کارخانهها پیاده میکنند.
نیره پیروزبخت در مراسم تحویلگیری ۲۲۲۲ کشنده در طرح نوسازی ناوگان حملونقل سراسر کشور همزمان با تحویل ۲۰ هزار کشنده با اشاره به همکاری سازمان ملی استاندارد و شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، اظهار کرد: از زمان تاسیس شرکت بهینهسازی مصرف سوخت همکاری ویژهای با سازمان ملی استاندارد آغاز شد و در طرحهای مشترک در سالهای ۷۸ و ۷۹ چهار آزمایشگاه ویژه معیار مصرف انرژی سوخت فسیلی در چهار نقطه ایران تاسیس شد که این آزمایشگاهها در حال حاضر هم در کشور کمنظیر هستند.
وی ادامه داد: از همان زمان بهینهسازی مصرف سوخت جاری شده است، اما هنوز به حد مطلوب نرسیده است. سازمان ملی استاندارد از همان زمان تاکنون درگیر این موضوع در بخشهای مختلف بوده است.
رییس سازمان ملی استاندارد همچنین در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به خودروهای فرسوده، گفت: زمانی که یک خودرو بیش از حد استاندارد مصرف سوخت دارد، تبعات آن فقط شامل راننده خودرو نیست، بلکه بیشترین اثر آن در وضعیت آلودگی هواست. در برخی از کنوانسیونهای جهانی که ایران هم عضو آنها نیز محسوب میشود دیگر بحث یک کشور یا دو کشور مطرح نیست، بلکه موضوع کره زمین است و ایران نیز باید ثابت کند که متوجه این موضوعات است.
وی در ادامه با انتقاد از برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی باید به سازمان ملی استاندارد فشار وارد کند که چرا مواظب میزان مصرف انرژی در کشور نیستید، نه اینکه من زیر سوال بروم که چرا معیار مصرف انرژی را در برخی از کارخانجات پیاده میکنم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد