17 - 04 - 2020
خبر
وعده نوسازی و راهاندازی واحدهای راکد
ایسنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران از افتتاح و کلنگزنی امسال ۳۷۰ طرح صنعتی در کشور در دهه فجر خبر داد. محسن صالحینیا در نشست خبری با بیان اینکه ۹۸۰ شهرک صنعتی مصوب در کشور وجود دارد که این تعداد در استان ایلام ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی و معادل ۵/۱ درصد است، اظهار کرد: ایلام آمار بهتری نسبت به کشور دارد اما در مجموع با نقطه مطلوب فاصله داریم. وی گفت: صنایع کوچک به عنوان یکی از اولویتها و محورهای اصلی برنامههای وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته قرار گرفته است و ۶۵ تا ۷۰ درصد واحدهای تولیدی کشور در شهرکهای صنعتی مستقر هستند که در ایلام این میزان ۷/۰ درصد است که این آمار گویای ظرفیتهای خوب در استان است. صالحینیا با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۷۸ هزار نفر در شهرکها و نواحی صنعتی کشور مشغول به کار شدهاند که با اتمام پروژههای نیمهتمام این آمار تا پایان سالجاری چند برابر خواهد شد، تصریح کرد: نوسازی و راهاندازی واحدهای راکد با ظرفیت پایین، یکی از برنامههای شاخص شرکت شهرکهای صنعتی است که در این راستا تاکنون یک هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی راکد و نیمهفعال به چرخه تولید بازگشتهاند که به تبع آن در ایلام نیز همین برنامهها از طریق شرکت شهرک صنعتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت دنبال خواهد شد. وی ادامه داد: برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای کوچک و متوسط مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی کشور تلاش میشود و در راستای بهرهبرداری کامل از ظرفیتهای صنعتی، معدنی و تجاری کشور، افزایش سهم ارزش افزوده و تجارت در تولید ناخالص داخلی امری مهم و ضروری است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ایجاد شهرکهای صنعتی بستر مناسبی برای جذب سرمایهگذار در حوزه صنعت است که این موضوع مهم در استان ایلام به خوبی نمایان است و نوسازی و راهاندازی این واحدها یکی از شاخصهای کاری پیش روی شرکت شهرکهای صنعتی است.
تولید کنسانتره سنگآهن ۲۲درصد افزایش یافت
«جهان صنعت»- تولید دانهبندی و کنسانتره سنگآهن شرکتهای بزرگ در ۹ ماه امسال ۲۲درصد افزایش یافت. به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن کشور از ابتدای فروردین تا پایان آذر، ۳۴ میلیون و ۳۰۶ هزار و ۸۷۴ تن کنسانتره سنگ آهن تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۲۸ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۵۱۰ تن بود که حاکی از افزایش ۲۲ درصدی تولید این محصول است. از این میزان، شرکتهای گلگهر، ۱۱ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۴۸۶ تن، چادرملو، ۶ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۲۶۳ تن، سنگ آهن مرکزی ۴میلیون و ۲۵ تن، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه ۳ میلیون و ۸۶۴ هزار و ۱۱۸ تن، گهر زمین ۳ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۳۳۲ تن، اپال پارسیان سنگان ۲ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۴۸۶ تن، صنعتی و معدنی توسعه ملی یک میلیون و ۷۶ هزار و ۴۲۹ تن، صبا نور ۸۹۳ هزار و ۶۰۲ تن و جلالآباد ۳۷۸ هزار و ۱۳۳ تن کنسانتره سنگ آهن تولید کردند. بنا بر این گزارش، ۵ شرکت بزرگ معدنی در ۹ ماهه امسال، ۵ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۷۹۶ تن سنگ آهن دانهبندی تولید کردند که در مقایسه با میزان تولید این محصول در مدت مشابه سال گذشته (۳ میلیون و ۹۵۵ هزار و ۱۶۰ تن)، ۳۵ درصد رشد نشان میدهد. از این میزان، شرکت سنگآهن سنگان یک میلیون و ۵۲۴ هزار و ۶۱۴ تن صبا نور یک میلیون و ۴۷۳ هزار و ۵۰۴ تن، سنگ آهن مرکزی یک میلیون و ۱۷۵ هزار و ۱۰۳ تن، فلات مرکزی ۷۹۷ هزار و ۱۷۹ تن، چادرملو ۳۲۲ هزار و ۱۶۴ تن و میشدوان ۶۲ هزار و ۲۳۲ تن تولید کرده است.
آیا پیشفروشهای جدید خودرو قانونی است؟
ایسنا- در حالیکه برخی خودروسازان نتوانستهاند تعهدات پیشفروش قبلی خود را به طور کامل انجام دهند، اما باز هم اقدام به پیشفروش جدید کردهاند. سوال این است که آیا این کار آنها قانونی است و چرا با توجه به بدعهدی خودروسازان، مردم باز هم برای پیشخرید خودرو ثبتنام میکنند؟
در این زمینه امیرحسین کاکایی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: اولین نکته حائز اهمیت این است که اوضاع صنعت خودرو به شدت به هم ریخته است. از طرف دیگر قوانین موجود برای شرایط عادی تعریف شده و این در حالی است که شرایط فعلی حاکم بر صنعت غیرعادی بوده و خودروساز و سایرین را گرفتار کرده است. وی افزود: پیشفروش خودروها در ظاهر منع قانونی ندارد و شرکتها در شرایط شفاف شرایط خود را اعلام میکنند و متعهد میشوند که در تاریخ مشخص و با قیمت روز خودروی ثبتنامی را تحویل میدهند؛ لذا به لحاظ قانونی هیچ عملی خلاف آن صورت نمیگیرد. اما در حال حاضر بزرگترین معضل ما در جامعه از همین نقطه آغاز میشود که بسیاری از اتفاقاتی که به لحاظ اقتصادی در جامعه رخ میدهد، در ظاهر قانونی است اما اثرات آن موجب اختلال در نظام اقتصادی کشور میشود. این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه این مساله دو جنبه مختلف دارد، گفت: مساله اول این است که پیشفروش خودرو غیرقانونی است یا خیر و اینکه آیا میتوان جلوی آن را گرفت؟ اما از طرف دیگر خودروسازان نیز به سبب تعهدات مالی متعددی که دارند، نمیتوانند از پیشفروش خودروهای تولیدی خود جلوگیری کنند، لذا پیشبینی میکنند که بتوانند تا سال آینده تنشهای امسال را مدیریت و در موعد مشخص به تعهدات خود عمل کنند.
کاکایی با یادآوری اینکه در سوی دیگر دولت و نهادهای نظارتی مطرح هستند، به ایسنا گفت: مردم انتظار دارند نهادهای نظارتی وارد عمل شوند و شرایط را کنترل کنند. البته حقیقت این است که وضعیت فعلی خاص و غیرقابل پیشبینی بوده و هیچ کس انتظار نداشت تحریمها چنین پیش روند.
وی با تاکید بر اینکه اوضاع فعلی صنعت خودرو ناشی از مسائل کلان است، افزود: ضروری است دولت به این مساله ورود و اوضاع را کنترل کند که قرار است چه اتفاقی پیش بیاید یا اینکه چنانچه خودروسازان پیشفروش میکنند، آیا قادر به انجام تعهدات خود هستند یا خیر و اگر توان انجام این کار را ندارند، پس چرا نهادهای متولی مانع پیشفروش آنها نمیشوند؟
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: البته در حال حاضر دولت و مجلس چنان درگیر مسائل روزمره شدهاند که متوجه نیستند بسیاری از موارد در آینده دردسرساز خواهد شد.
وی اظهار کرد: نباید به صورت احساسی با برنامههای خودروسازان برخورد کرد بلکه باید به آنها کمک کرد تا بتوانند برنامه تحویل خودروهای معوقشده قبلی را محقق کنند اما نمیتوان به طور دقیق پیشبینی کرد که آیا برای آینده میتوانند ضمن رعایت قوانین ظرفیتی (پیشفروش ۲۰ تا ۳۰ درصد محصولات تولیدی) پیشفروش داشته باشند یا خیر.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد