17 - 03 - 2020
خبر
وعده معاون وزیر برای کمک به خودروسازان
فارس – معاون امور صنایع وزارت صنعت با اشاره به بسته حمایتی و ساماندهی بازار خودرو و قطعهسازی گفت: محتویات این بسته به خودروسازان کمک میکند تا تعهدات خود را در مقابل مردم انجام دهند.
فرشاد مقیمی در پاسخ به این سوال که وزارت صنعت چه برنامهای برای کمک به خودروسازان در قبال اجرای تعهدات معوق به مردم دارد، گفت: بسته حمایتی و ساماندهی بازار خودرو و قطعهسازی تدوین شده که به زودی جزئیات این بسته اعلام میشود. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که آیا محتویات این بسته کمکی به برآورده شدن تعهدات خودروسازان مختلف از جمله دو خودروساز بزرگ و سایر خودروسازها از جمله بهمنموتور و کرمانموتور و... به مردم میکند، گفت: در این بسته بحثهای مختلفی از تامین ارز، سرمایه در گردش و وضعیت قطعهسازان مطرح شده است.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه خودروسازان چند ماهی است در عمل به تعهدات خود با مشکل مواجهاند این بسته چگونه به آنها کمک خواهد کرد، گفت: فعلا جزئیات را نمیتوانم اعلام کنم، اما این بسته مسائل را حل میکند.
مقیمی بیان کرد: در حال حاضر در بنادر کشور سه هزار کانتینر از قطعات مورد نیاز خودرو وجود دارد و تخصیص ارز برای واردات صورت گرفته، ضمن اینکه مواد اولیه خودروسازان هم موجود است.
وی با تاکید بر اینکه خودروسازان به تعهداتشان در مقابل مردم عمل خواهند کرد گفت: در صورتی که شراکتی با خودروسازی صورت گرفته باشد که آن خودروساز ایران را ترک کرده باشد، عمل به آن تعهد خودروساز غیرممکن میشود.
معاون وزیر صنعت با بیان اینکه البته برای این مساله هم راهحلی وجود دارد، گفت: خودروساز باید تعهد را از طریق ارائه سبدی از خودروهای جایگزین به مشتری اجرایی کند.
تعداد ترازوهای غیراستاندارد پایتخت
ایسنا – مدیرکل استاندارد تهران با اعلام خبر بازرسی و آزمون بیش از ۴۴ هزار ترازو و وسیله توزین در استان تهران گفت: کمتر از یک درصد از این وسایل غیراستاندارد بودند.
محمودرضا طاهری با اشاره به وظایف و مقررات سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص آزمون دورهای وسایل توزین و سنجش مورد استفاده در داد و ستدهای عمومی و ضرورت صیانت از حقوق مصرفکنندگان کالا و خدمات و نیز برای جلوگیری از کمفروشی (براساس ماده ۸ قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد مصوب سال ۱۳۷۱ و ماده ۱۴ ضوابط اجرایی و مقررات اوزان و مقیاسها و موضوع بند ۷ ماده ۲۰ قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد)، اظهار کرد: بازرسان و کارشناسان این اداره کل با استفاده از ظرفیتهای آزمایشگاههای همکار تایید صلاحیت شده، در هشت ماهه سالجاری از ۴۴ هزار و ۳۶ وسیله توزین آزمون دورهای بهعمل آوردند که ۴۳ هزار و ۶۹۵ وسیله مطابق استاندارد و تنها ۳۷۷ وسیله مردود شدند.
وی با اشاره به شبهات پیشآمده در زمینه دریافت کارمزد خدماتی انجام آزمون وسایل توزین، بر قانونی بودن دریافت این کارمزد تاکید و بیان کرد: براساس ماده ۱۶ قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد، بند ۶ ماده ۳۰ قانون مذکور و مواد ۲۱ و ۲۲ ضوابط اجرایی و مقررات اوزان، مقیاسها و وسایل سنجش و نیز براساس بند ۴-۲-۸ آییننامه اجرایی تعیین، طبقهبندی و محاسبه کارمزد خدماتی سازمان ملی استاندارد (مصوب شورایعالی استاندارد)، هزینهای برای تصدیق و آزمون اندازهشناسی قانونی و آزمون دورهای وسایل توزین و سنجش در نظر گرفته شده است.
کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت لوازم یدکی
خبرخودرو- سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران اعلام میکند که کاهش نرخ ارز، از طرفی کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت لوازم یدکی را به همراه داشته و از طرف دیگر به دلیل عدم تثبیت نرخ ارز و قیمتها، رکود افزایش پیدا کرده است.
سیدمهدی کاظمی اظهار داشت: کاهش نرخ ارز، به طور نسبی تاثیری در بازار لوازم یدکی نیز داشته و در بررسیها مشخص شده که قیمتها ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده اما رکود افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: رکود به دلیل بلاتکلیفی در حال افزایش است، زیرا تجار نگران تغییر قیمتها هستند و نمیتوانند در خصوص خرید و فروش تصمیمگیری کنند. در واقع بلاتکلیفی به رکود دامن میزند، بنابراین با ثبات نرخ ارز و رفع بلاتکلیفی، رکود نیز برطرف میشود.
وی افزود: اگر نرخ ارز به مدت یک سال مشخص و ثابت باشد تاثیر بسزایی در بازار، قیمتها و میزان فروش خواهد داشت و رکود، رفته رفته برطرف میشود.
وی درخصوص کمبود لوازم یدکی در بازار گفت: کمبود به گونهای که عدهای توصیف میکنند نیست. در واقع با کمبود در قطعات خودروهایی مواجه هستیم که در چند سال اخیر به بازار ایران وارد شدهاند. مثلا بعضی از قطعات خودرو داستر مثل کمپرسور کولر آن، کمیاب یا نایاب است و مصرفکنندگان در صورت نیاز قادر به دستیابی به این قطعات نیستند.
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران افزود: بنابراین در مورد بسیاری از خودروهای خارجی -مخصوصا خودروهای شاسیبلند- که در چند سال اخیر وارد بازار شده و هنوز تعدادشان در کشور زیاد نشده که تولیدکنندگان داخلی اقدام به تولید قطعات کنند، مشکل تامین قطعات وجود دارد.
کاظمی تصریح کرد: با ارائه نمونه قطعه به تولیدکننده داخلی و سفارش به تعداد زیاد، تولیدکننده داخلی قطعه مورد نظر را تولید خواهد کرد اما سفارش به تعداد اندک برای تولیدکننده به صرفه نیست و به ناچار باید اقدام به واردات کنیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد