22 - 06 - 2020
حمله گازانبری سردار
مجلس انقلابی که با شعار حمایت از قشر آسیبپذیر و حل مشکلات اقتصادی وارد کارزار انتخابات شده بود، هنوز چیزی از آغاز به کار آن نگذشته، گویی از خوابی عمیق بیدار شده و با رویگردانی از وعدههای انتخاباتی خود، به شعارهایش پشت کرده و اولویتهای خود را تغییر داده است. گویی آن شعارها صرفا تاریخ مصرف انتخاباتی داشته و حالا که کار از کار گذشته و توانستهاند رای مردمی که به شعارهای عدالتمحورانه آنها اعتماد کردهاند را کسب کنند، تغییر رویکرد دادهاند. موضوع جدید مورد بحثشان هم فضای مجازی است؛ فضایی که متهم به ولنگاری، افسارگسیختگی و بیتوجهی شده و با این برچسبها انگشت اتهام و انتقاد خود را به سمت وزیر ارتباطات نشانه رفتهاند.
وزیر جوان و انتقاد از فضای مجازی
در این راستا روز گذشته، زمانی که محمدجواد آذرمیجهرمی، وزیر ارتباطات برای ارائه گزارش عملکرد وزارتخانه تحت امرش به مجلس آمده بود، با انتقادات شدید برخی نمایندگان تازهوارد مواجه شد. حتی محمدباقر قالیباف، رییس مجلس هم در این باره با همکاران خود همراهی کرد و خطاب به وزیر ارتباطات جملهای عجیب به زبان آورد! جملهای که در جای خود بحثبرانگیز است.
قیاسی که منطق ندارد!
قالیباف خطاب به آذریجهرمی گفت: «همانگونه که بازار خودرو مدیریت شده است، فضای مجازی هم مدیریت شود!» طرح موضوعی که منطق ندارد و سوالات زیادی ایجاد میکند. رییس مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه کودکان، نوجوانان و خانوادههای ما در معرض فضای آلوده هستند، ادامه داد: «این فضای آلوده را باید از دو جهت نگاه کرد: یکی تولید محتوا که هم وزارتخانه و هم بقیه دستگاهها مسوول هستند و یکی توسعه سرویسهای داخلی، سیاستهای دولت و اعمال مدیریت در شبکه. امروز ما این لجامگسیختگی را میبینیم که این ضعف مدیریت و بدون سیاستگذاری بودن را در کشور مشابهی در شرق و غرب نداریم و حس میکنید حالت لجامگسیخته و رهاشدهای وجود دارد.»
قالیباف در ادامه مدعی مدیریت بازار خودرو شد و با تاکید بر اهمیت زیرساخت محتوا و خدمات بیان کرد: «بخشی از محتوا حتما در اختیار دستگاههای دیگر و مردم است، اما سیاستگذاری و مدیریت وجود ندارد چطور ما در حوزه خودرو سیاستگذاری، تعرفهگذاری و حمایت از صنعت داخل میکنیم تا این صنعت رشد کند، چرا در حوزه وظایف وزارتخانه مربوطه که باید سیاستهای تعدیلی داشته باشد و رشد حوزه داخلی و خارجی متناسب باشد این سیاست اعمال نمیشود و این فرصت داده نمیشود. حمایت در حوزه محتوا از بخش داخلی صورت نمیگیرد؟» مقایسهای که سراسر خطاست چرا که بازار خودرو نه مدیریت شده و نه به سامان رسیده است و همچنان شاهد افزایش لجامگسیخته قیمت خودرو، عدم نظارت صحیح بر قیمتگذاری، غیررقابتی بودن و انحصار دو شرکت خودروساز، عرضه نامناسب و عدم تناسب بین عرضه و تقاضا هستیم؛ موضوعی که کماکان مورد انتقاد مردم و کارشناسان اقتصادی و حوزه صنعت است. ولی رییس جدیدالورود مجلس آن را مصداقی مناسب برای کنترل و مدیریت فضای مجازی میداند!
پیشنهاد توئیتری آقای رییس
برای کنترل قیمت خودرو
البته ناگفته نماند که قالیباف چندی پیش هم در توئیتر خود به ارائه راهکاری برای مدیریت و ساماندهی قیمت خودرو پرداخته بود. او در این پیشنهاد توئیتری نوشته بود: «زیرمجموعههای پوششی خودروسازان خریدار اصلی سهام خودشان هستند که این باعث افزایش هزینهها و قیمت خودرو میشود. هر چه زودتر پیشنهاد واگذاری این سهام به مردم اجرایی شود و اعتبار آن صرف بازپرداخت وامهای خودروسازان از بانکها شود تا قیمت خودرو کاهش یابد و دود تصمیمات به چشم مردم نرود.» اگرچه خود آقای رییس نسبت به عملکرد خودروسازان و نابسامانی قیمت خودرو معترض است و به آشفتگی این بازار که دودش به چشم مردم میرود اذعان دارد، ولی معلوم نیست بر چه مبنایی تصمیم گرفته است فضای مجازی را هم مثل بازار خودرو مدیریت کند؟!
موضوع قابل توجه دیگری که باعث شد مجلس انقلابی یازدهم با اولویت و شعارهای ضدفساد و مبارزه با فقر و مشکلات اقتصادی تغییر رویکرد دهد و اولویتهای اقتصادی خود را رها کرده و به زیر سوال بردن مدیریت فضای مجازی بپردازد، میتوان به کدهایی که از بیرون مجلس توسط همپیمانانشان به آنها داده میشود، اشاره کرد؛ کدهایی که باعث میشود رییس مجلس هم با مقایسههایی سراسر نقص، پیامهایی اشتباه به جامعه مخابره کند. اقدامی نادرست که به منظور توجیه عدم استقلال مجلس یازدهم و حکایت از وابستگی به برخی خطدهیهای خارج از مجلس دارد.
نامه یزدی به قالیباف
در این باره میتوان به نامه محمد یزدی، دبیرکل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اشاره کرد. او برای اینکه اهمیت فضای مجازی و سیاستشان در قبال آن فضا را به قالیباف متذکر شود، به او نامه نوشت.
در بخشی از نامه محمد یزدی خطاب به قالیباف آمده است: «با تقویت نظارت بر عملکرد نهادهای متولی فرهنگ، برای رفع ولنگاری فرهنگی و بیاهتمامی به امر فرهنگ گام بردارید و برای ترویج معارف دینی و فرهنگ متعالی اسلامی، صریح و انقلابی تصمیم بگیرید.» همچنین در انتها نوشته است: «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آمادگی خود را جهت کمک به مجلس شورای اسلامی و ایجاد پل ارتباطی بین حوزههای علمیه و قوه مقننه اعلام و بر ضرورت ارتقای همکاریها تاکید میکند. خداوند شما برادران و خواهران عزیز را توفیق دهد و امیدواریم با نصرت و هدایت الهی بتوانید در دوران نمایندگی، فرصتهای بزرگی پیش روی ملت ایران قرار دهید و منشأ اثرات ماندگار باشید.»
به رخ کشیدن تفاوت فرهنگی مجلس یازدهمیها
در ادامه این ماجرا که آغاز کلید زدن حساسیت مجلسیها نسبت به فضای مجازی بود، ساکنان جدید بهارستان برای اینکه رویکرد انقلابی و فرهنگی خود و تفاوت با ادوار گذشته را به رخ بکشند، در اقدامی بیسابقه طی ادوار گذشته از رییس سازمان تبلیغات اسلامی هم دعوت کردند تا به مجلس آمده و درباره چالشهای فرهنگی پیش روی جامعه سخن بگوید. بنابراین حجتالاسلام قمی هم ۲۵ خرداد به بهارستان رفت و سخنانی سراسر تخریبی درباره فضای مجازی و رویکرد وزیر ارتباطات به زبان آورد. قمی همچنین از شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی فضای مجازی انتقاد کرد که چرا چهار ماه است جلسه برگزار نکردهاند. همچنین ابراز تاسف کرد که ۵ آهنگ آخر یک خواننده ۱۹۸ میلیون بار دیده شده است.
او در ادامه انتقادات خود تصریح کرد: «متاسفانه فضای مجازی رها شده است. در کمتر از یک سال گذشته پهنای باند دو و نیم برابر شده است. ۶۰ تا ۷۰ درصد این فضا در اختیار اینستاگرام است. جایی که شاعری با ۲۰۰ فالوئر وقتی از حاجقاسم سلیمانی میگویند صفحهاش بسته میشود ما ادعای حکمرانی در فضای مجازی را داریم اما آنها هر کاری میخواهند میکنند. ۳۰ درصد جرائم یارانهای، ۲۵ درصد محتوای خلاف عفت و درآمدهای کثیف از قمار و تبلیغات ناهنجار در همین فضا اتفاق میافتد. عشق مثلثی، مربعی، خیانت و خشونت و جرائم انسانی در این فضا عرضه میشود و جوانان از آن استفاده میکنند که مسوولیتش با تکتک شما و من است.»
رییس سازمان تبلیغات اسلامی همچنین از اینکه چرا بودجه فرهنگ کم است و تنها به اندازه ساخت ۳۰۰ کیلومتر آزادراه است انتقاد کرد، شاید به این واسطه بودجه بیشتری در فصل بودجه از نمایندگان انقلابی! یازدهم برای حوزه تبلیغات بگیرد. بنابراین تا حدی میتوان منشاء سخنان روز یکشنبه قالیباف، درباره فضای مجازی را پیدا کرد، ولی ارتباط آن با مدیریت بازار خودرو همچنان در هالهای از ابهام است!سوال اصلی اینجاست که چرا مجلسی که داعیه حمایت از قشر آسیبپذیر جامعه را داشت و با شعارهای دهان پرکن انقلابی و حمایت از مستضعفان، حل مشکلات اقتصادی، توجه به معیشت و مسکن مردم پا به میدان گذاشت، تا این حد در اولویتهای خود چرخش نشان داد و با فضاسازی علیه فضای مجازی سعی در بیراهه رفتن و طرح مباحث حاشیهای دارد؟ مگر نه این است که فلاحتپیشه، نماینده مجلس دهم در سال ۹۵ گفته بود: «هر دقیقه اداره مجلس، ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.» بهایی که از جیب مردم و بیتالمال هزینه میشود و در واقع باید برای حل مشکلات اساسی کشور صرف شود، ولی متاسفانه با طرح مسائل حاشیهای و پیش پا افتاده که دردی از مردم دوا نمیکند، برای بازیهای سیاسی و نمایشهای انقلابیگری هدر میرود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد