21 - 11 - 2019
حلقه مفقوده چرخه انرژی
گروه انرژی- با آغاز طرح سهمیهبندی بنزین و گران شدن نرخ بنزین آزاد، بسیاری از کارشناسان معتقدند که جایگاههای عرضه CNG میتوانند به کمک رانندگان بشتابند و اندکی از مشقت رانندگان بکاهند اما این در حالی است که به نظر میرسد هنوز زیرساختهای لازم و مطمئن برای عرضه CNG وجود ندارد و حتی برخی از شهرها فاقد جایگاه عرضه CNG هستند.
البته این در حالی است که مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی از افزایش روزانه دو میلیون مترمکعبی مصرف CNG در کشور همزمان با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت خبر داد و گفت: پیشبینی میکنیم مصرف CNG در کشور با اجرای این طرح به روزانه ۲۴ میلیون مترمکعب برسد.
به گفته حسن قلیپور تاکنون بهطور میانگین روزانه ۱۹ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده (CNG) در جایگاههای عرضه CNG کشور توزیع میشد که این رقم با اعلام طرح سهمیهبندی بنزین و همزمان با اجرای این طرح بهطور میانگین به روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب رسیده است.
به گزارش وزارت نفت، وی با اشاره به اینکه خودروهای دوگانهسوز اکنون امکان استفاده از سهمیه بنزین خود را هم دارند، افزود: پیشبینی ما این است که با اتمام سهمیه بنزین ماهانه، مقدار مصرف CNG در کشور، حدود دو میلیون مترمکعب دیگر افزایش یابد.
مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به اینکه زمان فعلی برای پیشبینی دقیق زود است و امیدواریم تا پایان آذرماه بتوانیم مقدار دقیق این افزایش را اعلام کنیم، گفت: پیشبینی ما این است که میزان مصرف CNG در کشور به حدود روزانه ۲۴ میلیون مترمکعب برسد.
قلیپور ضمن تاکید بر آمادگی جایگاههای عرضه CNG در سراسر کشور برای عرضه گاز طبیعی فشرده موردنیاز خودروهای دوگانهسوز به هموطنان گفت: خوشبختانه با افزایش تعداد جایگاههای عرضه CNG در سطح کشور، هماکنون ظرفیت مناسبی به لحاظ عرضه CNG به خودروها در کشور وجود دارد.
وی با اشاره به مزایای سوخت پاک CNG افزود: با همکاری موسسه استاندارد در تلاشیم جایگاههای عرضه CNG را که غیرعملیاتی شده بودند، هر چه زودتر عملیاتی کنیم.
مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تاکید کرد: هماکنون دو هزار و ۴۷۲ جایگاه عرضه CNG در سطح کشور فعال هستند که از این تعداد ۲۳ جایگاه در استان تهران آماده خدماترسانی به هموطنان است.
طبق گفتههای اردشیر دادرس، رییس هیات مدیره انجمن صنفی جایگاهداران CNG نیز در حال حاضر جایگاههای عرضه CNG با ۶۰ درصد ظرفیت کار میکنند. وی همچنین امیدوار است با افزایش قیمت بنزین استقبال بیشتری از CNG شود.
دادرس معتقد است با توجه به این افزایش قیمت بنزین، بهای CNG ۲۰ درصد قیمت آن میشود بنابراین استقبال بهتری از این سوخت خواهد شد و نکته مهم اینکه هزینه حملونقل مسافر و کالا روی دوش CNG است و قاعدتا افزایش هزینههای مسافر و کالا را برای حملونقل عمومی و کالاها نخواهیم داشت.
وی گفت: ما حدود ۲۵۰۰ جایگاه عرضه CNG در کشور داریم که همه فعال هستند و ۲۴ ساعته با ظرفیت ۴۰ میلیون مترمکعب در شبانهروز فعالیت دارند که از این میزان ظرفیت اکنون ۲۰ میلیون مترمکعب فعال و بقیه ظرفیت خالی است.دادرس یادآور شد: قیمت هر مترمکعب CNG ۴۶۰ تومان است که معادل بنزینی آن لیتری ۲۰۰ تومان میشود.
وی در ادامه با اشاره به پیشنهادی در مورد یارانهها گفت: در این شرایط پیشنهاد ما این است که دولت یارانه ۴۵ هزار تومان را به ۱۸۰ هزار تومان یارانه گاز تبدیل کند و ۴/۵ میلیون سرپرست خانوار از یارانه گاز بهرهمند شوند، بهعبارت دیگر به جای ۴۵ هزار تومان یارانه، ۱۸۰ هزار تومان گاز رایگان برای مصرف یک ماه توزیع شود.
بر اساس این گزارش پروژه ورود CNG به سبد سوخت کشور از سال ۱۳۷۹ کلید خورده و در سال ۱۳۸۱ اولین جایگاههای توزیع گاز فشرده در تهران راهاندازی شد. پس از آن در سال ۱۳۸۳ اولین قرارداد تامین تجهیزات و نصب و راهاندازی جایگاههای CNG با سه شرکت داخلی منعقد شد.
سپس در سال ۱۳۸۴ اولین کارخانه تولید مخزن CNG راهاندازی شده و در سال ۱۳۸۵ قراردادهای توسعهای به منظور افزایش جایگاههای CNG و خودروهای دوگانهسوز امضا شد.در ادامه بخش قابل توجهی از گاز طبیعی در کشور ایران صرف جایگزینی با بنزین شد، نظیر کشورهای چین، هند، پاکستان، آرژانتین، برزیل، ایتالیا، کلمبیا، تایلند و… که مانند ایران از گاز بهجای بنزین یا دیزل در حملونقل جادهای خود بهرهبرداری کردهاند.
پیش از این نیز همزمان با اجرای مرحله اول سهمیهبندی بنزین و توزیع کارت سوخت، CNG وارد میدان سوختهای خودرو شد و در آن زمان هم بسیار موفق عمل کرد تا اینکه کمکم طرح کارت سوخت و سهمیهبندی بنزین نیمهتمام ماند و سوخت خودروها دوباره با بنزین تامین شد و استقبال از CNG به حاشیه کشیده شد و طرح گسترش مصرف این سوخت پرخاصیت و ارزان هم به حاشیه کشیده شد تا جایی که تا الان و با گذشت ۱۳ سال از آغاز عرضه این سوخت هنوز برخی از شهرهای کشور جایگاه عرضه CNG ندارند.
این چرخه معیوب ماند تا اینکه این روزها با افزایش قاچاق، بالارفتن مصرف، افزایش نرخ دلار و به تبع آن افزایش قیمت بنزین در آن سوی مرزها موجب شده برای دولت چارهای نماند غیر از اینکه نظام توزیع بنزین را تغییر دهد.
در پی افزایش قیمت بنزین بار دیگر استفاده از CNG مورد توجه قرار گرفته با این تفاوت که مسوولان ذوق اولیه توزیع این سوخت را ندارند و هنوز هم برخی از نواقص در عرضه این سوخت وجود دارد و زیرساختهای لازم هنوز تعبیه نشده است.
حال باید دید آیا CNG میتواند حلقه مفقودشده چرخه انرژی کشور باشد و بتواند داغ نبود بنزین را برای رانندگان پر کند یا خیر.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد