حذف بخش زیادی از هزینههای فیبرنوری

جهان صنعت– به گفته معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران، این شرکت بهزودی با صدور دستورالعملی جدید بخش زیادی از هزینههای فیبرنوری را حذف خواهد کرد. داوود زارعیان با بیان اینکه بهدلیل اجبارهای ناشی از فناوری و تکنولوژی بهتدریج همه تلفنهای ثابت را به فیبرنوری منتقل خواهیم کرد، گفت: «برای اینکه مشترکان انگیزه بیشتری برای این کار داشته باشند، پیشنهاد مدیرعامل شرکت مخابرات ایران این است که مکالمات تلفن ثابت رایگان شود.
در واقع برای کسانی که از فیبرنوری استفاده میکنند، این نوعی مشوق محسوب میشود.»
او تایید کرد که بر این اساس، تماس صوتی ثابت درونشبکهای مشترکان خانگی که از دیتای فیبرنوری مخابرات استفاده میکنند تا پایان امسال رایگان میشود. به گفته زارعیان، این یک اقدام تشویقی است که به حوزه تجاری شرکت مخابرات اعلام شده تا درباره آن برنامهریزی و کار سریعتر آماده و ابلاغ شود. او با بیان اینکه در حال حاضر مکالمات دروناستانی تلفن ثابت به ثابت، ماهانه تا سقف ۵هزار دقیقه رایگان است، توضیح داد: البته برآورد ما این است که با توجه به آمار ماهانه، متوسط استفاده مشترکان کمتر از این مقدار است. به عبارتی این ۵هزار دقیقه رایگان بیشتر از نیاز فعلی است.
او یادآور شد که اکنون حتی برای مشترکان غیرفیبر نیز ۵ هزار دقیقه مکالمه دروناستانی رایگان در نظر گرفتهایم اما در آینده برای مشترکانی که سرویس فیبرنوری دریافت و تلفن خود را به آن منتقل کنند مکالمات درون شبکه بهطور کامل رایگان خواهد شد.
حالا سوال این است که در تماس صوتی ثابت درونشبکهای مشترکان خانگی که مجهز به دیتای فیبرنوری هستند برای رایگان شدن هر دوطرف باید فیبرنوری داشته باشند یا یک طرف کافی است؟ زارعیان پاسخ داد: «یک طرف کافی است. هر مشترکی که فیبرنوری داشته باشد مشمول این طرح میشود و ارتباط او رایگان خواهد بود.»
معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات زمان ابلاغ این تصمیم را بهزودی اعلام میکند و درباره گلایه برخی مشترکان از هزینههای فیبرنوری گفت: «ظرف یکی دو روز آینده دستورالعمل جدیدی صادر میکنیم که بخش زیادی از هزینهها از جمله سیمکشی حذف خواهد شد. جزئیات آن را هم بهزودی اعلام میکنیم.»
در ماههای اخیر اما کاربران زیادی درباره بدقولی پیمانکاران و مشکلات ثبتنام در شبکههای اجتماعی گزارشهایی را منتشر کردهاند. زارعیان در اینباره توضیح داد: «اکنون پوشش فیبر در تمام مناطق کامل نیست. مثلا در تهران حدود ۱۸درصد پوشش فیبرنوری داریم. بسیاری از تقاضاها خارج از محدوده پوشش است، به همین دلیل به اشتباه تصور میشود که پیمانکار مقصر است. البته ممکن است در برخی موارد بینظمیهایی هم وجود داشته باشد اما در کل مساله اصلی کمبود زیرساخت است.» به گفته معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات، وقتی متقاضی ثبتنام میکند، فراهم کردن امکانات ممکن است یک تا دو ماه زمان ببرد. این به معنی بدقولی نیست بلکه آمادهسازی زیرساخت طول میکشد.
منبع: دیجیاتو