18 - 12 - 2021
حال ناخوش حملونقل عمومی پایتخت
خرابی اتوبوس، دیر آمدن قطار مترو و وجود تاکسیهای فرسوده در تهران این روزها به خاطره مشترک پایتختنشینان بدل شده است و تنها یک عزم جدی میتواند مشکلات حملونقلی تهران را حل کند. حال این روزهای حملونقل عمومی پایتخت چنان بد است که خبر کمبود قطعات مترو و تعطیلی خطوط اتوبوس در شرایط کرونا مردم را نگران کرده است، وضعیت فرسودگی حملونقل عمومی تهران چنان عمیق است که بودجههای چند ده میلیاردی شهرداری گره از کار آن باز نمیکند و باید کمکی فراتر دریافت شود.
داستان فرسودگی و لزوم نوسازی حملونقل عمومی تهران همیشه وجود داشته است، اما شهریور ماه سال گذشته شهردار وقت تهران هنگامی که از وعدههای دولت برای تامین اتوبوس و واگن مترو ناامید شد، در نامهای به دفتر مقام معظم رهبری درخواست کرد که منابع مالی خرید اتوبوس و واگن مترو از محل بازگشت منابع صندوق توسعه ملی پرداخت شود.
پیروز حناچی در این نامه گزارشی از وضعیت حملونقل عمومی ارائه کرد و به حجتالاسلام محمدیگلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری و همچنین نوبخت معاون رییسجمهور وقت و نهاوندیان دبیر شورای عالی هماهنگی امور اقتصادی دولت قبل نوشت: «همانطور که مستحضرید سامانههای مترو و اتوبوسرانی که وظیفه بخش قابلتوجهی از جابهجاییهای روزانه در کلانشهر تهران را برعهده دارند، با کمبودها و چالشهای قابل ملاحظهای روبهرو هستند. به نحوی که در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده بوده و در سامانه مترو نیز بیش از ۵۰ درصد قطارها از مرز تعمیرات اساسی عبور کردهاند و این در حالی است که شهر تهران با کمبود حدود ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵۰۰ دستگاه واگن مترو نیز مواجه است.»
حناچی در ادامه نامه خود به دفتر رهبری و دو مقام دولتی نوشت: «این مهم در شرایط کنونی با توجه به شیوع ویروس کرونا و الزامات ناشی از مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبنی بر رعایت فاصلهگذاری اجتماعی، بیش از پیش نمود یافته و عدم نوسازی ناوگان حملونقل عمومی تبعات اجتماعی و امنیتی بسیار خطرناکی را در شرایط اقتصادی کنونی به دنبال خواهد داشت.»
وی در آخر خواهان دریافت اعتبار شد و نوشت: «با توجه به مراتب مذکور، شهرداری تهران به منظور رفع بخشی از معضلات مطروحه در نظر دارد نسبت به خرید ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال و ۲۱۰ دستگاه واگن مترو به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال اقدام کند، لذا با توجه به محدودیتهای مضاعف مالی ناشی از شیوع بیماری کرونا و عدم امکان تامین منابع مالی از سوی این شهرداری، خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به اخذ مجوز استفاده از بازگشت منابع صندوق توسعه ملی برای تامین مالی خرید اتوبوسها و واگنهای مذکور به مبلغ ۸۰ هزار میلیارد ریال اقدام لازم را مبذول کنند.»
با اینکه شهردار تهران دست به نامه شد تا برای حملونقل تهران پولی بگیرد؛ اما همان زمان بارها محسنهاشمی رییس وقت شورای شهر تهران از عدم تلاش مسوولان وقت شهرداری برای وصول وعدههای دولت گلایه کرده و با اشاره به مدیریت «لحاف تشکی» از آنها خواست که پشت در دفتر رییسجمهور و سازمان برنامه و بودجه لحاف و تشک خود را پهن کنند و تا وقتی پول نگرفتند، از آنجا خارج نشوند، زنگ خطر کمبود و فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی زده شده بود؛ اما دولت به آن بیتوجهی کرد و در نهایت این فرسودگی عمیق و بیشتر شد؛ به گونهای که حالا رییس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر ششم تهران خواهان اقدامات ضربتی برای حل مشکلات حملونقل عمومی شده است.
سید جعفر تشکریهاشمی با اشاره به وضعیت اتوبوس و متروی تهران میگوید: دولت قبل در ابتدای فعالیت خود وعده داد که ۱۷ هزار دستگاه اتوبوس به شهرداریها میدهد اما همانطور که میبینیم حتی یک دستگاه اتوبوس هم تحویل داده نشد، این درحالی است که با شیوع کرونا و نگرانیها در خصوص وضعیت حملونقل عمومی باز هم وعده داد ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس به شهرداریها دهد که از این تعداد هم تاکنون یک دستگاه تحویل نشده است. این مهم نشاندهنده یک بیتوجهی مفرط به نیازهای اساسی مردم است و در بخش واگنسازی هم نگرانی جدی داریم. ۴۰۰ واگن نیازمند اورهال است که باید این مهم هم مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت اتوبوسرانی اصلا خوب نیست و به اندازه کافی ناوگان در اختیار نداریم و خیلی از خطوط ما اتوبوسی برای جابهجایی مسافر ندارند، میافزاید: اینکه حال مترو، اتوبوس و حتی تاکسی مطلوب نیست، برکسی پوشیده نیست و این نتیجه عقبافتادگی و حتی رهاشدگی است که در چهار سال اخیر در شهرداری و در ۱۰ سال گذشته از سوی دولت شاهد بودهایم. عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه این روزها نهتنها در بحث توسعه، بلکه حتی در موضوع نگهداشت نیز با مشکلات زیادی در اتوبوسرانی و مترو مواجهیم، میگوید: وضعیت به قدری نگرانکننده است که باید نگاه ویژهای به حملونقل عمومی تهران داشته باشیم و جلسات شهردار تهران و رییس شورای شهر تهران با مسوولان دولتی از جمله سازمان برنامه و بودجه آغاز شده تا بتوانند سهم بیشتری از دولت برای توسعه حملونقل عمومی بگیرند.
تشکریهاشمی اضافه میکند: البته در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۱ آنطور که باید، به حملونقل عمومی توجه نشده است و به همین دلیل تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا در کمیسیون تلفیق، تامین منابع برای توسعه و نگهداشت حملونقل عمومی را به سرانجام برسانیم. هرچند به هر میزان که منابع دولتی محقق شود، رافع مسوولیت ما نیست و شهرداری نیز باید با همت بلند، گامهای اساسی برای بهبود وضعیت حملونقل عمومی بردارد.
وی با تاکید بر اینکه در اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران، پنج هزار هزار میلیارد تومان برای خرید اتوبوس، واگن و قطعات مترو اختصاص دادهایم، میافزاید: اقدامات اساسیتر در سال آینده و در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران انجام خواهد شد، به گونهای که نوسازی و بازسازی حملونقل عمومی جزو اولویتهای درجه یک است و باید منابع لازم برای تحقق آن را اختصاص داد. البته اگر لازم باشد، برخی فعالیتها را محدود میکنیم تا بخش حملونقل عمومی دوباره احیا شود.
رییس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهردار اسبق تهران حالا رییس مجلس است و چند عضو پیشین شورا نیز در مجلس حضور دارند میگوید: تمام تلاشمان را به کار میگیریم تا با برگزاری جلسات متعدد با اعضای کمیسیون عمران و تلفیق مجلس بتوانیم نگاه ویژه آنها به وضعیت پایتخت را جلب کنیم چراکه وضعیت حملونقل عمومی در سالهای گذشته رها شده و اگر این روزها وضعیت آلودگی هوا به این شرایط نگرانکننده رسیده و مردم ناراحت هستند، نشاندهنده کاستیها در سنوات گذشته است و باید این مساله جبران شود تا برای ترافیک و هوای پردود تهران راهحلی پیدا شود. به گزارش ایسنا، در این شرایط ناخوش حملونقل عمومی پایتخت، اما علیرضا زاکانی شهردار تهران در گفتوگویی با ایسنا خبر از ورود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس به چرخه حملونقل پایتخت از طریق نوسازی و بازسازی تا عید نوروز خبر میدهد. وی همزمان با ۲۶ آذرماه روز حملونقل در تشریح آنچه که مقرر شده در حوزه توسعه حملونقل عمومی تهران رخ دهد، میگوید: توجه مدیریت شهری در دوره جدید تقویت حملونقل عمومی است و تلاش خواهد شد در همه سطوح حملونقل عمومی شامل مترو، اتوبوس و تاکسی این تقویت انجام شود.
شهردار تهران میافزاید: باید بتوانیم در حوزه بازسازی و نوسازی مترو، اتوبوس و تاکسی داشته باشیم تا با بهرهگیری از ظرفیتها سقف خدمتی خود را ارتقا دهیم و شرایط بسیار بدی که امروز با آن مواجه هستیم را جبران کنیم.
زاکانی در ادامه با بیان اینکه امروز در هفت خط مترویی که از آن بهرهبرداری میکنیم کمبود حدود ۱۷۰۰ واگن داریم و در حوزه اتوبوسرانی نیز حداقل چهار هزار اتوبوس کم داریم به شکلی که میزان اتوبوسهای موجود ما یک سوم نیاز شهر تهران است و در حوزه تاکسیرانی هم نیازمند نوسازی و بازسازی هستیم، تاکید میکند: آنچه که همت مدیریت شهری است این خواهد بود که انشاءالله تا عید نوروز بتوانیم از طریق نوسازی و بازسازی، نزدیک به ۱۰۰۰ اتوبوس را وارد چرخه خدمت کنیم. در حوزه تاکسیرانی هدفگذاری روی نوسازی ۱۰ هزار دستگاه بود که باتوجه به گرانی قیمت خودرو و شرایطی که ایجاد شده تلاش خواهیم کرد تعهدات خود را به شکل مطلوب با وجود این شرایط مهیا کنیم، گرچه همه این کار دست شهرداری تهران نیست.
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره تامین واگنهای مترو نیز میگوید: درحال حاضر بحمدالله مقدمات بازگشایی LC برای ۶۳۰ واگن مترو فراهم شده و در آینده نزدیک قرارداد ۱۰۵ واگن با مجموعه تولیدکنندگان داخلی را خواهیم بست. به این ترتیب در حال افزایش ظرفیتها هستیم. این میراثی است که امروز به دست ما رسیده است؛ لذا باید داشتههای آن را حفظ کنیم هرچند که داشتههای آن بسیار کمتر از نیاز جامعه است؛ بر همین اساس باید به سرعت بخش حملونقل را توسعه دهیم و این برنامه را داریم که تا عید نوروز یک توسعه اولیه داشته باشیم و از سال بعد بتوانیم توسعه جدیتری در بخش اتوبوسرانی، تاکسی و تامین واگن مترو داشته باشیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد