26 - 04 - 2022
جهانگیری: قرارگاه خاتمالانبیا رقیب بخش خصوصی نباشد
گروه مسکن و عمران- در حالی که معاون اول رییسجمهور میگوید قرارگاه خاتمالانبیا نباید رقیب بخشخصوصی باشد، فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا میگوید که
۶۰ درصد از پروژههای آزادراهی کشور توسط این قرارگاه در دست ساخت است. بنا به گفته سردار عبدالهی هماکنون چهار هزار کیلومتر راهآهن نیز توسط این قرارگاه در حال اجراست.
سخنان فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا در مراسم آغاز عملیات اجرایی آزادراه
آبیک- چرمشهر اعلام شد، مراسمی که خبر از افتتاح یک پروژه جدید توسط همین قرارگاه را میدهد. با این حال اسحاق جهانگیری، معاون اول رییسجمهور میگوید قرارگاه خاتمالانبیا نباید رقیب بخشخصوصی باشد و باید جایی حضور پیدا کند که بخشخصوصی احساس نکند قرارگاه مزاحم آنهاست.
وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم آغاز عملیات اجرایی آزادراه آبیک- چرمشهر به طول ۱۵۸ کیلومتر اعلام کرد که تهران در سالهای اخیر رشد جمعیت فوقالعادهای داشته است زیرا ۱۲ میلیون نفر در این شهر زندگی میکنند که این رشد جمعیت به منطقه تحمیل شده و با برنامه نبوده است.
عباس آخوندی با بیان اینکه روزانه ۵/ ۱ میلیون نفر به استان تهران ورود و خروج دارند، ادامه داد: متاسفانه بخش عمده این جمعیت از طریق بزرگراهها و با وسایل نقلیه شخصی تردد میکنند که این جابهجاییها باید به شبکه ریلی منتقل شود بنابراین باید مفهوم قطار حومهای در استان تهران جا بیفتد و تاسیس قطار حومهای اجرایی شود.
آخوندی با اشاره به تولید ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی و انتقال سالانه ۳۵ میلیون تن بار در تهران اظهار کرد: مجبوریم حملونقل کشور را توسعه دهیم.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه موضوع حملونقل استان تهران از مسایل مهم این کلانشهر کشور است، گفت: در راستای توسعه قطارهای حومهای باید ساختار راهآهن کاملا عوض شود و در این باره برنامه مشخص داریم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به ویژگیهای آزادراه کنارگذر جنوبی تهران گفت: این محور در کریدور شرقی- غربی کشور قرار دارد و از آذربایجان آغاز شده و با عبور از استانهای قزوین و البرز به استانهای شرقی منتهی میشود.
آخوندی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشتر محصولات صنعتی کشور در استانهای واقع در محور شرقی- غربی ایران تولید میشوند، تکمیل این کریدور اقدام مهمی است. همچنین بخش دیگری از تولیدات صنعتی ایران در استانهای جنوبی و اصفهان تولید میشوند که در محور شمال- جنوب قرار دارند بنابراین تولیدکنندگان میخواهند با عبور از پایتخت به استانهای شمالی و شرقی- غربی بروند. هجوم این حجم تردد بار و ترافیک به تهران گره ترافیکی و آلودگی زیستمحیطی ایجاد میکند که با تکمیل این بزرگراه، تهرانی که تنها ۱۰ روز در سال هوای سالم دارد، میتواند نفس بکشد.
وی با بیان اینکه پروژه آبیک- چرمشهر که از آبیک در استان قزوین به چرمشهر در شرق استان تهران منتقل میشود به یک محور مکمل هم نیاز دارد، ادامه داد: این محور مکمل اتصال چرمشهر به شریفآباد و سپس پردیس است که با ساخت آن رینگ (حلقه آزادراهی) جنوبی تهران تکمیل میشود و کسانی که میخواهند از جنوب تهران به شمال کشور از طریق جاده فیروزکوه حرکت کنند نیازی به تردد از داخل شهر تهران ندارند.
آخوندی با اشاره به تحمل بار ۷۵ درصد ترافیک ایران روی شبکههای بزرگراهی، آزادراهی و اصلی گفت: این شبکه ۵۰ هزار کیلومتر است که ۷۵ درصد ترافیک جادهای را تحمل میکند. ما میخواهیم این شبکه آزادراهی را به جادههای کشورهای همسایه وصل کنیم که در راستای اقتصاد مقاومتی بوده و از شمال به آسیای میانه و از غرب به عراق وصل میشود.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در حال حاضر ۲۳۰۰ کیلومتر آزادراه فعال داریم که باید به حدود ۵۰۰۰ کیلومتر افزایش یابد. البته در برنامههای بلندمدت و طرح جامع حملونقل این عدد باید به بیش از ۱۰ هزار کیلومتر برسد.
وی با یادآوری در دست احداث بودن آزادراههای تبریز- مرند، کنارگذر جنوبی تهران و مشهد – قوچان که سهم دولت در آنها ۳۰ درصد و قرارگاه خاتمالانبیا ۷۰ درصد است، افزود: در حال حاضر ۱۵ هزار کیلومتر بزرگراه در کشور زیر بار ترافیک رفته و چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر نیز در دست ساخت است که امیدواریم با افتتاح این بزرگراهها شبکه بزرگراهی کشور را از شمال به جنوب و از شرق به سمت غرب متصل کنیم.به گفته آخوندی، این شبکه جادهای میتواند مفهوم ترانزیت و نقش اقتصادی ایران به عنوان بازیگر اصلی منطقه را محقق سازد.
وی با اشاره به تلاش دولت برای دستیابی به تفاهم با مجلس درخصوص استفاده از انواع روشهای تامین مالی ساخت این پروژهها برای رهایی از تنگنای مالی خاطرنشان کرد: هیچ استانی وجود ندارد که پروژهای در آن غیر فعال باشد.آخوندی با یادآوری بدهی پنج هزار میلیارد تومانی وزارت راه و شهرسازی به پیمانکاران افزود: دوره همکاری تعریف شدهای را با قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا آغاز کردهایم و امیدواریم در پرداخت بدهیها به این قرار گاه نیز به تفاهم برسیم.
قرارگاه خاتم الانبیا نباید رقیب بخش خصوصی باشد
در ادامه اسحاق جهانگیری در این مراسم گفت: با هر گرایشی به توسعه ایران بنگریم، توسعه حملونقل اصلیترین موضوعی است که باید به آن بپردازیم.
معاون اول رییسجمهور با بیان اینکه حملونقل ریلی، هوایی و دریایی را باید جدی بگیریم، تصریح کرد: آنچه نقش هر دولت را تعیین کننده میکند تدوین سیاستهای عالمانه است زیرا در پرتو سیاستهای عالمانه دولت همه احساس میکنند ظرفیت برای فعالیتشان فراهم است.
جهانگیری همچنین به اهمیت بخش حملونقل جادهای کشور اشاره کرد و گفت: ۱۰ کریدور برای توسعه حملونقل کشور در نظر گرفته شده است که به میلیاردها دلار سرمایهگذاری نیاز دارد. همچنین بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار طرح مشخص و آماده و تدوین شده در دفتر من توسط وزارتخانهها فرستاده شدهاند که در صورت تامین مالی آماده شروع به کار هستند.وی با بیان اینکه روش مشارکت بخش خصوصی در آزادراههای کشور روشی جاافتاده و مقبول است، اظهار کرد: از این روش باید برای بخشهای دیگر نیز استفاده کرد.معاون اول رییسجمهور با بیان اینکه با توسعه آزادراههای کشور در مسیر صرفهجویی سوخت حرکت خواهیم کرد، توضیح داد: با راه اندازی آزادراهی که امروز عملیات آن را شروع میکنیم بزرگترین صرفهجویی سوخت انجام خواهد شد.وی خاطرنشان کرد: میزان انرژی مصرف شده در ایران با هیچ جا قابل مقایسه نیست و تغییر قیمت هم تاثیر چشمگیری نداشت و اگر نیاز باشد در آینده هم تغییرات قیمتی برای حاملهای انرژی خواهیم داشت، اما باید توجه داشته باشیم که فقط قیمت انرژی تعیینکننده میزان صرفهجویی در انرژی نیست بلکه وسایل نقلیه و راهها نیز در صرفهجویی انرژی نقش موثری دارند.
جهانگیری تصریح کرد: در بخش حملونقل و مسکن بیش از ۶۰ درصد انرژی کشور مصرف میشود که اگر بر این بخش تمرکز کنیم از درآمدهای حاصل از صرفهجویی میتوانیم برای حل بسیاری از مشکلات کشور بهره بگیریم.
وی با بیان اینکه از دستاوردهای راهاندازی این آزادراه کاهش زمان تردد مردم، افزایش ایمنی و جلوگیری از حوادث جادهای است، گفت: با توجه به اهمیت مسایل زیستمحیطی در تهران راهاندازی این آزادراه میتواند نقش تعیینکنندهای در این زمینه داشته باشد.
معاون اول رییسجمهور خاطرنشان کرد: اینکه گفته شود قرارگاه خاتمالانبیا پنج هزار ماشینآلات دارد که میتواند از آنها در جهت توسعه کشور بهره گرفت طبیعی است که دولت حتما از این ظرفیت استفاده خواهد کرد البته دولت و قرارگاه اصرار دارند هیچ جایی نباید قرارگاه خاتمالانبیا رقیب بخش خصوصی باشد و باید جایی حضور پیدا کند که بخش خصوصی احساس نکند قرارگاه مزاحم آنهاست.
جهانگیری به موضوع بدهی دولت به پیمانکاران اشاره کرد و گفت: متاسفانه دولتی در اوج منابع نفتی با اوج بدهیها تحویل دولت بعدی داده شد، و با توجه به سخت بودن شرایط اقتصادی کشور در سالجاری شاهدیم وصولیهای ما نسبت به مصوب قانونی مجلس حدود ۵۵ درصد است اما ایران پتانسیلهای زیادی دارد و در قانونی که مجلس به دولت برای رفع موانع اختیارایت داده است انشاءالله شرایطی داشته باشیم تا بتوانیم بدهی پیمانکاران را از روشهای دیگری پرداخت کنیم.
معاون اول رییسجمهور به طولانی بودن روند کار اداری و کاغذبازیها و گرفتن مجوزها اشاره کرد و گفت: در سیستمی که دولت تا آن حد در جامعه پررنگ حضور دارد کارهای اداری طولانی میشود اما اراده دولت به صورت جدی کاهش روند کارهای اداری است تا کار برای بخش خصوصی تسهیل شود.
خاتمالانبیا صاحب ۶۰ درصد پروژههای آزادراهی
در ادامه فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا با بیان اینکه ۶۰ درصد پروژههای آزادراهی در دست ساخت توسط قرارگاه خاتمالانبیا اجرا میشود، گفت: تلاش میکنیم قطعه اول آزادراه جنوبی تهران را تا اتوبان تهران- قم در یک سال اجرا کنیم.
سردار عبادالله عبدالهی اظهار داشت: درست است که تحریمها در کشور تاثیراتی داشته است اما توقف فعالیتی نداشتهایم.
فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا افزود: در حال حاضر حدود چهار هزار کیلومتر راهآهن در دست اجرا داریم.سردار عبدالهی بیان کرد: در حوزه آزاد راهی نیز ۶۰ درصد پروژههای در دست ساخت آزاد راهی، توسط قرارگاه خاتمالانبیا اجرا میشود.
وی به آزاد راه جنوبی تهران اشاره کرد و گفت: این مسیر آزاد راهی ۱۵۸ کیلومتری اهمیت ویژهای دارد چراکه غرب و شمال غرب، استانهای قزوین، البرز و تهران از طریق این آزاد راه به شرق کشور متصل میشوند.
فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا ادامه داد: در پروژه آزادراهی آبیک- چرمشهر ۶۰ درصد زیرسازی در قطعه اول مسیر انجام شده است.
سردار عبدالهی با بیان اینکه این مسیر آزادراهی از نظر پدافند غیرعامل برای استان تهران بسیار تاثیرگذار است، گفت: در توافقنامه اولیه این آزادراه در قطعه اول به طول ۴۰ کیلومتر از چرمشهر تا اتوبان قم در ۲۵ کیلومتر از مسیر زیرسازی شده است.فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا افزود: قرارگاه خاتمالانبیا ۱۵۰ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد کرده است که از این رقم ۳۰ درصد افراد فقط متخصص هستند. وی تاکید کرد: آمادگی کامل داریم در هر پروژهای که دیگران نتوانند باری را بلند کنند ما بر عهده بگیریم.
فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا تاکید کرد: قطعه اول آزادراه آبیک- چرمشهر تا اتوبان قم را در یک سال اجرا میکنیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد