15 - 05 - 2022
جهانگیریان رفت
گروه حملونقل- ۱۹ مرداد سال گذشته بود که هواپیمای ایران ۱۴۰ در حوالی فرودگاه مهرآباد سقوط کرد؛ سقوطی که بسیار دردناک بود زیرا پس از اصابت به زمین آتش گرفت و ۴۰ نفر از مسافران آن کشته و هشت نفر زخمی شدند. این حادثه به قدری ناگوار بود که تا مدتها فیلمهایی که توسط مردم گرفته شده بود دست به دست میچرخید و از عذابی که سرنشینان متحمل شده بودند صحبت میشد.
پس از این سانحه، کمیتهای به دستور وزیر راهوشهرسازی تشکیل شد تا علل سقوط هواپیما مورد بررسی قرار گیرد. گمانهنیهای بسیار در این خصوص وجود داشت تا اینکه بالاخره سکوت سازمان هواپیمایی کشوری شکست و علیرضا جهانگیریان، رییس این سازمان پس از ۴۹ روز اعلام کرد که موتور هواپیما دو ثانیه قبل از پرواز از کار افتاده، هواپیما اضافه بار داشته، دمای هوا بسیار بالا بوده و در نهایت اینکه خلبان به موقع نسبت به از دست رفتن موتور آگاه نشد. معاون وزیر راهوشهرسازی ابتدا با بیان اینکه در سقوط یک هواپیما مجموعهای از عوامل تاثیرگذار هستند، اظهار کرد: حادثه نوزدهم مرداد گذشته نیز از این مساله مستثنا نیست؛ در حادثه سقوط هواپیمای آنتونف ۱۴۰، سه عامل اصلی اشتباهات انسانی، نقص فنی و عوامل محیطی دخیل بودند.
بیان این دلایل در آن مقطع زمانی جز افزایش بیاعتمادی به صنعت هوایی پیامد دیگری نداشت.
کمتر از یک سال از آن موضوع گذشته است. در این مدت بارها از سوی مقامات این سازمان اعلام شده بود که کارشناسان اوکراینی برای بررسی علت سانحه به ایران آمدند یا اینکه جعبه سیاه هواپیما به کشور سازنده فرستاده شده است اما با وجود این اظهارنظرها، هنوز علت واقعی سقوط این هواپیما مشخص نیست.
اما در جدیدترین تحول ۱۸ تیرماه جاری خبر رسید که بالاخره علیرضا جهانگیریان، رییس سازمان هواپیمایی کشوری
استعفا داد.
این خبر روز پنجشنبه روی خروجی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و رییس مرکز روابطعمومی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد بعد از اعلام استعفای علیرضا جهانگیریان، رییس سازمان هواپیمایی کشوری، وزیر راه و شهرسازی با استعفای او موافقت کرد.
سیدقاسم بینیاز با تایید خبر استعفای علیرضا جهانگیریان، رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: جهانگیریان استعفای خود را تقدیم وزیر راهو شهرسازی کرده است. رییس مرکز روابطعمومی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه آخوندی با تقاضای استعفای رییس سازمان هواپیمایی کشوری موافقت کرده است، درباره جانشین جهانگیریان در این سازمان گفت: رییس جدید سازمان هواپیمایی کشوری به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی به هیات دولت معرفی میشود و در صورت موافقت، حکم ریاست برای او صادر خواهد شد.
گفتنی است وظایف سازمان هواپیمایی کشوری که به مثابه نماینده دولت در جهت اعمال حاکمیت در صنعت حملونقل هوایی کشور است، شامل سیاستگذاری و برنامهریزی و تعیین خط مشیهای فنی، اقتصادی، بازرگانی، بینالمللی، حملونقل هوایی کشور،تعدد جایگاه دستگاههای ناوبری و کمک ناوبری و ارتباطی در فرودگاهها و نظارت بر عملکرد فرودگاهها، آموزش و تربیت پرسنل متخصص هواپیمایی و تهیه طرح موافقتنامهها و قراردادهای بینالمللی و مبادله آنها و تایید انواع هواپیماهایی که میتوانند در ایران به فعالیت حملونقل هوایی بپردازند، است. همچنین تدوین استاندارد پرواز، نظارت بر شرکتهای هواپیمایی از نظر تایید صلاحیت و رعایت نکات و استانداردهای ایمنی و صدور گواهینامهها و تدوین و تنظیم مقررات مربوطه، صدور، تمدید، تعلیق و لغو مجوز تاسیس دفاتر خدمات مسافرت هوایی، نظارت و ارزیابی مستمر نحوه فعالیت دفاتر خدمات مسافرت هوایی، تهیه و تدوین دستورالعملهای امنیتی، حفاظتی با رعایت مقررات و استانداردهای بینالمللی و داخلی مربوطه و نظارت بر اعمال آنها و عضویت و ارتباط با سازمان بینالمللی هواپیمایی کشوری (ICAO) و سایر سازمانهای جهانی ذیربط با رعایت مقررات مربوطهتر دیگر وظایف این
سازمان است.
بنا بر این گزارش بررسی سوانح و حوادث هواپیمایی و اعمال مجازاتهای لازمه طبق مقررات مربوطه، بررسی و ارایه طرحهای فرودگاهی و نظارت بر رعایت استانداردهای بینالمللی مربوطه نیز از دیگر وظایف سازمان هواپیمایی کشوری است.
در آخر باید گفت هرچند با گذشت حدود یکسال از این سانحه، رییس سازمان هواپیمایی کشوری مجبور به استعفا و بلافاصله این استعفا با موافقت رسمی وزیر راه و شهرسازی مواجه شد اما هنوز افکار عمومی منتظر اعلام نتیجه گزارش از علت سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ است که قرار بود ساعاتی پس از بلند شدن از مهرآباد در فرودگاه طبس به زمین بنشیند ولی مسافران آن ثانیههایی بعد از پرواز در نزدیکی فرودگاه، برای همیشه خاموش شدند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد