جنجال تعویق آزمونهای ارتقا و بورد پزشکی

جهان صنعت– ظاهرا فرقی ندارد، شما دانشآموز باشید یا در یکی از بالاترین مقاطع تحصیلی، دانشجو، تعویق آزمون همیشه مطالبه است؛ مطالبهای که حتی میتواند به تیتر اخبار تبدیل شود، مثل تعویق کنکور سراسری سال ۱۴۰۴ که همه بر انجامش متفقالقول بودند و در کوران جنگ ۱۲روزه اعلام شد که آزمون ارتقای دستیاران تخصصی پزشکی که قرار بود در ۲۶ تیرماه ۱۴۰۴ برگزار شود به تعویق افتاده است. البته تعویق این آزمون به تاریخ دیگری یعنی ۲۲مرداد هم گویا چندان برای داوطلبان رضایتبخش نبود.
آزمون ارتقا یکی از آزمونهایی است که اجازه میدهد یک دستیار پزشکی در سطح بالاتری به تحصیل خود ادامه دهد و هر دستیار تخصصی برای ارتقا به سال بالاتر، باید امتحان سالانه «ارتقا» را پاس کند.
امسال با توجه به جنگ ۱۲روزه و شرایط خاص کشور، داوطلبان آزمون ارتقای دستیاری نهتنها تقاضای تعویق بلکه حتی تقاضای لغو این آزمون را داشتند تا جایی که کارزاری با همین عنوان تشکیل شد و در آن خطاب به وزیر بهداشت با بیان دلایلی مانند دستیاران بهعنوان نیروهای خطمقدم در مراکز درمانی کشور در شرایط کنونی باید تمامی توان حرفهای خود را صرف خدمترسانی به آسیبدیدگان و آمادگی برای شرایط بحرانی کنند، فشار روانی مضاعف با توجه به همزمانی این آزمون با شرایط کنونی، محدودیت منابع و زمان و ضرورت حفظ کیفیت آموزش، بر لغو آزمون تاکید کردند. در واقع تاکید دستیاران برای لغو آزمون مساله جنگ ۱۲روزه بود، آنها معتقد بودند که درگیر جنگ بودیم و شرایط خوب نبوده و طبعا درس نتوانستیم بخوانیم و خیلی هم گرفتار بودیم.
یکی از داوطلبان میگوید: در طول جنگ رزیدنتهایی که باردار بودند، رزیدنتهای مادری که از فرزندانشان دور بودند، رزیدنت پدری که دوراهی استرس فرزند و همسر در شهر دیگر را داشت، حتی آن رزیدنتی که دچار اختلال و استرس پس از سانحه شده، همه و همه پای کار بودند اما تقاضای لغو آزمونشان پذیرفته نشد.
داوطلب دیگری هم به لغو این آزمون در دوران کرونا اشاره و تاکید میکند: اگر در دوره کرونا این آزمون لغو شد پس در این خصوص امکان لغو هم میتوانست اتفاق بیفتد. با این حال دلایل مطرح شده از سوی وزارت بهداشت و موافقان برگزاری این آزمون هم قابل توجه است.
موافقان برگزاری آزمون و تعویق بهجای لغو میگویند آزمون ارتقا در امتداد ارزیابیهای رزیدنتها در طول سال است و مقدماتی دارد که در بخشها انجام میشود که رزیدنت را به آزمون ارتقا معرفی میکنند که شامل مهارتهای عملی، نمره درونبخشی، آسکی و هر روشی که دارند، میشود. در کنار اینها یک آزمون کتبی ارتقا هم دارند و لذا این آزمون ربطی به درس خواندن دستیاران در یک روز و دو روز و دو هفته ندارد.
از طرفی موافقان برگزاری آزمون میگویند قبولی در آزمون ارتقای بالای ۹۵درصد است و آزمون سختی نیست که برای دستیاران مسالهساز شود. این آزمون رقابتی هم نیست که اگر کسی نمره بیشتری بیاورد جایزه میگیرد. تعداد مردودیهای آزمون ارتقا بسیار کم است و اصولا قرار نیست رزیدنت دو هفته درس بخواند و در این آزمون حضور یابد، بلکه دانشجو باید یک سال درسی که خوانده است را آزمون دهد.
کرونا دلیل خوبی بود اما…
از طرفی مقایسه وضعیت کنونی یعنی وضعیت جنگی با وضعیت کرونا هم چندان منصفانه نیست، زیرا در کرونا اصلا بنا نبود تجمعی برای آزمون یا هر کاری صورت گیرد. آنجا انتقال بیماری مطرح بود ولی الآن چنین چیزی مطرح نیست. با این حال وزارت بهداشت تاکید میکند که باید شرایط دانشجویان را در آزمون لحاظ کرد تا خیلی سختگیرانه برگزار نشود.
تاریخ ۲۲ مرداد برای آزمون ارتقا با توجه به نزدیکی به ایام اربعین نیز مورد انتقاد برخی از داوطلبان بود که گویا برخی دستیاران که به راهپیمایی اربعین میروند، سال بعد دو آزمون میدهند ولی موجب اعتراض برخی دیگر شد که میگفتند کار آنها گردن ما میافتد، در حالی که سالهای قبل نیز همینگونه بوده است. بر این اساس در دستورالعمل وزارتخانه نیز قید شده که روال اربعین مانند مرخصی استحقاقی با نظر بخش خواهد بود.
تعویق آزمون بورد
تعویق آزمون بورد تخصصی (مدرکی معتبر برای متخصصان پزشکی است که جهت شرکت در دوره فلوشیپ یا استخدام هیاتعلمی دانشگاههای علوم پزشکی الزامی است) هم چالشهای خودش را داشت.
در واقع در مورد آزمون بورد تمام حرفها مربوط به تعویق دوهفتهای آن بود، علت مخالفت وزارت بهداشت چند مورد بود. یکی زمانبندی آزمون به دلیل سنگین بودن اجرای آزمون است. دبیرخانه آزمون اعلام کرده محل آزمون (دانشکده پرستاری دانشگاه شهید بهشتی) از ۱۲مرداد تا ۲۰ شهریور در اختیار آنها و سیستم حراست است. یعنی عملیات اجرایی آزمون ۴۰روز طول میکشد و سنجش و حراست و… همه در این ۴۰روز درگیر آزمون هستند.
بنابراین هر جابهجایی در آزمون کل این ۴۰روز را جابهجا میکند و اینگونه نیست که تعویق یک هفتهای آزمون یک هفته این موارد را جابهجا کند، بلکه کل پروسه جابهجا میشود. بنابراین دو هفته جابهجایی آزمون بورد موجب تداخل آزمون با سال تحصیلی جدید شده و دانشکدهها را از کار میاندازد.
مشاور عالی وزیر بهداشت گفت: از نظر جنبه رقابتی نیز در بسیاری از رشتهها و شهرها مساله یکسان است. یعنی افرادی که در ریسک این موضوع بودهاند همگی شرایط یکسان داشتهاند. بهویژه در شهر تهران که سه دانشگاه بزرگ علوم پزشکی داریم، شرایط برای همه یکسان بوده است. یا شرایط تبریز و اصفهان و سایر شهرهای جنگزده یکسان بوده و دانشگاههای تیپ یک به نوعی همه درگیر جنگ بودهاند.
نکته دیگر این است که آزمون بورد هم برآیند چهار سال است نه فقط سال منتهی به جنگ. ضمن اینکه تعویق آزمون بورد موجب تعویق آزمون سایر آزمونهای دیگر مانند آزمون تکمیل ظرفیت فوق تخصصی میشود.
ضمن اینکه ساختار آزمونها را برای رتبه آوردن عدهای نمیتوان بهم ریخت. از دیدگاه عدالتمحور نیز چنین کاری درست نیست. ضمن اینکه آزمون بورد اهمیت آنچنان کلیدی ندارد و برای دانشجو موضوع مرگ و زندگی محسوب نمیشود. کسی که بورد نداده هیاتعلمی شدنش تعویق میافتد ولی لغو نمیشود.
ضمنا اینکه برخیها به خاطر آزمون بورد خود را مشتاق عضویت در هیات علمی قلمداد کنند با فرار عدهای برای هیاتعلمی نشدن، خیلی جور در نمیآید!
از حدود ۴هزار شرکتکننده در بورد حدود ۱۰درصد یعنی ۴۰۰نفر میتوانند رتبه بیاورند و منطقی نیست که به خاطر این ۱۰درصد برنامه ۹۰درصد بقیه را بهم ریخته شود.
دکتر جعفریان بیان داشت: ضمن اینکه باید شهادت دهم که وزیر با نیت مخالفت وارد موضوع نشد و ابتدا با تعویق آزمون هم موافق بود. من هم همینطور بودم. تا اینکه تمام دیتاها از جمله تقویم آزمونها و… رسید که منجر به این تصمیم شد. ضمن اینکه از طرف عده قلیلی شاهد زورگویی از پنجره مظلومنمایی بودیم که روش و دیالوگ درستی برای ارائه خواستهها از طرف دانشجویان نبود.
منبع: خبرآنلاین